• MissGbg

IVF SAHLGRENSKA HÖSTEN 2015

Hej alla!

Jag har aldrig skrivit ett inlägg men följt denna tråd ett tag. Kanske har vi setts i väntrummet. Vem vet...

Jag och min sambo är inne på vårt första IVF och jag har sprayat nässpray i två veckor. Inne på andra dagen med Gonal F.

Tänkte bara hoppa in och bidra lite till tråden :)

• MissGbg
    Happyland skrev 2015-09-03 10:35:18 följande:

Vilka är vi som är igång nu?

Vi kör vår tredje och sista behandling nu. Började med sprutor igår och har prel ÄP v 38.

Hej,
    Vi är igång med vårt första IVF på Sahlgrenska och jag har använt både nässpray och sprutor.

Inne på dag 8 med sprutor nu. I tisdags lämnade jag blodprov men eftersom deras "blodprovsmaskin" var trasig så fick jag inget besked på tisdagen angående ändrad dos, utan skulle fortsätta med samma. Dessvärre visade det sig  igår onsdag att jag var på väg att bli överstimulerad. Så idag fick jag komma tillbaka på blodprov och ultraljud. Har nu väldigt högt värde och dessutom 35 ägg, vilket verkar vara på tok för mycket.

Får sluta med sprutorna och se om provet tuffar nedåt. Nytt blodprov imorgon igen. Kommer inte att få göra en insättning på grund av den höga risken för överstimulering. Däremot blir det eventuellt äggplock och så fryser man alla ägg.

Ja, ja... Den som lever får se!
  • MissGbg
    Happyland skrev 2015-09-07 03:00:41 följande:

MissGbg, hur har det gått för dig?

Ja du! Många scenarios hade jag nog sett framför mig, men kanske inte det här. Har nu varit på Sahlgrenska 7 gånger på 7 dagar varav 3 gånger i helgen.

Jag har "coastat" i ett antal dagar, som jag lärt mig att det heter. (Alltså, ingen Gonal F utan bara nässpray).

Mitt östradiolvärde steg och steg och steg... Det var uppe på over 25 000 igår söndag och jag har fortfarande ca 35 äggblåsor.
    Väntar med spanning på dagens blodprov för att se hur man kan gå vidare. En insättning blir det iaf inte tal om, men eventuellt ett äggplock för nedfrysning. Alternativt så får vi kanske avbryta helt vilket såklart vore tråkigt, men jag har heller ingen lust att bli ordentligt sjuk.

Mår förvånansvärt ok ändå men nu börjar det allt bli lite spänt i magen. Jobbar som vanligt men har fått restriktioner på att inte vara för fysisk.

Har dock dålig koll på hur "coasting" påverkar kvalitén. Någon som vet?
  • MissGbg
    E23 skrev 2015-09-07 19:46:19 följande:

Hej alla modiga! :)
    Jag börjar med nässprayen supreur imorgon ängligen! :) vårt första försök på Sahlgrenska. Vi har försökt i drygt tre år och skickade in egenremiss för ett år sedan så det blir skönt att äntligen få påbörja detta.
    Hur har ni mått med nässprayen?
    Tacksam för svar, jag känner mig nervös inför alltihop. Kul att ha hittat denna tråd!

kram

Jag mådde i princip precis som vanligt under nässprayen Suprecur. Tappade rösten en del och var hes, men inte mycket värre än så. Det är nog väldigt olika gällande biverkningar...
  • MissGbg

Happyland. Efter all överstimulering så är äggplocket klart. Och ja, det gjorde ont men personalen var fantastisk. Nästan 40 äggblåsor punkterade och 25 ägg fick de ut. Så det är kanske inte så konstigt att det var en pärs. Inte värre än att det går att göra om om det behövs dock!

Ska på återkontroll för att se att allt ser ut som det ska, men någon insättning blir det inte förrän kroppen återhämtat sig. Överlag så tycker jag att detta första IVF-forsook varit helt ok trots att det blev lite väl mycket reaktion på alla hormoner!

• MissGbg

Hej!

Eftersom jag ser att det diskuteras överstimulering så tänkte jag bara bidra lite med min story... Jag har själv googlat som en tok så kanske kan det hjälpa någon!

Jag och min sambo gör vårt första IVF-försök på Sahlgrenska och jag har nu varit hemma från jobbet i över tre veckor pga överstimulering. Även legat inlagd nästan en vecka.

Mitt värde gick upp till över 25 000 i östradiol på en dos av 150 gonal f. Fick sluta med sprutor 6-7 dagar innan äggplock. Där hittade man nästan 40 blåsor (AJ!!) och 25 ägg. Så i mitt exempel så gick det åtminstone fint att plocka ut många ägg trots uppehåll med sprutor långt innan plock. Självklart varierar säkert detta stort...

Eftersom jag var såpass överstimulerad så fick jag ingen återinsättning, utan istället så frystes ca 10 fina embryon. Dock blev jag riktigt dålig efter äggplock vilket ledde till sjukhusvistelse. Nu har det gått över tre veckor sedan äggplock och jag mår fortfarande inte bra, men är ändå tacksam över att jag inte blev ännu sjukare...

Det har varit en riktigt jobbig resa med mycket ont, besök var och varannan dag, vecka ut och vecka in. Men nu när jag ändå börjar må bättre så får vi hoppas att rackarna i frysen kan lyckas!

• MissGbg
    E23 skrev 2015-10-04 16:37:10 följande:

Besöken idag har gått bra :) det blir äggplock för mig! Redan ikväll ska jag ta ägglossningssprutan och på tisdag är det dags! Det är dock inte säkert jag kan få tillbaka något embryo nu för att jag är överstimulerad, men blir otroligt tacksam om jag får några till frysen iaf. :)

21 000 hade jag i östradiolvärde i fredags. Det har troligtvis gått ner nu, men det var problem på labb så svaret på dagens blodprov har inte kommit tillbaka än. Jag är väldigt lättad nu iaf :)

Vad skönt att höra E23!

Vet du om östradiolet hade vänt från att det varit på toppen? Mitt gick upp på över 25 000 stegvis men sedan vände det äntligen. Då fick jag ta ägglossningssprutan. Tyvärr krånglade "blodprovsmaskinen" för mig så jag fick mer Gonal F än vad jag borde fått med facit på hand. För mig så bestämde man redan ett par dagar för frys vilket jag är glad för med tanke på hur sjuk jag ändå blev! Lycka till med äggplock :)
  • MissGbg
    E23 skrev 2015-10-04 19:04:19 följande:

MissGBG >> nej det vet jag inte men det va så pass lågt att jag fick ta 100 gonal-f i torsdags för att sedan gå upp till 21000 på fredagn och ingen dos gonal-f.

Jag lämnade blodprov imorse men det kom aldrig något svar på det och då bestämde läkaren att jag ändå får ta ÄL-sprutan idag, efter UL. De sa att de skulle bestämma hur det blir med tillbakasättning först när det är dags för det, torsdag. Hur mår du nu och vad har varit det värsta med överstimuleringen?

Sweet belle>> jag hade många, 15-16 stora äggblåsor, mellan 15 och 22 mm. Därtill många små.

Så som du hade idag hade jag i torsdags, ungefär 6st på varje sida som var 12-14 mm så det är säkert toppen. Så dina har säkert växt till sig tills på onsdag så sen närmar det sig ÄP!

Lite nervöst nu inför ÄP, tur man får gott om bedövning! ;)  

Ja, vad har varit det värsta med överstimuleringen egentligen? Jag tyckte att resan med spray och sprutor fram till äggplock var helt ok faktiskt. Obekvämt sista veckan pga 40 stora blåsor men ändå helt ok. Det värsta var nog veckan efter äggplock då jag låg inlagd. Då hade jag riktigt jäkla ont... Låg i sängen med morfin och bara önskade att dagarna skulle gå så att smärtan försvann.

Sedan tycker jag även att det har varit jobbigt med att tvingas vara hemma från jobbet med allt vad det innebär eftersom de inte vet att jag gör IVF...

Jag brukar även vara fysiskt väldigt aktiv så det har varit en omställning till att behöva trappa ner ordentligt på allt som är fysiskt. De som är sjuka i riktigt långa perioder är verkligen tappra hjältar!
  • MissGbg
    E23 skrev 2015-10-06 18:36:33 följande:

Har varit omtumlande idag. De tömde 25 äggblåsor och lyckades skrapa ihop hela 25 ägg! Tog en stund så jag fick flera påfyllningar morfin och även lustgas. Det hela gick bra iaf och jag mådde inte så dåligt efter (tills morfinet släppte, nu knaprar jag alvedon).

När vi var redo att åka hemåt sa de att de ville att vi skulle stanna, för det var inte säkert att de rörliga spermierna i sambons prov skulle överleva..! Isf skulle han antingen få lämna ett prov till eller skulle de gå in akut i testikeln och hämta fler. Så det var nervöst men det gick bra tillslut verkade det gått bra med det provet han lämnande.

Jag är helt klart överstimulerad, det återstår att se hur pass illa. Har tid för UL för att kolla det på torsdag och då får vi veta hur många embryon och om jag kan få tillbaka ett eller ej. Kram på er

Åh så skönt att din sambos prov såg bra ut till slut!

Ditt äggplock låter väldigt likt mitt. Jag hade också 25 ägg men inte ägg i alla blåsor som du, utan jag hade ca 40 blåsor. Bli inte alltför besviken om du inte får ett embryo tillbaka skulle vara mitt tips. Vi kände med facit på hand att det var en sådan ofantlig lättnad att jag inte blev ännu sjukare. Det hade jag garanterat blivit vid insättning och en eventuell graviditet. Nu när jag fortfarande återhämtar mig (fyra veckor efter äggplock) så är det skönt att embryon ligger i säkert förvar!

Uppdatera gärna imorgon efter besöket!
  • MissGbg
    E23 skrev 2015-10-08 18:08:42 följande:

Hej! Det har gått jättebra för oss idag :) jag är alldeles lycklig och lättad!

Var helt inställd på att det inte skulle bli någon tillbakasättning då magen är svullen och jag lätt blir andfådd. Men efter ultraljudet konstaterade läkaren att det rör sig om en mild form av överstimulering. Så jag fick ett embryo tillbaka idag!! Känns helt overkligt!

Dessutom fick vi 5 st embryon till frysen så det känns helt fantastiskt! :):):) kunde inte vara gladare.

Kram

Härligt! Spännande! Är du pigg nog att jobba nu eller hur går överstimuleringen?

Börjar se fram emot insättning nu. Ska bara bli lite mer frisk först! Skulle vilja känna mig lite mer fit for fight innan vi sätter in.

Är det någon som vet hur vanligt det är att embryon klarar upptiningen? Jag fick 10 st till frys så något/några borde förhoppningsvis klara sig... Fryser Sahlgrenska in enskilt eller behöver de tina flera på en gång?
Svar på tråden IVF SAHLGRENSKA HÖSTEN 2015