• Anonym (badabadkar)

När ska en mamma sluta bada med sin son?

Är det lämpligt att en pojke som är 9 år fortfarande badar i badkar tillsammans med sin mamma då och då? Jag är pojkens styvmamma och jag fick reda på att min styvson och hans mamma badar tillsammans när han häromdagen frågade om jag och han skulle ta ett bad tillsammans. Jag sa snällt att han nog var för stor för att bada med mig, och det var då han sa att han och hans mamma brukade bada tillsammans.

Borde jag prata med henne om det tycker ni eller är det helt normalt i en del familjer? Vad sätter ni själva för gränser?
  • Svar på tråden När ska en mamma sluta bada med sin son?
  • Anonym (???)

Före den åldern i alla fall! Tycker runt 5 kanske.

• Anonym (När han själv inte vill)

Jag skulle säga att det är lämpligt att sluta när sonen inte själv vill. Vill minnas att jag själv var runt tio när jag kom på att det var pinsamt att låta min pappa se mig naken... Innan dess inget man reflekterade över.

Så när sonen inte vill, sluta.

• Anonym (Normalt)

helt normalt... vadå gränser?? Barnet säger till när han börjar tycka att det är awkward och pinsamt, inte du.

• Anonym (..)

Nja, jag själv kommer nog inte bada så länge med min son, men hade styvsonen snart 9 kommit hem och berättat att han och hans mamma badar tillsammans hade jag nog inte brytt mig så mycket..

Det är väl deras val, finns mycket annat hon gör som jag kan tycka är konstigare än att de skulle bada tillsammans :)

• cosinus

Har aldrig varit ett problem för oss, jag har slutat bada med barnen när de inte längre behövt passning så nära. Då har jag suttit på toalettstolen och tittat på ist så länge de behövt passning.

Det har alltid funnits något syskon som hellre vill bada än mig och barnen har fort sett det som en enorm lyx med ett helt badkar till sitt förfogande själv.

Men om vi i teorin tänker till då, 9-åringen känns def för stor, 7-åringen på gränsen....

• V79

Jag tycker inte alls du ska ta upp det med biomamman, så länge barnet själv är ok med det och inte känner olust inför att vara naken inför föräldrarna så ser jag inger fel med det. Min mellan son slutade bada med oss när han var 7 före det ville han själv ha sällskap i badet av antingen oss föräldrar eller syrran. Tror barnen badade i badkaret tillsammans sist förra året, dom var då 14, 9 och 2 år fast det räknas kanske inte då dom alla hade badkläder på sig.

Själv skulle jag inte vara bekväm med att bada med en 9 åring, gränsen för mig är nog max 7 år.

• taquine

Tycker väl tills barnen inte känner sig bekväma längre .
    Kan säga att min son skulle aldrig velat vara naken med en vuxen i den åldern.

Goodness me
  • amalie79

Beror väl på. Tycker även det är skillnad på bada med dig o med sin mamma!

Mina bonusar har börjat skyla sig för mig nu, stänga dörren till badet osv och de är 8 och 10. Skulle inte ha badat med dem innan heller, iof. Min största bonus är ett storvuxet barn, både lång och väger som en vuxen, känns knepigt när han vill ligga i vår säng på helgerna osv också!

• Cecese

Det är ok så länge både barnet och föräldern är bekväm med det. Jag har inget badkar men jag duschar och badar bastu med mina söner när dom vill det. Mina söner fyller snart 9 år och 7 år. 

Svar på tråden När ska en mamma sluta bada med sin son?