• Anonym (Jen)

Rädd för mitt jobb

Ja, det är som det låter, jag är rädd för mitt jobb!

Jag har under de senaste 4 åren jobbat som stallchef/hästskötare, ett väldigt tungt och delvis riskfyllt jobb. Har haft några skador genom åren men inget allvarligt direkt. Jag har på senaste tiden upplevt en väldigt tråkig stämning bland de inackorderade(speciellt vintertid), och de får hacka fritt fram på mig utan att min chef säger ifrån.
    Jag är 23 år gammal kan tilläggas, med 20 års hästerfarenhet, många i stallet är betydligt äldre än mig. Pga detta blir jag kallad allt ifrån hjärndöd till snorunge som man inte ska lyssna på, min chef är nästan aldrig hemma och lämnar mig med sina egna hästar under mitt ansvar, och jag gör ett bra jobb, det vet jag, annars hade hon ju inte åkt iväg...

Men ja, utöver mobbningen så är det fysisk utmattning, jag har haft konstant jobbångest i ungefär 2 år, gråter väldigt ofta(inte för att någon märker det).
    Jag får hantera många ouppfostrade hästar och känner mig ganska ofta obekväm i situationer, dock gick det till gränsen för ca 2 veckor sedan då jag blev avslängd för en 3 åring, ganska så rejält. Hade ont i rygg och nacke i typ en vecka men är som vanligt igen nu.
    Nu är jag dock ordentligt uppskrämd, ingenting på jobb funkar! 
    Tanken är att jag ska rida in 2 unghästar över sommaren, båda två kör med mig och har en riktig trotsperiod.

Jag gråter av ångest sönd-tors kväll, är konstant arg/sur, och vet inte vad jag ska göra. Min chef är borta typ halva sommaren, och jag vågar verkligen inte rida dessa hästar ensam(eller i sällskap för den delen), flyger jag av kan jag ligga där i timmar innan någon ens upptäcker mig? 
    Jag vet inte vad jag ska göra? Känner mig så fruktansvärt värdelös att jag inte klarar av den delen av mitt jobb, att jag mesar så. 

Jag hoppas komma in på universitet till hösten, det vore min räddning!! Men tills dess sitter jag där jag sitter, vad göra?

• Svar på tråden Rädd för mitt jobb
  • Anonym (rid inte ensam)

Usch stackare, låter jobbigt. Kan du inte säga till chefen när h*n kommer tillbaka efter sommaren att du inte har hunnit rida in dom två hästarna ordentligt. Du ska verkligen inte vara ensam och rida in hästarna, för som du säger, det kan hända någonting och ingen upptäcker dig. Chefen har lämnat över ett stort ansvar till dig, alldeles för stort i mina ögon sett.

Hur kommer det sig att du är helt ensam, finns det ingen annan där på hela sommaren som du kan rida tillsammans med eller som är med när du rider hästarna?

• Anonym (Låter orimmligt)

Säger som föregående talare, det låter inte bra det där.

• Anonym (hmm)

Jag tycker att din chef brister i sin skyldighet att se till att arbetet är så säkert som möjligt. Ingen ska behöva vara rädd på sitt arbete så jag tycket nog att du ska sätta dig och prata om hur hon ser på din säkerhet. Ingen ska rida in en unghäst ensam! Jag kan heller inte förstå att den biten läggs på dig och ingår i dina arbetsuppgifter? Oavsett hur duktig du är så ska din säkerhet gå i första hand och din chef är den som ska se till att det blir så. Hon ska själv ta hand om de arbetsuppgiftet som ses som särskilt riskabla. Hon ska definitivt vara med.

• Anonym (T)

Hitta ett annat jobb över sommaren? Så ska du absolut inte ha det! Man behöver inte älska sitt jobb men man ska inte gråta och ha ångest.

• Anonym (Jen)
    Anonym (rid inte ensam) skrev 2015-06-15 22:05:21 följande:

Usch stackare, låter jobbigt. Kan du inte säga till chefen när h*n kommer tillbaka efter sommaren att du inte har hunnit rida in dom två hästarna ordentligt. Du ska verkligen inte vara ensam och rida in hästarna, för som du säger, det kan hända någonting och ingen upptäcker dig. Chefen har lämnat över ett stort ansvar till dig, alldeles för stort i mina ögon sett.

Hur kommer det sig att du är helt ensam, finns det ingen annan där på hela sommaren som du kan rida tillsammans med eller som är med när du rider hästarna?

Jo, vi har några stressade vuxna som inte har tid, samt en del yngre, men de är i regel där efter jag slutat. Min svärfar, som jobbar skift, har erbjudit sig sitta med var gång det tajmar med tid, men jag menar, det ska han ju inte behöva?

Jag har sagt till chefen flertalet ggr att jag inte vill rida de ensam, den jag flög av har hon godkänt, för han är busig. Men den andra vill hon jag ska ta själv, "han är ju så snäll"...

Hon har aldrig tagit så stort allvar på det här med säkerhet, de är bönder och verkar inte riktigt förstå. Alla jag pratat med änsålänge verkar tycka hela situationen är galen, till råga på allt för jag nog olagligt låg lön.
  • Anonym (Jen)
    Anonym (hmm) skrev 2015-06-15 22:30:51 följande:

Jag tycker att din chef brister i sin skyldighet att se till att arbetet är så säkert som möjligt. Ingen ska behöva vara rädd på sitt arbete så jag tycket nog att du ska sätta dig och prata om hur hon ser på din säkerhet. Ingen ska rida in en unghäst ensam! Jag kan heller inte förstå att den biten läggs på dig och ingår i dina arbetsuppgifter? Oavsett hur duktig du är så ska din säkerhet gå i första hand och din chef är den som ska se till att det blir så. Hon ska själv ta hand om de arbetsuppgiftet som ses som särskilt riskabla. Hon ska definitivt vara med.

Hon har mig för att ta hand om sina hästar och resten av stallet, hon rider inte själv alls och är ju som sagt knappt aldrig hemma.

Hon var med i början, då det tajmade väl när hon vsr hemma, sen tyckte hon jag skulle kunna klara det ensam, trots att de bara är 3 år gamla och inte går att svänga...

Kan man vägra vissa arbetsuppgifter?
  • Anonym (Jen)
    Anonym (T) skrev 2015-06-15 22:31:07 följande:

Hitta ett annat jobb över sommaren? Så ska du absolut inte ha det! Man behöver inte älska sitt jobb men man ska inte gråta och ha ångest.

Jag är avundsjuk på folk som tycker sina jobb är tråkiga, om det ändå vore så väl.

Jag har 2 månaders uppsägningstid, har dock fått dispans om jag kommer in på uni i höst. Sen har jag inte akassa förrän september(då har jag varit med där 1 år), jag var så naiv och tänkte att "det behövs ju inte". Facket har jag funderat på att gå med i, de hade ju älskat det här fallet, men samtidigt vill jag inte börja bråka innan jag slutar, vill ju kunna få vitsord osv härifrån så småningom :/
  • Anonym (rid inte ensam)
    Anonym (Jen) skrev 2015-06-16 08:47:52 följande:
    Hon har mig för att ta hand om sina hästar och resten av stallet, hon rider inte själv alls och är ju som sagt knappt aldrig hemma.
    Hon var med i början, då det tajmade väl när hon vsr hemma, sen tyckte hon jag skulle kunna klara det ensam, trots att de bara är 3 år gamla och inte går att svänga...

Kan man vägra vissa arbetsuppgifter?

Det där är inget bra. Jag får dåliga vibbar av det här. Hon utnyttjar dig och betalar dålig lön. Hon rider inte själv utan låter andra göra jobbet....va!!!

Ja du kan vägra arbetsuppgifter. Det enda som händer är att hon "sparka dig" men det gör hon säkert inte, hon behöver dig där Och även om det skulle bli så så gör det ju ingenting när du ändå inte ska stanna kvar för om du har sökt in till universitetet till hösten så är det inte lång tid kvar´......juni är snart slut så juli och halva augusti.
    När får du besked om du har kommit in....är det inte rätt snart?
    Stå på dig. Ingen vill bli utnyttnad!!

Lycka till med studierna {#emotions_dlg.flower}
  • Vet hur du har det

Hej!

Jag har själv jobbat med hästar vilket alltid varit en dröm för mig, tills jag började jobba på ett stuteri. Jag var med om flera olyckor som tack och lov av rena turen slutade utan skador. Men jag blev uppskrämd och tappade helt intresset för att rida. Jag blev till och med lite rädd å varje dag jag slapp rida blev jag överlycklig.

Jag var aldrig själv utan jobbade med chefens bror som även instruerade mig i ridning. Alla olyckor hände pga av hans orädda attityd. Mitt förtroende de för honom försvann väldigt snabbt. Jag bestämde mig för att sluta. Det är inte värt att riskera mitt liv och jag kände verkligen att jag riskerade det varje gång jag satte mig på någon av deras hästar.

Jag rekommenderar dig starkt att sluta. Rida in hästar är farligt nog som det är. Att göra det själv plus att man är rädd ökar bara riskerna ännu mer.

Stallmiljön är tuff. Ibland har man tur att hitta ett stall med vettiga människor. Men det är inte gott om dem.

Lycka till och hoppas att du hittar ett jobb som förtjänar dig!

• Anonym (Jen)
    Anonym (rid inte ensam) skrev 2015-06-16 14:14:03 följande:

Det där är inget bra. Jag får dåliga vibbar av det här. Hon utnyttjar dig och betalar dålig lön. Hon rider inte själv utan låter andra göra jobbet....va!!!

Ja du kan vägra arbetsuppgifter. Det enda som händer är att hon "sparka dig" men det gör hon säkert inte, hon behöver dig där Och även om det skulle bli så så gör det ju ingenting när du ändå inte ska stanna kvar för om du har sökt in till universitetet till hösten så är det inte lång tid kvar´......juni är snart slut så juli och halva augusti.
    När får du besked om du har kommit in....är det inte rätt snart?
    Stå på dig. Ingen vill bli utnyttnad!!

Lycka till med studierna {#emotions_dlg.flower}
    Ja, hon utnyttjar mig, helt klart.. I början bodde jag hemma, och då tänkte jag ju inte på den dåliga lönen, jag sparade ju massor ändå. Men sen flyttade jag hemifrån och insåg att den var låg, även om jag ändå lyckas spara lite varje månad.

Sparka mig tror jag inte hon gör, vet inte vem annars som skulle vilja ta över. Hon anser ju att jag ska fortsätta jobba även om jag studerar, att det kan bli mitt kvällsjobb, haha, jo men eller hur..

Jag får beskedet den 9 juli har jag för mig, nervös förväntan minst sagt. Har jag tur kan jag lämna in min uppsägning om mindre än 1 månad, om inte får jag nog försöka hitta på något annat :P

Tack! 
Svar på tråden Rädd för mitt jobb