Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Utskäld av chef för mensvärk

Anonym (Brla) skrev 2015-06-20 10:42:00 följande:
    Ts du tycker alltså att alla kvinnor ska f,å vara hemma två-tre dagar varje månad?
    Om de är så sjuka som en del blir.
    Jag var sådär väldigt dålig varje gång jag fick mens, svåra smärtor, diarréer och enorma blödningar, blödningar så svåra att jag fick använda plastade trosor och dubbla skydd trots detta fick jag byta skydd ett par gånger i timmen detta minskade efter jag fått barn. Ingen kan utföra något arbete på en arbetsplats när man tillbringar den mesta tiden på toaletten.
    Visade sig vid drygt 30 år att jag hade endometrios som jag behandlades för med både operation och nässpray, då hade jag lidit av denna svåra mens sedan jag var 10 år, min mamma hade det likadant innan hon fick barn, hon svimmade dessutom av sina smärtor under sina skolår.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (arg) skrev 2015-06-20 12:14:42 följande:

Tror du på allvar att alla kvinnor har så svåra menstruationssmärtor som de ts beskriver? Då kan jag informera dig om att så icke är fallet. De flesta av oss fungerar helt okej på jobbet när vi har mens. Och skulle vi få ont så tar vi en receptfri värktablett och så är problemet ur världen. De enda som har rätt att sjukskriva sig är det lilla fåtal som har riktigt stora besvär. Kan vi inte unna dem det? Det är ju inte som att de sitter hemma och njuter av ledigheten.
    De som är så dåliga borde egentligen vara berättigade till 25% sjukersättning fram tills de når klimakteriet eller tills de besvären av andra skäl upphör exempelvis skälet till problemen hittas och åtgärdas. Nu har det börjat spridas kunskap om endometrios så det kommer troligtvis i framtiden att bli lättare att diagnostisera detta samt lättare att få hjälp eftersom det är en sjukdom som faktiskt kan förstöra organ i kroppen.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (bert-conny) skrev 2015-06-20 12:43:20 följande:
    Please
    Är det bedömt som kroniskt. Har de rätt till mer än 25%...

Man bli fan stum... Borde egentligen, amen va !{#emotions_dlg.djavulsk}
    Om det är likadant månad efter månad år efter år så är det ju precis samma sak som andra sjukdomstillstånd som går i skov då ha man rätt till sjukersättning på den procent man inte kan arbeta. Förr fanns det ju tillsvidare sjukersättning som användes när man hade något tillstånd som pågått länge men där man inte var helt säker på att detta kunde gå över någon gång innan pension eller om det var troligt att det skulle komma behandlingsmöjligheter framöver. 
  • Anonym (anonym)
    Betty Ballbreaker skrev 2015-06-21 13:13:35 följande:
    Det finns något som heter Högriskskydd som man kan ansöka om hos FK. Det är till för personer som har fler än tio sjukperioder per år. Skyddet innebär att man slipper karensdag, och att FK betalar sjuklön från dag 1. Detta gör att arbetsgivaren inte behöver ta smällen.
    Fast detta hjälper ju inte arbetsgivaren måste vara bättre om en person får sjukersättning och arbetsgivaren kan sätta in annan personal på 25%.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (bas) skrev 2015-06-22 03:08:12 följande:
    det var generöst, vem betalar ersättaren?
    Det gör så klart AG som går ha timanställda som arbetar de dagarna -veckan varje månad som personen är hemma, jag skulle tycka att det var bättre att personen var anställd på 75% , 100% 4 veckor en vecka hemma då någon annan jobbar denna vecka, eftersom det är ett regelbundet återkommande arbetshinder.
    Högriskskyddet är bra men fungerar nog inte särskilt bra ur arbetsgivarsynpunkt om den anställde är frånvarande så regelbundet och kanske uppåt en hel arbetsvecka.
Svar på tråden Utskäld av chef för mensvärk