• Andii

Utskäld av chef för mensvärk

Hej,

Idag fick jag ett sms av min tjej när hon var på jobbet att hon mådde jättedåligt. Hon sa redan på morgonen att hon hade mensvärk så jag förstod vad det var hon mådde dåligt för. Jag försöker lugna henne och säger att hon kan testa ta en alvedon och se om det släpper, men några minuter efter jag skrivit det kommer hon hem gråtandes. Jag förstår att hon har jätteont för hon får alltid hemskt ont när hon har mens och hon kan knappt stå upp. Jag får då höra av henne att hon hade sagt till sin chef att hon hade mensvärk och mår fruktansvärt dåligt. (hon jobbar på en matbutik), vid denna stund gråter hon och kan knappt stå rakt för att hon har så fruktansvärt ont och hon vill åka hem från jobbet för att vila, vilket jag tycker man ska få om man är sjuk oavsätt vad. Men chefen säger till henne att mens inte är någon sjukdom och händer detta igen så får du sparken. Hon jobbar väldigt mycket, och är oerhört duktig och den mest drivna personen jag någonsin sett så det enda detta handlar om var att hon ville hem för att hon var sjuk. Tycker det är ett förjävligt sätt att behandla någon på. Jag förstår att det blir problem på jobbet när någon så tvärt bara åker hem men det ska inte vara hennes problem. Chefen är för övrigt en man. Så vad tycker ni? Är jag ensam som blir förbannad och tycker att det här är sjukt? Vad ska man göra åt detta? och gärna om någon har något tips åt en tjej som får väldiga menssmärtor så vill jag gärna höra! :) Tack för att ni läste /mvh En väldigt upprörd pojkvän.

• Svar på tråden Utskäld av chef för mensvärk
  • Fia 28

Det funkar ju inte riktigt som anställd att vara hemma pga mensvärk ett par dagar varje månad. Hon borde söka läkarhjälp för att få bättre medicin. Paracetamol är annars värdelöst mot mensvärk.

• Anonym (vet hur det e)

Du kan sätta dig in i och förstå hur det är att ha menssmärtor. Jag har haft det hela mitt liv och legat i 2 dar hemma i fosterställning, så jag vet hur det är. En usel chef och man dessutom som inte har en aning om hur det är. Vet tyvärr inte om det är så mycket att göra, chefen är som han är och går din tjej hem blir han dessutom arg.

Ett tips: när hon vet och känner att mensen är på gång så kan hon ta värkabletter innan som i förebyggande syfte så inte smärtan blir så intensiv. Själv använder jag Alvedon och tar dom regelbundet, 2 st var 4:e timme dygnet runt (vattenlösande) biter bäst.

Hoppas din tjej mår bättre

• ericssonsarah

Två Alvedon/Panodil (paracetamol) + en Ipren (ibuprofen) är en jäkligt effektiv kombo. Det rådet fick jag på Vårdcentralen och tydligen brukar de rekommendera den kombon om man har väldigt, väldigt ont. Så tipsa din flickvän om det till nästa gång hon ska ha mens, så kan hon kanske hinna ta i förebyggande syfte.

I övrigt var det dåligt av chefen att behandla henne som han gjorde. Mensvärk behöver inte vara en sjukdom, nej (jag tycker också att din flickvän borde kolla upp ifall hon lider av endometrios), men det finns de kvinnor som kräks/svimmar/faller ihop för att de har såna fruktansvärda smärtor. Men det är klart, en man kan inte riktigt förstå smärtan. Men be din flickvän kolla upp endometrios iallafall. Hon kan behöva stå på sig rejält, för många med endometrios blir inte tagna på allvar.

• Anonym (Sök!)

Så ont ska man inte ha! Låter som endometrios. Hon ska söka läkare för utredning. Kan ge svårigheter att få barn. Alvedon etc hjälper inte mot vare sig endometrios eller kraftigare mensvärk och ska inte knapras i mängder. Se till att få receptbelagd medicin.

• Anonym (Sök!)

Nja, en ipren och två alvedon är inte för allvarligare smärtor. Det är standard för lättare värk. Olika ämnen bara, det är därför de går att kombinera.

Och chefen är f ö idiot. Hoppas tjejen är med i facket!

• Alvina

Nu vet jag ju inte hur hon jobbar men om hon vet vilka dagar varje månad hon får sin mens, kan hon kanske redan på schemat se till att vara ledig dessa dagar eller byta pass med någon annan. Säg att hon har mensvärk mellan 7:de och 10:de alla månader, då kan hon diskutera med chefen att hon inte kan jobba dessa dagar.

• Anonym (Endo.?)

Jag har fått Ketogan mot mensvärk som knappt funkat så några vanliga Ipren är rena skämtet. Åkt in ett par gånger på akuten p.g.a extrem mensvärk. Försvann totalt efter op. och medicin dock! Hon borde kolla upp sig.

• Anonym (bert-conny)
    Andii skrev 2015-06-18 14:46:04 följande:

Hej,

Idag fick jag ett sms av min tjej när hon var på jobbet att hon mådde jättedåligt. Hon sa redan på morgonen att hon hade mensvärk så jag förstod vad det var hon mådde dåligt för. Jag försöker lugna henne och säger att hon kan testa ta en alvedon och se om det släpper, men några minuter efter jag skrivit det kommer hon hem gråtandes. Jag förstår att hon har jätteont för hon får alltid hemskt ont när hon har mens och hon kan knappt stå upp. Jag får då höra av henne att hon hade sagt till sin chef att hon hade mensvärk och mår fruktansvärt dåligt. (hon jobbar på en matbutik), vid denna stund gråter hon och kan knappt stå rakt för att hon har så fruktansvärt ont och hon vill åka hem från jobbet för att vila, vilket jag tycker man ska få om man är sjuk oavsätt vad. Men chefen säger till henne att mens inte är någon sjukdom och händer detta igen så får du sparken. Hon jobbar väldigt mycket, och är oerhört duktig och den mest drivna personen jag någonsin sett så det enda detta handlar om var att hon ville hem för att hon var sjuk. Tycker det är ett förjävligt sätt att behandla någon på. Jag förstår att det blir problem på jobbet när någon så tvärt bara åker hem men det ska inte vara hennes problem. Chefen är för övrigt en man. Så vad tycker ni? Är jag ensam som blir förbannad och tycker att det här är sjukt? Vad ska man göra åt detta? och gärna om någon har något tips åt en tjej som får väldiga menssmärtor så vill jag gärna höra! :) Tack för att ni läste /mvh En väldigt upprörd pojkvän.

Vilken anställningsform går din tjej på?

Normalt sätt kan man inte få sparken från arbetet för att man går hem och är sjuk. Det är normalt arbetstagaren som avgör om sjukdom föreligger de första 5 arbetsdagarna och första dagen är karens från sjuklön. I särskilda fall så kan det finnas krav på förstadags intyg. Men det ska föregås oftast av en viss process.

Jag är kille, men inser att så ont ska inte en kvinna ha vid mens.Då är det något onormalt och bör söka sig till vården. Detta måste du väl också inse?
  • Anonym (Usch)

Du har fått bra råd redan men tänkte tipsa om minipiller. Jag går på cerazette och får ingen mens alls. Vill hon inte gå på piller (vilket iofs är förståeligt, de är inte alltid att leka med) så skulle jag också säga att hon borde gå till läkare/gyn! Och vilket rövhål till chef! Jag jobbade med en tjej (också matbutik) och hon fick gå hem ibland/vara hemma pga av svår mensvärk. Vår chef (kvinna) var väldigt förstående. Har även en vän som innan hon började på minipiller använde sig av en så kallad tens, det är en apparat man använder för att lindra förlossningsvärkar och den var typ det ända som hjälpte. Så vissa kvinnor har oturen att drabbas av fruktansvärda smärtor

Svar på tråden Utskäld av chef för mensvärk