• snusmumriken

16- åring plötsligt förlamad, får man inte vabba?

Jag har en vän vars 16- åring plötsligt föll ihop häromdagen och nu är förlamad i båda benen. Läkarna vet inte vad det är och just nu utreds hon. Ikväll sa min vän att hon inte vet hur hon ska få ihop det ekonomiskt eftersom hon inte får vabba för sin 16- åring och i nuläget inte har en aning om varken varför hon är förlamad och således inte heller hur länge det kommer hålla i sig.

Finns det inget man kan göra i detta läge? Dottern behöver ju ständig tillsyn, iaf just nu. Kan det gå under LSS eller 'vård av svårt sjukt barn' och att hon då kan få ersättning för vård av barn ändå? Eller finns det något annat hon kan ha missat?

• Svar på tråden 16- åring plötsligt förlamad, får man inte vabba?
  • Acinorev

Jag vet att det finns något som heter "vård av anhörig", borde det inte falla under det tro?

• Alexi

Men är inte barnet inneliggande på sjukhus nu då??

• MsFry

Som föregående skrev så finns det något som kallas för vård av anhörig. Vet dock inte kriterierna för det, det kanske inte är applicerbart när personen i fråga ligger inlagd. En del företag har ju annars någon form av ledighet för familjekriser, typ sjukdom hos nära anhörig, har din vän kollat upp det?

• snusmumriken

Barnet har varit på sjukhus och tagit alla möjliga tester, magnetröntgen, ryggmärgsprov m.m. Hon har varit hemma över midsommarhelgen och ska skrivas in på måndag igen för att förhoppningsvis få provsvaren. I värsta fall visar de inget och då är det 'vänta och se' som gäller enligt läkaren.

Företaget är privat och jag tror inte att något sådant finns, men ska säga åt henne att kolla upp det!

Vård av anhörig verkar ha samma kriterier som vård av svårt sjukt barn (över 16 år), att tillståndet ska vara livshotande?

• lövet2

Jag tror faktiskt inte hon kan få någon ersättning alls. För 4 år sedan var jag i en liknande situation, och det fanns ingen möjlighet för mig att få någon ersättning. Jag valde att stanna hemma hos dottern ändå, vilket gick skapligt eftersom vi kunde leva på makens inkomst. Tyvärr har det inneburit att jag nu inte har någon SGI.
    Jag skulle nog rekommendera din väninna att försöka pussla i hop det så hon åtminstone kan jobba deltid. Kanske hon har släktingar eller vänner som kan turas om att vara hos dottern?

• Alexi

Närståendepenning är enbart vid vård av döende anhöriga.

Jag tänker att sjukvården kan ju inte skicka hem någon som inte kan klara sig själv.

• lövet2
    Alexi skrev 2015-06-20 23:17:57 följande:
    Närståendepenning är enbart vid vård av döende anhöriga.

Jag tänker att sjukvården kan ju inte skicka hem någon som inte kan klara sig själv.
    Det gör de. Om personen är omyndig, så förutsätter de att föräldrarna rycker in.
  • Ess

Det går att vabba för barn över 12 år, om man får läkarintyg. Jag tycker hon ska ringa fk och fråga, så hon får rätt intyg direkt.

• Klexane

Varför inte bara ringa till fk och höra vad som faktiskt gäller i din väns situation?!...

• snusmumriken
    lövet2 skrev 2015-06-20 23:13:50 följande:

Jag tror faktiskt inte hon kan få någon ersättning alls. För 4 år sedan var jag i en liknande situation, och det fanns ingen möjlighet för mig att få någon ersättning. Jag valde att stanna hemma hos dottern ändå, vilket gick skapligt eftersom vi kunde leva på makens inkomst. Tyvärr har det inneburit att jag nu inte har någon SGI.

Jag skulle nog rekommendera din väninna att försöka pussla i hop det så hon åtminstone kan jobba deltid. Kanske hon har släktingar eller vänner som kan turas om att vara hos dottern?

Vi gav som förslag att hon kan jobba hemifrån, vilket ju funkar när de väl är hemma från sjukhuset igen. Tycker att det måste gå att lösa, jag tänkte mer om det finns något hål hon kan ha missat, själv är jag inte insatt eftersom mina barn är små fortfarande. Hade ingen aning om att man inte får vabba om barnet är över 16!

Tack för svar!
Svar på tråden 16- åring plötsligt förlamad, får man inte vabba?