Seven Costanza skrev 2015-06-21 11:50:54 följande:
Du gör som ovanstående skribenter skrivit. Angående medborgarskap beror det ju på huruvida du föder i ett land där barnet automatiskt får rätt till medborgarskap pga att det fötts där (oavsett föräldrarnas medborgarskap). Detta heter jus soli, du kan googla på det om du är intresserad av aty föda i ett land där barnet kan få medborgarskap. Exempel på detta är USA, Canada och de flesta länder i Sydamerika. Många länder tillåter dubbla medborgarskap, det får du ju kolla upp för de länder du är intresserad av. Det är ju dock inte bara fördelar med att vara medborgare i ett land utan kan ju innebära skyldigheter, t ex militärtjänstgöring, som man inte är intresserad av för sitt barn.
Jag tycker att du ska fundera på VARFÖR du vill flytta utomlands och föda där, samt ifall du har råd med det med tanke på att du som icke-medborgare kan få betala alla kostnader själv om du inte har en bra försäkring. Jag är själv gravid och flyttar snart till USA; kommer föda där och mitt barn får dubbelt medborgarskap. Vi kommer dock nästan inte betala någonting själva för förlossningen för vi har en mycket bra försäkring, men om vi skulle betala själva skulle det kosta typ 100 000 kr eller mer. Vi flyttar ju dock inte pga graviditeten utan pga jobb. Vad har du för anledningar att vilja föda utomlands?
Tack!
Det spelar nog ingen roll om landet går efter Jus soli eller Jus sanguinus. Är det jus soli så är pappan ändå född där och boende där, och är det jus sanguinus så har vi båda ursprung i det landet, dvs etniciteten.
Är svårt att hitta vad just det landet går efter men ja.
Det är inte just födseln det handlar om. Jag vill flytta dit ett tag helt enkelt för att jag vill bo i landet något år/två år, och tänkte att ifall jag blir gravid så skulle det vara otroligt jobbigt att resa tillbaka till Sverige ensam, föda här, sedan åka tillbaka till landet med nyfödd bebis, och sedan ett tag efter flytta tillbaka Sverige. Så jag tänkte att ifall jag bara födde i det landet så borde det inte vara så svårt att få hit barnet till Sverige efter.
Kostnaderna kommer vara lika för mig som alla andra, så det är lugnt. :)