• Anonym (?)

Föda barn utomlands?

Hej, har en fråga som jag försökt hitta svaret på genom google, men jag vill veta exakt vad som gäller vilket jag inte fått genom att googla.

Om jag flyttar utomlands i ca 2 år (utanför Europa) och föder barn där, hur kan jag få med mig barnet till Sverige senare? Dvs hur får barnet svenskt medborgarskap/får tillåtelse att komma till Sverige? Efter att jag googlat så får barnet det tydligen automatiskt om jag har det, men är det verkligen så? Är det liksom bara att skaffa pass och så kan jag få hit ungen till Sverige eller måste jag hålla på med massa saker tills jag tillslut får med hen?

Varje person i närheten jag frågat säger samma sak, "du kommer inte kunna få hit hen om du föder utomlands", men är det verkligen sant?

• Svar på tråden Föda barn utomlands?
  • Anonym (???)

Men alltså du måste ju inte ha svenskt pass för att få åka till sverige... Min son är född utomlands och är inte svensk medborgare eftersom vi inte bor där. Han har irländskt pass. Däremot har han rätt att bli svensk medborgare men det är ju ingenting han behöver vara för att få resa...

• FuckGoggleAskMe

Du anmäler och registrerar födseln i det landet du bor, enligt deras regler. Sedan går du på svenska ambassaden och anmäler födseln också och tar med registreringspapper, ditt pass och bebis. Då blir barnet registrerat som svensk medborgare. Och så måste du förstås fixa pass åt barnet på ambassaden, så att det kan resa. Lätt som en plätt. "Varje person i närheten" har fel.

• Anonym (Dubbla medborgarskap?)
    FuckGoggleAskMe skrev 2015-06-21 07:36:52 följande:

Du anmäler och registrerar födseln i det landet du bor, enligt deras regler. Sedan går du på svenska ambassaden och anmäler födseln också och tar med registreringspapper, ditt pass och bebis. Då blir barnet registrerat som svensk medborgare. Och så måste du förstås fixa pass åt barnet på ambassaden, så att det kan resa. Lätt som en plätt. "Varje person i närheten" har fel.

Fast alla länder tillåter ju inte dubbla medborgarskap! Vad händer om man föder i ett sådant land?
  • Monkii

Ja det är verkligen så. Varför ens fråga varje person i närheten?

• Monkii
    Anonym (Dubbla medborgarskap?) skrev 2015-06-21 07:51:44 följande:

Fast alla länder tillåter ju inte dubbla medborgarskap! Vad händer om man föder i ett sådant land?

Man är inte automatiskt medborgare för att man bor i ett annat land.
  • FuckGoggleAskMe

Förstår inte riktigt hur dubbelt medborgarskap kom in i diskussionen, det är ju en helt annan fråga. Jag antog att barnet föds i ett land där man måste registrera alla barn som föds i landet, oavsett medborgarskap, och att modern var svensk och ville att barnet skulle bli svensk medborgare. Om man sen vill och får välja ett annat medborgarskap till barnet, eller dubbelt medborgarskap, beror ju på faderns medborgarskap och landet där barnet föds, men en svensk mamma kan alltid välja att barnet får svenskt medborgarskap. Ibland är det inget val, det måste bli så.
  • Klexane

Att du registrerar födseln i det landet du föder i innebär inte automatiskt att barnet blir medborgare. Om du föder i ett land som inte tillåter dubblamedborgarskap (de flesta tillåter det dock) så väljer du att barnet får svenskt medborgarskap. Inte svårare än det.
  • Anonym (*)
    Fast barnet blir ju inte medborgare i det landet för att du föder där.

• Anonym (utlandssvensk)

Ja, svårare än så är det inte.
  • Seven Costanza

Du gör som ovanstående skribenter skrivit. Angående medborgarskap beror det ju på huruvida du föder i ett land där barnet automatiskt får rätt till medborgarskap pga att det fötts där (oavsett föräldrarnas medborgarskap). Detta heter jus soli, du kan googla på det om du är intresserad av aty föda i ett land där barnet kan få medborgarskap. Exempel på detta är USA, Canada och de flesta länder i Sydamerika. Många länder tillåter dubbla medborgarskap, det får du ju kolla upp för de länder du är intresserad av. Det är ju dock inte bara fördelar med att vara medborgare i ett land utan kan ju innebära skyldigheter, t ex militärtjänstgöring, som man inte är intresserad av för sitt barn.

Jag tycker att du ska fundera på VARFÖR du vill flytta utomlands och föda där, samt ifall du har råd med det med tanke på att du som icke-medborgare kan få betala alla kostnader själv om du inte har en bra försäkring. Jag är själv gravid och flyttar snart till USA; kommer föda där och mitt barn får dubbelt medborgarskap. Vi kommer dock nästan inte betala någonting själva för förlossningen för vi har en mycket bra försäkring, men om vi skulle betala själva skulle det kosta typ 100 000 kr eller mer. Vi flyttar ju dock inte pga graviditeten utan pga jobb. Vad har du för anledningar att vilja föda utomlands?

• Anonym (?)
    Seven Costanza skrev 2015-06-21 11:50:54 följande:

Du gör som ovanstående skribenter skrivit. Angående medborgarskap beror det ju på huruvida du föder i ett land där barnet automatiskt får rätt till medborgarskap pga att det fötts där (oavsett föräldrarnas medborgarskap). Detta heter jus soli, du kan googla på det om du är intresserad av aty föda i ett land där barnet kan få medborgarskap. Exempel på detta är USA, Canada och de flesta länder i Sydamerika. Många länder tillåter dubbla medborgarskap, det får du ju kolla upp för de länder du är intresserad av. Det är ju dock inte bara fördelar med att vara medborgare i ett land utan kan ju innebära skyldigheter, t ex militärtjänstgöring, som man inte är intresserad av för sitt barn.

Jag tycker att du ska fundera på VARFÖR du vill flytta utomlands och föda där, samt ifall du har råd med det med tanke på att du som icke-medborgare kan få betala alla kostnader själv om du inte har en bra försäkring. Jag är själv gravid och flyttar snart till USA; kommer föda där och mitt barn får dubbelt medborgarskap. Vi kommer dock nästan inte betala någonting själva för förlossningen för vi har en mycket bra försäkring, men om vi skulle betala själva skulle det kosta typ 100 000 kr eller mer. Vi flyttar ju dock inte pga graviditeten utan pga jobb. Vad har du för anledningar att vilja föda utomlands?

Tack!
    Det spelar nog ingen roll om landet går efter Jus soli eller Jus sanguinus. Är det jus soli så är pappan ändå född där och boende där, och är det jus sanguinus så har vi båda ursprung i det landet, dvs etniciteten. 
    Är svårt att hitta vad just det landet går efter men ja.

Det är inte just födseln det handlar om. Jag vill flytta dit ett tag helt enkelt för att jag vill bo i landet något år/två år, och tänkte att ifall jag blir gravid så skulle det vara otroligt jobbigt att resa tillbaka till Sverige ensam, föda här, sedan åka tillbaka till landet med nyfödd bebis, och sedan ett tag efter flytta tillbaka Sverige. Så jag tänkte att ifall jag bara födde i det landet så borde det inte vara så svårt att få hit barnet till Sverige efter.  

Kostnaderna kommer vara lika för mig som alla andra, så det är lugnt. :)
  • Anonym (?)

Och detta går inte då att göra via nätet? För av någon anledning kan man inte besöka svenska ambassaden i det landet, de befinner sig i ett speciellt ställe där inga vanliga människor åker till. (Vet dock inte om de bytt ställe nu men det var så för ca 2 år sedan). 

Tack förresten.
  • Seven Costanza
    Anonym (?) skrev 2015-06-21 12:22:07 följande:

Tack!

Det spelar nog ingen roll om landet går efter Jus soli eller Jus sanguinus. Är det jus soli så är pappan ändå född där och boende där, och är det jus sanguinus så har vi båda ursprung i det landet, dvs etniciteten. 

Är svårt att hitta vad just det landet går efter men ja.

Det är inte just födseln det handlar om. Jag vill flytta dit ett tag helt enkelt för att jag vill bo i landet något år/två år, och tänkte att ifall jag blir gravid så skulle det vara otroligt jobbigt att resa tillbaka till Sverige ensam, föda här, sedan åka tillbaka till landet med nyfödd bebis, och sedan ett tag efter flytta tillbaka Sverige. Så jag tänkte att ifall jag bara födde i det landet så borde det inte vara så svårt att få hit barnet till Sverige efter.  

Kostnaderna kommer vara lika för mig som alla andra, så det är lugnt. :)

Så då handlar det om ett specifikt land. Det framgick inte i trådstarten. Har du och/eller pappan medborgarskap i det landet? Är du och/eller pappan svensk medborgare? Tillåter landet dubbelt medborgarskap?

Jus sanguinus utgår inte från etnicitet utan från det/de medborgarskap föräldrarna har. Det räcker alltså inte att ha ursprung i ett landed jus sanguinus för att ge det medborgarskapet
  • Seven Costanza

...till sitt barn utan man måste ha minst en förälder som är medborgare. Går landet där barnet föds efter jus soli spelar det ingen roll vilket eller vilka medborgarskap föräldrarna har, det enda som spelar roll är att barnet föds i landet.

Om ditt barn kan få medborgarskap i det land där det föds antingen på basis av jus soli eller av jus sanguinus (inget av detta är alltså självklart) så räcker det att ni skaffar ett pass för det landet. Barnet reser sedan till Sverige med er på det utländska passet och ni kan sedan ansöka om svenskt medborgarskap och pass i Sverige, under förutsättning att någon av er föräldrar är svensk medborgare. Så kommer jag själv göra med mitt/mina barn om det blir för krångligt att skaffa svenskt pass i USA.

• Seven Costanza
    Anonym (?) skrev 2015-06-21 12:25:16 följande:

Och detta går inte då att göra via nätet? För av någon anledning kan man inte besöka svenska ambassaden i det landet, de befinner sig i ett speciellt ställe där inga vanliga människor åker till. (Vet dock inte om de bytt ställe nu men det var så för ca 2 år sedan). 

Tack förresten.

Nej det krävs att man går till en svensk ambassad med barnet och med minst en förälder som är svensk medborgare.
  • Anonym (?)
    Seven Costanza skrev 2015-06-21 12:59:57 följande:
    Nej det krävs att man går till en svensk ambassad med barnet och med minst en förälder som är svensk medborgare.
    Då är det omöjligt med tanke på att inga vanliga människor kan besöka stället där den svenska ambassaden befinner sig, de befinner sig antagligen där för att minska risken att råka bli bombade. 

Jag är förresten svensk medborgare och född i Sverige och har alltid bott här, dock inte min man. Han är medborgare i det andra landet och har alltid bott där. 

Jaja, får väl se vad jag gör. :s 
    Tack återigen för svaren. 
  • Seven Costanza
    Anonym (?) skrev 2015-06-21 13:06:14 följande:

Då är det omöjligt med tanke på att inga vanliga människor kan besöka stället där den svenska ambassaden befinner sig, de befinner sig antagligen där för att minska risken att råka bli bombade. 

Jag är förresten svensk medborgare och född i Sverige och har alltid bott här, dock inte min man. Han är medborgare i det andra landet och har alltid bott där. 

Jaja, får väl se vad jag gör. :s 

Tack återigen för svaren. 

Jamen då gör du ju som det andra alternativet jag gav, förutsatt att det landet tillåter dubbla medborgarskap. Du skaffar ett sådant pass i det landet (t ex irakiskt pass) på basis av att din man är medborgare där, och barnet reser sedan till Sverige på det passet. Väl i Sverige ansöker ni om svenskt pass pga att du är svensk medborgare. Barnet har då rätt att vistas i Sverige som vilken medborgare som helst. Problemet löst.

OM det andra landet inte tillåter dubbla medborgarskap har ni dock ett problem eftersom barnet behöver ett pass för att kunna resa och om ni inte kan ta er till svenska ambassaden får ni då antingen ta er till en ambassad i ett grannland eller så blir det bara det utländska medborgarskapet som barnet kan få. Då får man ju i så fall ta ställning till om det är värt att föda barnet där.
  • Vanja

Min son är född i Rumänien och han reste hit på ett rumänska pass så fick vi registrera honom här i Sverige sen. Han har ju automatiskt rätt till svenskt medborgarskap om en förälder är svensk. I mitt fall var pappan Rumän (därav passet) så han har dubbla medborgarskap. Men om nu både du och pappan är svenskar så går det ju att ordna via ambassaden helt säkert..

Svar på tråden Föda barn utomlands?