Anonym (Lila) skrev 2015-06-27 02:49:19 följande:
Så du tycker att vi inte borde vara ihop eller...? Du tror inte att det finns något sätt som jag kan hjälpa honom att hjälpa sig själv och ändå vara ihop? Det känns lite jobbigt så som det är men jag känner ändå (hittills iaf) att jag kan hantera det om jag får prata ut om det. Han tror själv att ett förhållande med en trygg person där han kan (med tiden) få känna sig trygg kan göra det bättre. Det hade ju varit bättre om han kunnat ha det med en psykolog men, det är väntetider. Det blir förhoppningsvis bättre när han får komma till en.
Men det vore fint med tips om hur jag kan hantera det under tiden, vad jag absolut inte bör göra och så...
Vad du bör göra är att inte tolerera att han för över sin osäkerhet och sin svartsjuka på dig. Det är nämligen mycket orättvist då du inte var den som mobbade eller svek honom tidigare i livet och ändå så får du ta skiten. När han säger något sådant så får du säga "när du gör så här så blir jag såhär". Om han själv är medveten om sina problem och verkligen VILL bli bättre så bör han ju vilja ändra sitt beteende om det gör dig ledsen. Sen så undrar jag också vad han har gett för förslag på hur detta ska lösas? Vad är han villig att jobba med? Eller är det bara du som ska anpassa dig och bekräfta honom hela tiden?