Så osäker pojkvän, hur hanterar man det?
Jag har en pojkvän sedan ett halvår tillbaka som jag älskar men han har haft det ganska svårt i livet tidigare (blivit mobbad hela skoltiden, hemsk pappa etc) och det verkar ha satt sina spår. Han är fruktansvärt osäker som person och minsta lilla gör att han börjar tvivla på mina känslor för honom och han har så lätt att misstolka allting som jag gör. Hur hanterar man det?
Jag känner instinktivt att jag vill ta hand om honom och ge honom all den bekräftelse han behöver men det blir svårare och svårare eftersom han vill ha mer och mer. Om jag inte direkt försöker förklara allting som blivit fel in i minsta detalj (om jag är på jobbet tex) så skickar han först ett tiotal upprörda och ledsna sms och sedan blir det helt tyst och han svarar inte om jag försöker ringa honom på rasten efter tex för då han har övertygad sig själv om att jag inte bryr mig.
I början hände det här någon enstaka gång och det var ingen fara men nu på senaste tiden så har det hänt kanske en gång i veckan och det är väldigt tärande. Han säger att det är för att han är osäker eftersom mitt ex jobbar på samma jobb som mig och jag inte vill berätta för exet om vår relation.
Men grejen är att exet jobbar på en annan avdelning och vi ser knappt varandra och har ingen kontakt så det känns bara dumt att gå och trycka upp i ansiktet på honom att jag har en ny pojkvän nu. Vi har liksom inte pratat alls på några månader.
Sedan tror jag inte heller att det är det som gör honom osäker, för jag och exet har jobbat på samma jobb i flera år och det tog slut långt innan jag träffade min nuvarande (har tom haft ett annat förhållande emellan). Jag tror att om jag gör honom till viljes och berättar så kommer det komma upp något nytt som han tycker är jobbigt, typ för att han känner en massa ångest av olika anledningar och så fokuserar han det på ett problem som inte finns för att det är lättare.
Men jag älskar verkligen denna killen trots hans osäkerheter, mitt barn och han kommer jättebra överens, och jag vill att det ska kunna fungera mellan oss, men behöver lite råd hur jag ska göra. Nu känns det som att det bara blir värre och värre, inte bättre. Hur ska jag vända det?
Alla hans tidigare relationer har tagit slut på någon månad pga hans osäkerhet, så det här är första som har varat så här pass länge.
Jag har föreslagit att han ska söka sig till psykolog och han står i kö just nu men det är lång väntetid. Han är medveten om och vill gärna lösa sina problem.