• tuditudi

    Styvdottern lever på sin pappa

    Min vuxna styvdotter på 35 år gör livet till en plåga. Vi har aldrig bott ihop men hon tigger pengar konstant av sin pappa sedan jag träffade honom för 13 år sedan. Jobbar inte och har ett tomt CV. Orkar inte behålla sina lågstatusjobb (man får ju inget annat när man inte orkat något). Senaste är att hon förfalskat hans namnteckning på borgen till sin lägenhet. Han inser inte hur fel allt är utan det är så synd om henne pga att de skildes när hon var 10 år. Det gjorde jag med men det gick jättebra. Ser inte det som en bra anledning. Hon och jag är  som hund och katt för jag anser inte att vårt liv ska förpestas av detta. Hon är lika vuxen som jag och inget barn. Vill inte göra slut med sambon men ibland känns det enklast. Hur kan man förstöra sina barn så? Har egna i samma ålder som hans båda (sonen är ingen höjdare heller, 38 år). Mina har idiot lärt sig vad ansvar är och har idag bra jobb och utbildning och är aldrig till besvär. Hon är falsk, får pengar till hyra som hon sedan inte betalar och så kommer kravet från hyresvärden .Jag känner denna och har förklarat läget. Han vet att det är en förfalskning men vi avvaktar. Pappan tror att hon kommer att fixa bort honom som borgensman men jag vet att hon inte gör det. Vad ska jag göra? Vill ju inte missta min livskamrat men kan inte säga detsamma om styvdottern. Finns inget att äska hos den personen. Hon ringer och gråter och snackar skit om mig om jag har uttalat mig till henne. Just nu har jag det tufft i mitt företagande men det är på G igen. Men det är en konstant oro att hon ska tömma hans konto så vi inte klarar vårt. Han är i övrigt både smart och trevligt men i denna fråga är han rent ut sagt korkad. 

  • Svar på tråden Styvdottern lever på sin pappa
  • puss

    Hur påverkar detta ditt liv? Verkar sundare att bara strunta i hur hon beter sig.

  • tuditudi

    Såklart påverkar dettam itt liv eftersom jag ser min sambo må riktigt dåligt av detta. Han skäms men samtidigt orkar han inte ta itu med det. Förnekelse kallas jag det. Man ska inte ha det så i vuxen ålder. Han har ingen stor inkomst utan normal. Vi får försaka mycket för detta. Har jag fel?

  • puss

    Prova stötta istället så mår han nog bättre. Att du hatar hans barn är nig det som känns jobbigast.

  • tuditudi

    Lite svårt att älska henne efter allt hon gjort under alla år. Jag har provat att stötta både henna och honom, men då kör hon på ännu mera.
    Verkar som om allt är mitt fel? Hon är ju inte tonåring precis. en vuxen kvinna som är lat rent ut sagt. Och mig veterligen är det ingen sjukdom. Var och en har väl ansvar för sitt eget liv?
    När hon förr kom så öppnade hon bara kylen och tänkte plocka med sig mat. Så kan en 16-åring göra men inte en 30+-åring.

  • lilly

    Har du och sambon gemensam ekonomi? I så fall kan jag förstå att du är arg eftersom att dina pengar inte ska gå till att försörja en vuxen kvinna. Du vet inte om hon har något begåvningsmässigt hinder som gör att hon inte inser att en 35 åring ska klara sig själv eller att det är därför hon inte kan behålla jobben? Jag kan sen förstå att det är riktigt irriterande när någon utnyttjar någon man gillar på det sättet, jag känner samma sak om en bekant som utnyttjar sina föräldrar men så länge det inte påverkar DIN ekonomi så tycker jag tyvärr att du ska försöka lägga det bakom dig. De flesta föräldrar väljer barnen(oavsett ålder) före partnern i alla lägen så klagar du för mycket finns risken att din sambo säger tack och adjö till dig. Finns kvinnans biologiska mamma med i bilden? Hur gör hon, ger hon också pengar? Det jag tror att din sambo måste göra är att sätta upp regler, han kan gärna hjälpa till men ska då få något i gengäld, tex att dottern aktivt söker jobb, att hon hjälper er med hushållsarbetet eller annat. Men är det så att föräldrarna alltid dansat efter hennes pipa är det mycket svårt att ändra en sådan inställning efter 35 år..

  • tuditudi

    Hej
    Tack för att du verkar fatta detta. Hon har egen lägenhet så någon hjälp finns inte att få av henne.
    Vi har gemensam ekonomi så tillvida att vi delar allt. Men om hon tömmer hans konto finns ju inget över till vårt liv.
    Det är väl snarare jag som säger tack och adjö om det inte blir bättre tyvärr.
    Då blir han vettskrämd vet jag.
    Kan ju också säga att han gärna då dricker för mycket sprit när hon varit på honom för att glömma det svåra. Men han är för svag för henne. Inte så att han inte ser problemet men har svårt att neka henne.
    Mentalt störd?
    Ja frågar man mig så anser jag ju att så måste det ju vara. Fattar man inte livet vid den tidpunkten är det kört.
    Mamman har inte arbetat sedan hon var 49 år (61 nu) då hon blev uppsagd. Ont både här och där för att slippa söka jobb. Gör sig omöjlig hon med på alla arbetsplatser. Så hon har ju fått det därifrån. Mamman har ju inga pengar att hjälpa med så dit vänder hon sig inte.
    Hon kan dessutom säga till sin pappa att han är dum i huvudet när han någon gång nekat pengar så jag hört det. (!)
    Helt sjuk situation. Men känns inte ändå som det är jag som ska acceptera att hon förstör för oss. Jag är inte rädd för att vara ensam, det är inte det. Men vill inte ge henne glädjen. Älskar min sambo trots detta men snart är måttet rågat!
    Vi blir ju aldrig fria.

  • lilly
    tuditudi skrev 2015-06-22 10:38:33 följande:

    Hej
    Tack för att du verkar fatta detta. Hon har egen lägenhet så någon hjälp finns inte att få av henne.
    Vi har gemensam ekonomi så tillvida att vi delar allt. Men om hon tömmer hans konto finns ju inget över till vårt liv.
    Det är väl snarare jag som säger tack och adjö om det inte blir bättre tyvärr.
    Då blir han vettskrämd vet jag.
    Kan ju också säga att han gärna då dricker för mycket sprit när hon varit på honom för att glömma det svåra. Men han är för svag för henne. Inte så att han inte ser problemet men har svårt att neka henne.
    Mentalt störd?
    Ja frågar man mig så anser jag ju att så måste det ju vara. Fattar man inte livet vid den tidpunkten är det kört.
    Mamman har inte arbetat sedan hon var 49 år (61 nu) då hon blev uppsagd. Ont både här och där för att slippa söka jobb. Gör sig omöjlig hon med på alla arbetsplatser. Så hon har ju fått det därifrån. Mamman har ju inga pengar att hjälpa med så dit vänder hon sig inte.
    Hon kan dessutom säga till sin pappa att han är dum i huvudet när han någon gång nekat pengar så jag hört det. (!)
    Helt sjuk situation. Men känns inte ändå som det är jag som ska acceptera att hon förstör för oss. Jag är inte rädd för att vara ensam, det är inte det. Men vill inte ge henne glädjen. Älskar min sambo trots detta men snart är måttet rågat!
    Vi blir ju aldrig fria.


    Ja, du ska ju inte behöva betala för henne. Kan du inte säga till sambon att om han ska fortsätta betala för henne så har ni hädanefter separat ekonomi? Den enda som kan göra något åt det är din sambo. Han får lära sig att stå emot sin dotters krav, ta emot glåpord (vem har inte kallat sina föräldrar idioter när man inte får som man vill? :) ) Däremot ska man i den åldern vara mer självgående- det håller jag med om. Mer eller mindre tvinga henne att söka jobb och stötta henne i att behålla de jobb hon får. Jag tror brist på självförtroende kombinerat med lathet och "jag vet ju att jag har pappa"- attityden är det som gör att hon mer eller mindre skiter i att ta ansvar över sig själv.

    Det DU kan göra är att fortsätta tjata på honom eller hota med att lämna. Som jag skrev har jag också en bekant som utnyttjar sina föräldrar lite, visserligen är hon "bara" 20 och bor fortfarande hemma och så men hon är långt ifrån så pass självgående som en 20 åring ska vara. Sover fortfarande i samma säng som sin mamma (föräldrarna bor ihop), "mamma" tatuerat på foten, mamma måste följa med och köra bil för hon kör inte ensam, mamma ska lämna och hämta på jobbet, mamma ska lämna sitt eget jobb om dottern har huvudvärk och stå bredvid henne på arbetet. Mamman i detta fallet har gått i terapi eftersom hon helt enkelt är för feg för att säga emot sin dotter. Hon vill men vågar inte. Förmodligen brist på självförtroende för som förälder ska du våga säga emot din dotter. Jag tänker att det kanske är lite samma med din sambo- han behöver kanske själv jobba på sitt självförtroende? Men som jag nämnde- har detta suttit i länge så är det svårt att ändra ett sådant mönster.. Om dottern hela tiden vet att hon kan vända sig till er kommer hon förmodligen inte att vilja ändra sin livsstil. Det är ju bra som det är. Men jag kan också förstå att din sambo inte vill försätta sin egen dotter på gatan, men hon borde känna på hur det är att disponera sina egna intjänade pengar, budgetera och liknande.
  • Trippelmamma76

    Jag begriper visserligen inte hur man kan ha separat ekonomi i praktiken som sambo överhuvudtaget, men förundras över att det skulle vara någon lösning? Det påverkar väl ens tillvaro ändå om man ska ha en pank sambo? Ska man åka på semester själv då? Måla om ena halvan av huset? Eller vad?

    Nej, ryt i ordentligt till både sambon och dottern!

  • tuditudi

    Du har helt klart för dig. Hade hon åtminstone varit trevlig. hon är en pest. Otrevlig och bäst i världen (!)
    Ibland stöter jag på henne i en klädbutik eller på ett kondis. Har man råd med det utan jobb och inga pengar till hyran? Nej då får man avstå sådant.

    Jag säger till honom att han inte hjälper utan stjälper henne. Fick förra våren pengar för att åka till Norge på en intervju. Han var ju hoppfull inför det, men nej det passade väl inte. Givetvis rapporterade hon inte alls och pappa vågar inte fråga hur det gått. När vi möttes frågade jag såklart hur det gått. Då var det bara elände med att åka buss till Norge och vet du hur dyrt vattnet var? Man kan få spader för mindre. Det minsta hon kan göra är ju att vara lite tacksam. Men nej, då är styvmamma en idiot. Bara på henne och förmanar. Ja, ingen annan har tydligen upplyst henne om detta.Eller så fick hon inte det pga av hennes helt tomma CV.
    Ordnade jobb sommaren 2013 på ett sommarkondis men det sabbade hon efter ett tag. Uteblev och ljög om allt möjligt.
    Fick nyligen en chans på en liten fiskrestaurang. Men där provjobbade hon en fdag (talade genast om för pappa att hon fått jobb!) men sedan första dagen hon skulle ycka in ringer hon pigg om en mört och säger att hon ä kräksjuk (1 timme innan de öppnar) Ägaren som jag känner såg direkt att det inte stämde och sa till mig att hennes magkänsla sa att det var fel. Gå på den sa jag. Är egen företagare själv och det är inget man vill ha strul med.

    Har uppfostrat mina barn själv sedan deras pappa flyttade till Tyskland när de var 6 resp 10 år. Det har funkar jättebra. Ingen är perfekt men mina barn vet vad pengar är. Har studerat på egen bekostnad och har idag kanonjobb. De är dessutom i samma ålder som hans två misslyckade kids.

    Är hon på kalas här när pappa fyller år kan hon slänga ur sig att den pajen som blev över ska jag ha med hem. Och det ska du INTE säger jag. Det är vår lunchmat i veckan. 
    En gång avslutade hon kalaset med att be om en tjuga så hon kunde köpa Bregott med hem. Då hämtade jag en ny oöppnad ur kylen och gav henne. Så snopen hon blev. Hon räknade kallt med minst 100:- av pappa.

    Jag har sagt att jag verkligen hoppas att hon inte skaffar barn när hon inte kan klara sig själv, för jag kan inte för mitt liv ta till mig ett barn av henne. Då hade vi fått ännu mera bekymmer. Någon pojkvän har hon inte heller för det är ju inte så attraktivt att vara pappas flicka i den åldern. (Har inte haft någon på de 13 år vi känt varandra) Den killen borde akta sig för allt betalansvar han drar på sig.

  • nevermind

    Eftersom ni har gemensam ekonomi så har du ALL rätt att ha en åsikt i detta!
    1. Du måste få din sambo att försöka få bort sig som borgensman!!! Om han så måste polisanmäla.
    2. Ordna så sambons lön går in på ditt konto så kan han inte ge henne pengar.

  • gbgumman

    Känner igen en man i min närhet i det du beskriver. Dock har personen jobb, men högre krav än det flickan du beskriver. Men jag försöker skita i det även om det till viss del påverkar vår familj. Det som är jobbigast är när personer som står närmare denna man frågar om råd och mina råd inte passar det svar de förvänta sig. Men jag har börjat vara helt tyst nu.

  • mammalovis

    Jag förstår inte varför mannen inte betalar in hyran till rätt konto, om han nu vill stötta dottern. Som det är nu lär hon väl bli vräkt om hon inte betalar sin hyra/avgift i tid.

  • tuditudi

    Hon har blivit vräkt av hyresvärden och ev blir hon polisanmäld.
    Min sambo var helt förstörd igår och arg på mig givetvis för att jag var den som påtalade för värden om förfalskningen
    Det gjorde ju jag av rent omtänksamma skäl för hon har lurat honom typ 5 ggr att hon tagit bort honom och att hon betalat hyran. Bullskit säger jag.
    Han hade ju aldrig gjort det själv även om han säger det och att ha en hyra till på oss funkar liksom inte. vi har hög hyra och just nu tar jag ut minimal lön av mitt företag.
    Tror han inser när han nyktrat till (söp till ordentligt igår när han fick beskedet)
    Jag är den som är boven, inte hans arbetsskygga dotter som skiter i allt.
    Att betala hyran direkt är helt fel. Då får det inga konsekvenser och hon kan fortsätta.
    Nu kanske hon inser att det för första gången i sitt liv inte funkar att vara lat och falsk..
    Hon lär ju inte få någon lägenhet inom den närmsta framtiden. Hon får väl bo hos sin arbetsskygga mamma. De kan ju fika ihop hela dagarna.
    Nu låter jag elak men hon har förpestat mitt liv i 12-13 år.

    Någon gång måste man våga spänna bågen, annars får man aldrig höra ljudet av strängen som brast.

  • Ess

    Det är sannerligen på tiden att hon får en konsekvens av vad hon gör.

    Hade jag varit i dina skor så hade jag passat på att dumpa mannen också nu. En man som daltar sin 35 åriga dotter och sen super sig full för att hon blir vräkt, när han vet att hon inte sköter sig, honom hade jag klarat mig utan.

  • nevermind
    tuditudi skrev 2015-06-26 07:04:55 följande:

    Hon har blivit vräkt av hyresvärden och ev blir hon polisanmäld.
    Min sambo var helt förstörd igår och arg på mig givetvis för att jag var den som påtalade för värden om förfalskningen
    Det gjorde ju jag av rent omtänksamma skäl för hon har lurat honom typ 5 ggr att hon tagit bort honom och att hon betalat hyran. Bullskit säger jag.
    Han hade ju aldrig gjort det själv även om han säger det och att ha en hyra till på oss funkar liksom inte. vi har hög hyra och just nu tar jag ut minimal lön av mitt företag.
    Tror han inser när han nyktrat till (söp till ordentligt igår när han fick beskedet)
    Jag är den som är boven, inte hans arbetsskygga dotter som skiter i allt.
    Att betala hyran direkt är helt fel. Då får det inga konsekvenser och hon kan fortsätta.
    Nu kanske hon inser att det för första gången i sitt liv inte funkar att vara lat och falsk..
    Hon lär ju inte få någon lägenhet inom den närmsta framtiden. Hon får väl bo hos sin arbetsskygga mamma. De kan ju fika ihop hela dagarna.
    Nu låter jag elak men hon har förpestat mitt liv i 12-13 år.

    Någon gång måste man våga spänna bågen, annars får man aldrig höra ljudet av strängen som brast.


    BRA GJORT TS!!!
Svar på tråden Styvdottern lever på sin pappa