Hej Undrarsaflundran!
Ser i överskriften att det handlar om en befintlig verksamhet. Ser också i ditt inlägg att du vill starta en Caféverksamhet. Jag utgår från att det är ett övertagande.
Jag vet inte riktigt på vilken nivå du vill ha råd, men jag gör ett försök.
Till att börja med så bör du göra en affärsplan, resultatbudget och en likviditetsbudget för verksamheten. I och med att det är en befintlig verksamhet det handlar om har du många parametrar klara och slipper gissa allt för mycket.
Vänd dig sedan till fler än en bank med din affärsplan och dina budgetar och presentera din kommande verksamhet. En del banker vill att du borgar för hela lånet medans andra kan låna ut med villkoret skötselborgen vilket brukar vara att du personligen borgar för 10% eller mer. En del banker vill även att du du har någon mer finansiär. Almi är i sånt fall en bra partner och kan även ett bra bollplank.
Är det så att du ska överta/köpa en verksamhet (lite oklart då inläggets överskrift antyder det medans inlägget antyder nystart) så har du en hel del att titta på. Hur ser befintligt hyreskontrakt ut, eventuella leasingavtal, har bolaget några skulder etc.
Du bad även om specifikt tips på bank. Jag vet att många är nöjda med Handelsbanken. Tycker definitivt de ska vara med bland de banker du besöker. Får du ett par banker som nappar så ska du även titta på bankens övriga avgifter för din verksamhet, exempelvis kortinlösenavgifter.
Lycka till och håll drömmen vid liv. Se till bara att du gör ett bra förarbete för att inte lura dig själv.