• Undrarsaflundran

Låna för att överta caféverksamhet

Hej! 

Jag vill starta ett café och har en del egna pengar undanstoppade men jag behöver även ta ett lån på ca 300 000 kr för att komma igång. Är det någon som kan rekommendera en företagsbank? Jag skulle vara oerhört tacksam för den hjälp jag kan få. 

Hur går det till med blancolån om jag nu inte skulle få något gehör för min företagsidé hos bankerna? Går det att uppge någon påhittad orsak till lånet? Eller kräver banken någon form av bevis för att pengarna senare används till det jag uppger som låneorsak? Eller bryr de sig inte alls om vad jag gör med pengarna pga. den högre räntan? 

Vore väldigt tacksam för svar på mina frågor! 

• Svar på tråden Låna för att överta caféverksamhet
  • Mr Obvious

Om de ens går med på lån utan säkerhet kommer räntan bli hög. Räntan blir betydligt bättre om du har en bostad du kan belåna, dvs bostaden är din säkerhet.

Jag kan inget om cafébranschen, men jag är skeptisk. Har du gjort en ordentlig kalkyl? Finns lokal och kundunderlag? Tänkte du göra allt själv eller anställa någon?

• Argentum

Hej Undrarsaflundran!

Ser i överskriften att det handlar om en befintlig verksamhet. Ser också i ditt inlägg att du vill starta en Caféverksamhet. Jag utgår från att det är ett övertagande.

Jag vet inte riktigt på vilken nivå du vill ha råd, men jag gör ett försök.

Till att börja med så bör du göra en affärsplan, resultatbudget och en likviditetsbudget för verksamheten. I och med att det är en befintlig verksamhet det handlar om har du många parametrar klara och slipper gissa allt för mycket.

Vänd dig sedan till fler än en bank med din affärsplan och dina budgetar och presentera din kommande verksamhet. En del banker vill att du borgar för hela lånet medans andra kan låna ut med villkoret skötselborgen vilket brukar vara att du personligen borgar för 10% eller mer. En del banker vill även att du du har någon mer finansiär. Almi är i sånt fall en bra partner och kan även ett bra bollplank.

Är det så att du ska överta/köpa en verksamhet (lite oklart då inläggets överskrift antyder det medans inlägget antyder nystart) så har du en hel del att titta på. Hur ser befintligt hyreskontrakt ut, eventuella leasingavtal, har bolaget några skulder etc.

Du bad även om specifikt tips på bank. Jag vet att många är nöjda med Handelsbanken. Tycker definitivt de ska vara med bland de banker du besöker. Får du ett par banker som nappar så ska du även titta på bankens övriga avgifter för din verksamhet, exempelvis kortinlösenavgifter.

Lycka till och håll drömmen vid liv. Se till bara att du gör ett bra förarbete för att inte lura dig själv.

• Undrarsaflundran

Tack för era svar!

Mr Obvious: Planen är att sälja min lägenhet för att få loss kapital och bo billigt i några år. Ingen kalkyl är färdig, jag har mest lekt med siffror och börjat utforma en affärsplan och jobbat på idéestadiet. Jag kommer att jobba där själv mycket men kommer även att anställa personal. 

Agentum: Tack för din feedback! Jag var nog otydlig i mitt inlägg, jag vill förvärva en caféverksamhet och fortsätta driva det, fast med annat namn och förmodligen annat koncept. 

• Mr Obvious

Hur ska du bo billigt om du säljer lägenheten?
    Räkna noga, det kanske är billigare att bo kvar om det är möjligt att höja lånen.
    Att bo i en affärslokal som man hyr är inte tillåtet, så det måste man sköta mycket diskret.

• Undrarsaflundran

Jag har någon annanstans att bo.. tänkte också på att det kanske går att höja lånen om man har lägenheten som säkerhet, jag har knappt något lån på den och den har gått upp mycket i värde så det kanske skulle vara bättre men jag är lite misstänksam mot banker överlag och är rädd att de skulle få lite för mycket makt över mitt företag om hela verksamheten är belånad. 

• Mr Obvious

Om du belånar lägenheten tar du ju ett privat lån, och banken behöver egentligen inte veta vad du ska ha pengarna till. Du kan t.ex säga att du ska köpa en ny bil, vilket ju är en helt kass investering. Får du lånet kan du göra vad du vill med pengarna, och banekn har ingen makt över ditt företag så länge du sköter räntor och amorteringar.

Skulle du lyckas låna pengar till företaget utan att ha lägenheten som säkerhet får du betala en betydligt högre ränta. För att det ska vara vettingt att sälja lägenheten måste du hitta ett snnst boende som är billigare än månadsavgift + kapitalkostnad för lägenheten (beräknad på marknadsvärdet).

• Steven01

Cafeverksamhet är den vanligaste formen av konkurs, och ofta beror det på precis vad ts gör här: Inga beräkningar innan utan kör igång på nån sorts magskänsla "att det går nog bra"

Gör en affärsplan och gå till banken, om du inte får låna var det nog ingen bra affärside ändå kanske?

Svar på tråden Låna för att överta caféverksamhet