Inlägg från: Undrarsaflundran |Visa alla inlägg
  • Undrarsaflundran

Låna för att överta caféverksamhet

Hej! 

Jag vill starta ett café och har en del egna pengar undanstoppade men jag behöver även ta ett lån på ca 300 000 kr för att komma igång. Är det någon som kan rekommendera en företagsbank? Jag skulle vara oerhört tacksam för den hjälp jag kan få. 

Hur går det till med blancolån om jag nu inte skulle få något gehör för min företagsidé hos bankerna? Går det att uppge någon påhittad orsak till lånet? Eller kräver banken någon form av bevis för att pengarna senare används till det jag uppger som låneorsak? Eller bryr de sig inte alls om vad jag gör med pengarna pga. den högre räntan? 

Vore väldigt tacksam för svar på mina frågor! 

• Svar på tråden Låna för att överta caféverksamhet
  • Undrarsaflundran

Tack för era svar!

Mr Obvious: Planen är att sälja min lägenhet för att få loss kapital och bo billigt i några år. Ingen kalkyl är färdig, jag har mest lekt med siffror och börjat utforma en affärsplan och jobbat på idéestadiet. Jag kommer att jobba där själv mycket men kommer även att anställa personal. 

Agentum: Tack för din feedback! Jag var nog otydlig i mitt inlägg, jag vill förvärva en caféverksamhet och fortsätta driva det, fast med annat namn och förmodligen annat koncept. 

• Undrarsaflundran

Jag har någon annanstans att bo.. tänkte också på att det kanske går att höja lånen om man har lägenheten som säkerhet, jag har knappt något lån på den och den har gått upp mycket i värde så det kanske skulle vara bättre men jag är lite misstänksam mot banker överlag och är rädd att de skulle få lite för mycket makt över mitt företag om hela verksamheten är belånad. 

Svar på tråden Låna för att överta caféverksamhet