Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?

Donum skrev 2015-06-26 10:51:58 följande:

Om jag tvingades välja så skulle jag tveklöst välja barnen först. Det går inte att jämföra de känslor och det ansvar jag har för barnen med de för min man. Det är helt olika sorter. Därtill tänker jag att relationen med min partner bygger på växelverkan; hur partnern är och beter sig påverkar känslorna för honom. Skulle han få hjärnblödning och bete sig illa så skulle mina känslor för honom svalna tämligen snabbt. Skulle motsvarande ske med något av barnen så skulle jag fortsätta älska dem.

En väninna till mig förlorade sin man i en hjärntumör, den satt i pannloben och han förändrade sin personlighet. Trots detta så var hon kvar hos honom. Efter det har hon försökt med några förhållande som inte fungerar. Hennes livs kärlek lämnade henne för många år sedan då han dog, han var inte utbytbar. Nu lever hon som singel, har ett särboförhållande, men inte alls på den nivån som innan.

Jag har dessutom kommit upp i den åldern, så jag har varit med om att en partner blivit svårt sjuk
    En av min mammas väninnor fick tidig alzheimer, den är ofta mer aggressiv när den drabbar yngre. Hennes man fanns vid hennes sida tills sjukdomen tog henne.
    Här är en artikel du bör läsa och då kanske du tänker om
    http://www.icakuriren.se/Kropp-Sjal/Halsa/Demens/Micke-och-Eva/

• sextiotalist
    Donum skrev 2015-06-26 11:44:42 följande:
    Jag tänker inte om ang. att barnen är viktigare för mig än min partner om jag tvingades välja. Det händer inte att jag prioriterar en vuxen människas behov framför mina barns behov.
    Jag skulle nog säga att det beror på digniteten i behovet vilket val man gör. Men jag är ganska säker på att en vuxens behov av akut vård går före ett barns sömnbehov i de flesta fall för att ta ett exempel.
    Som jag skrivit i andra trådar av den här typen, det är behovet som styr inte åldern.

• sextiotalist
    BeanBag skrev 2015-06-26 12:02:23 följande:

Skulle välja mina barn före min partner utan tvekan om det kom till det valet men i en hälsosam relation så är det ju inget väl man behöver göra.

Exakt, man ska inte behöva välja bort någon alls i en hälsosam relation.
    Men en intressant fråga (inte riktad mot dig utan mot alla)
    Hur gör ni om ett barn utgör den direkt fara för sina syskon (vilket kan förekomma om ett barn har t.ex en svår npf-diagnos)?
    En kompis till min systerdotter berättade för mig hur hennes autistiska bror ofta skadade henne och var aggressiv mot henne (inte mot föräldrarna) och för henne var det de enda stunderna hon kunde slappna av hemma när han var på stödboende
  • sextiotalist
    Mymlan L skrev 2015-06-26 12:37:02 följande:

Det finns ambulans!

Dessutom är de flesta inte läkare, så det vore idioti att tro att en lekman skulle kunna göra något.

Hur menar du att en vuxens plötsliga sjukdom skulle hindra någon från att ta hand om sitt barn?

Man får inte ambulans. Ja, vi väckte vårt barn när sambon fick misstänkt testikeltorsion. Inget man får ambulans för och ändå snabbt kan utvecklas till livshotande tillstånd.

Hrl kan alla göra utan att vara läkare.
  • sextiotalist
    BioBonus skrev 2015-06-26 13:11:02 följande:

Fast en omprioritering behöver inte innebära något positivt i o f s. Men det vet du säkert.

Jag gjorde uppoffringar när jag skaffade barn. Jag offrade långa, och många utlandsresor. Jag offrade min mc till förmån för bil. Jag offrade storstadslivet för vi hittade ingen större lägenhet där vi bodde. Massor av uppoffringar gjorde jag och min man. Självklara uppoffringar, men ända stora förändringar i det liv jag levde och trivdes med.

Jag offrade också en massa när jag fick barn. Jag offrade ett spännande projekt (nej det stannade inte upp för att jag var föräldraledig) t.ex, slutade att rida (det blev för långt och för krånglig), min frihet (den största uppoffringen).
    Skriver under att det var självklara uppoffringar, men ändå uppoffringar.
  • sextiotalist
    Mymlan L skrev 2015-06-26 13:25:45 följande:
    Ändå värre! 
    Du anser verkligen att du har gjort många offer och försakat en massa för dina barn?
    Sorgligt!!!
    Varför är det sorgligt, det är sorgligt om man är bitter och inte kan stå för sina val. Men inte sorligt om man är tillfreds med valen.

Livet är en kompromiss, ständigt. Man får försaka något för att få något annat.
  • sextiotalist
    Mymlan L skrev 2015-06-26 13:30:53 följande:
    Det är verkligen sorgligt att du anser dina barn orsak till dina försakelser!
    För mig är det obegripligt att man kan se det som att man gör uppoffringar, offrar saker för sina barn.  
    Ja, du tycker kanske det. Men eftersom barn inte fanns i mina framtidsplaner, så var verkligheten så. Men inga offer som jag inte kan hantera.
    Jag har offrat saker för min sambo också, är det lika sorgligt (nej, jag är inte bitter över de valen heller)
  • sextiotalist
    Mymlan L skrev 2015-06-26 13:36:18 följande:
    Att offra något, göra en uppoffring, är en negativ aktivitet. 
    Själva ordet uppoffring är negativt laddat.
    Använd inte det om du menar något annat.

Har du gjort ett fritt val är det ingen uppoffring. Använd inte uppoffring om du menar ett val. Det är en annan sak och inte ett negativt laddat ord.
    Men för mig var det två negativa saker, jag arbetade i ett projekt som var superkul och det var sorgligt och jag var uppriktigt sagt ledsen när jag insåg att jag inte skulle vara med i projektet längre. Jag skulle ljuga för mig själv om jag påstod något sådant.
    Samma sak med ridningen, som jag av praktiska skäl var tvungen att ge upp, det var också en sak jag var uppriktigt ledsen över.
  • sextiotalist
    BioBonus skrev 2015-06-26 13:32:05 följande:
    *skrattar* och försakat har jag skrivit var? Du börjar bli lite pinsam i din iver att göra mig till en förfärlig människa... 
    Hon gör alla till förfärliga människor som inte delar hennes syn på livet
  • sextiotalist
    BioBonus skrev 2015-06-26 13:43:39 följande:

Det var svåra val. Vi tänkte noga igenom huruvida vi ville ha barn eller inte, just utifrån att det liv vi levde då inte kunde fortsätta på samma sätt om vi blev tre. Det var lite som att ha en plus- och minuslista.
    Pluslistan vägde förstås över eftersom jag nu har flera barn, men jag kan fortfarande sakna det liv jag levde innan de kom. Utan att ångra valet jag gjorde.

Nu är de flesta snart utflugna, så vem vet  - det kanske blir storstadsliv och mc igen. Livets cykel.

Jag kunde också sakna det barnlösa livet i början. Men ju äldre vårt barn blev, desto lättare var det att styra sitt eget liv. Han blev ju mer och mer självständig och nu när han blir myndig det här året och inom ett par år utflugen, så kan man göra andra val i livet
Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?