• magnusangsund

köpa lös sambon från hus

Hus värderat till

2.6miljoner

Inköp

Hus 1.68

Tomt 152000

Rep 142130

=1974130

Lån 1683500

Mäklare 65000kr

Har jag räknat rätt om jag ska lösa ut med 364054kr

• Svar på tråden köpa lös sambon från hus
  • ardath bey
    MrGrip skrev 2015-06-23 15:05:28 följande:

Hej där,Jag ser det på lite annorlunda vis....jag är dock ingen taxeexpert

Hus + tomt + reparationer har ni ju tillsammans och att ni delat kostnaderna jämt i mellan er som 50/50 ägare - då är dessa faktorer ju en del i varför husets beräknade försäljningspris är som det är.

Så jag ser det set så här

Husets försäljnings"v'ärde"     2.600.000:-

./.  Gemensamt lån               1.683.500:-
        -------------------------------------------------------------
         Diff                                          916.500:-  / 50%  = 458.258:- / person

Således är det 458.258:- som mannen skall lösa sin sambo med....vad det gäller
    mäklararvodet...så förstår jag inte varför ni skall behöva använda det...möjligen få hjälp av er bank med pappren och överlåtelser...  i annat fall är det ju brukligt att
    säljaren står för denna kostnad ....men i ert fall..kanske mer lämpligt med 50/50.

(Lek med tanken att ni skulle skilja er. och sälja huset till ett helt annan person och dela på tillgångarna efter det att ni sålt huset mellan er....- då får ni också samma resultat som ovan).

Man kan se det såhär:
    Säg att TS dagen efter han löst ut sin sambo säljer huset på marknaden.
    Gör han som du föreslår så ska han först betala ut 458 258 kr till sambon.
    Sen får han 2,6 mkr av köparen, betalar mäklaren 65 000 och staten 123 391 kr i skatt. När banken fått sitt, 1 683 500, så har TS kvar 269 851 kr.

Gös TS som TS tänkt sig så  betalar han först 364 054 kr till sambon.
    Sen får han 2,6 mkr av köparen, betalar mäklaren 65 000 och staten 123 391 kr i skatt. När banken fått sitt, 1 683 500, så har TS kvar 364 054 kr.

Förstår du nu varför man tar hänsyn till mäklarkostnad och skatt i beräkningen?
  • magnusangsund

Om man drar av vinstskatt å mäklare innan man delar på 2 så får hon samma belopp som jag kvar+vinstskatten för båda plus mäklaravgiften, blir precis som att vi skulle sälja den

• magnusangsund

Vi har snabbräknat på banken å om hon skulle betala 355 till mig skulle hon få ett lån på 2045000 å huset är värt 2.6 d är 555000 å d är hennes del, vinstskatt å mäklararvode

• Haskel
    MrGrip skrev 2015-06-23 15:05:28 följande:

Hej där,Jag ser det på lite annorlunda vis....jag är dock ingen taxeexpert

Hus + tomt + reparationer har ni ju tillsammans och att ni delat kostnaderna jämt i mellan er som 50/50 ägare - då är dessa faktorer ju en del i varför husets beräknade försäljningspris är som det är.

Så jag ser det set så här

Husets försäljnings"v'ärde"     2.600.000:-

./.  Gemensamt lån               1.683.500:-
        -------------------------------------------------------------
         Diff                                          916.500:-  / 50%  = 458.258:- / person

Således är det 458.258:- som mannen skall lösa sin sambo med....vad det gäller
    mäklararvodet...så förstår jag inte varför ni skall behöva använda det...möjligen få hjälp av er bank med pappren och överlåtelser...  i annat fall är det ju brukligt att
    säljaren står för denna kostnad ....men i ert fall..kanske mer lämpligt med 50/50.

(Lek med tanken att ni skulle skilja er. och sälja huset till ett helt annan person och dela på tillgångarna efter det att ni sålt huset mellan er....- då får ni också samma resultat som ovan).

Så ser även jag på saken. Dock räknade jag även med sambons del av lånen som en del av köpeskillingen. 

Sen beror det helt och hållet hur man kommer överens. Kanske anser sambon att man får ut mer än 2,6 miljoner vid en riktig försäljning. Kanske inser hon att det tar tid och energi att sälja huset, och därför kan tänka sig sälja sin del billigare till sambon. Kanske vill hon också sälja så billigt som möjligt, samt i alla fall räkna med mäklararvode för att få ner vinstskatten.

Det finns inget exakt rätt i detta fall. Det är sambon som ska sälja sin del av kåken, hon bestämmer priset.
  • MrGrip

Så här tänkte/tänker jag:
    Vad det gäller vinstskatt så får sambon stå för sin del....då hon har gjort en reavinst
    sambon står ju kvar som ägare om jag fattar saken rätt och han har än så länge inte gjort någon vinst framtill det han själv säljer huset.
    OM dom däremot säljer till 3:e part så får var och en stå för sin skattedel
    = 50% var

• ardath bey

Men den urlösta sambon blir inte skattskyldig. Skatten måste den utlösande sambon betala vid en kommande försäljning. Därför minskas lösenbeloppet med den latenta skatten.

• magnusangsund

D finns bara ett scenario, vi är överens om allt men vill veta summan som ska betalas, 2.6 är vi överens om likaså kvittona, så dom som bara gissar låt bli å svara, vill bara ha svar av dom som vet exakt vad som gäller

• magnusangsund

Som det är nu så får hon ju ca 555000kr med sin del, vinstskatt å mäklare, blir inge lagfart som jag förstått d å hon får ju mindre i lån

• Kjell2
    magnusangsund skrev 2015-06-23 16:20:36 följande:

D finns bara ett scenario, vi är överens om allt men vill veta summan som ska betalas, 2.6 är vi överens om likaså kvittona, så dom som bara gissar låt bli å svara, vill bara ha svar av dom som vet exakt vad som gäller

Finns inget exakt, eller detaljlagar, kring detta. Det är vad ni kommer överens om som gäller. Kan ni inte komma överens får en domstol göra bodelningen eller får ni sälja huset.
Svar på tråden köpa lös sambon från hus