Talar först och tänker sen
Jag vill först berätta att jag fick diagnosen ADHD redan som 10 åring, vid 21 års ålder så blev jag diagnotiserad ADD för jag hade blivit lugnare. Men utöver detta så har jag andra psykiska sjukdomar och mycket depressioner och panikångest.
Min sambo som jag levt med i 3 år nu har aldrig kunnat acceptera att jag är annorlunda.
Han är från ett annat land och i hans land finns det ingen ångest/ depression eller andra psykiska sjukdomar, såklart att det finns men det talas inte om det och dom som har det anses knäppa och ska låsas in på psyket.
Min sambo skäms över mig och har under dessa år behandlat mig som "en normal" människa enligt honom.
Jag klarar inte riktigt det..... Jag är ju annorlunda!!!
Jag kräver tålamod, jag kräver en hel del.... Att leva med mig är inte lätt.
Men jag har försökt att ändra mig, men går sällan bra.
Jag säger OFTA klumpiga saker, jag gör även saker utan att förstå konsekvenserna. Jag vill inte såra någon eller göra någon illa,,, det bara blir så.
Jag vet inte riktigt vad som är okej eller inte okej,,, den spärren finns inte riktigt.
Exempel som hände nu;
Jag och min sambo sitter och fikar med hans vän
Jag och sambon kollar ner i våra mobiler och letar efter något varpå hans vän säger "men vad roliga ni är, båda sitter med mobilerna"
Då skrattar jag till och säger "aa exakt som vi gör hemma, han sitter i ena soffan och jag i andra och vi kollar mobilerna" sen skratta jag och sa jag skämta.
Men min sambo blev arg och sa att jag ofta ljuger och överdriver och att man inte ska lyssna på mig. Sedan gav sambon mig en sån blick som säger "Vänta din jävel tills du komnmer hem"...
Så nu vet jag att jag kommer få ett helvete av mitt klumpiga uttalande....
Det var ju ett skämt men ändå lite sanning....
FRÅGAN ÄR NU; var det så fel sagt av mig??? Var det olämpligt?? Kan man inte säga sånna saker???
JAG BLIR GALEN!!! att jag inte vet vad som är rätt eller fel.
Sambon brukar säga till mig att inte prata, (han menar allvar)
så oftast brukar jag bara svara ja eller nej men denna gång ville jag prata!!!
Jag är nu rädd,,, för han e arg och jag hatar göra honom arg.