• peppe7­2
    Äldre 23 Jun 20:04
    9657 visningar
    43 svar
    -2
    43
    9657

    Behöver man prata sex med söner?

    Behöver man prata om sex och onani med sina söner nuförtiden? Eller lär de sig sånt i skolan och av vänner? Blir det bara pinsamt om jag tar upp det?

  • Svar på tråden Behöver man prata sex med söner?
  • Anonym (Enmor­två)
    Äldre 15 Dec 00:55
    #11

    Min son och jag står varandra nära, han kan berätta allt för mig och behöverläon. Vi har hela hans uppväxt haft reflekterande samtal om alla typer av relationer så även kompisar och kärlekar.

    Har är en ung vuxen nu och ringer fortfarande mig och reflekterar över sina känslor.

  • Anonym (K)
    Äldre 15 Dec 02:01
    #12

    Men herregud, självklart måste sönerna ha sexsnack lika mycket som tjejer behöver det. Det är till absolut störst andel män som våltdar kvinnor, det är här och nu du lägger grunden för sonens värderingar tror jag. Ett nej eller antydan om att personen inte vill eller ens en osäkerhet om personen vill är ett nej. Det är aldrig okej att tafsa hur gärna man än vill eller hur cool man än framstår bland vänner och hela köret, gå igenom allt det. Man kan som förälder inte bara anta att dom är med på allt, hur allvarligt det är och hur illa dom kan göra en annan människa.

    Jag tror det är jätteviktigt.

  • Anonym (K.)
    Äldre 15 Dec 02:07
    #13

    Men JA!!! Om de kommer hem med en faktura från försäkringskassan är du medskyldig!

  • Anonym (Frisk­t?)
    Äldre 15 Dec 10:02
    #14
    -2
    Anonym (Enmortvå) skrev 2018-12-15 00:55:05 följande:

    Min son och jag står varandra nära, han kan berätta allt för mig och behöverläon. Vi har hela hans uppväxt haft reflekterande samtal om alla typer av relationer så även kompisar och kärlekar.

    Har är en ung vuxen nu och ringer fortfarande mig och reflekterar över sina känslor.


    Låter nästan som om ni står varandra lite väl nära...och har en osund relation.
  • KlunsS­murfen
    Äldre 15 Dec 11:44
    #15
    Anonym (K) skrev 2018-12-15 02:01:53 följande:

    Men herregud, självklart måste sönerna ha sexsnack lika mycket som tjejer behöver det. Det är till absolut störst andel män som våltdar kvinnor, det är här och nu du lägger grunden för sonens värderingar tror jag. Ett nej eller antydan om att personen inte vill eller ens en osäkerhet om personen vill är ett nej. Det är aldrig okej att tafsa hur gärna man än vill eller hur cool man än framstår bland vänner och hela köret, gå igenom allt det. Man kan som förälder inte bara anta att dom är med på allt, hur allvarligt det är och hur illa dom kan göra en annan människa.

    Jag tror det är jätteviktigt.



    " Det är till absolut störst andel män som våltdar kvinnor, det är här och nu du lägger grunden för sonens värderingar tror jag"
    ja den moraliska grunden skapas oftast under barndomen under socialt samspel men den moraliska grunden har inte bara med sex och sexprat att  göra. Genus"vetare" och vänsterfeministers teorier är extremt förenklade hypoteser och saknar oftast vetenskaplig grund.
    Män som fått en trygg uppväxt brukar inte våldta folk.

    Så botas en sexualbrottsling - Modern Psykologi
    modernpsykologi.se/2014/10/09/sa-botas-en-sexualbrottsling/

    Så skapas en våldtäktsman | TTELA - Vänersborg

    Psykolog Hanna Harnesk, 33 år, arbetar med behandling av de intagna, gör riskbedömningar, föreläser om bland annat förövarpsykologi och handleder även personalen.
    [....]

    Det de flesta våldtäktsmän har gemensamt är en trasig barndom. De har varit utsatta och har ofta obearbetade trauman i bagaget.
    - De kan själva ha varit utsatta för sexuella övergrepp, utsatts för fysisk och/eller psykisk misshandel och blivit försummade.
    - De har inte fått de rätta redskapen för att hantera känslor som sorg, depression, agression och ångest.

    www.ttela.se/nyheter/v%C3%A4nersborg/s%C3%A5-skapas-en-v%C3%A5ldt%C3%A4ktsman-1.3037509


  • Anonym (Enmor­två)
    Äldre 15 Dec 14:45
    #16
    +2
    Anonym (Friskt?) skrev 2018-12-15 10:02:43 följande:

    Låter nästan som om ni står varandra lite väl nära...och har en osund relation.


    Haha ...men va!!! Tvärtom dagens unga män måste lära sig att de har rätt till att få vara sig själva, att reflektera över känslor och kärlek är någon som gynnar båda könen hela livet. Vi har världens finaste relation och han är mogen känslomässigt och fantastiskt medveten att möta alla de svårigheter som livet innebär.
  • Anonym (Frisk­t?)
    Äldre 15 Dec 21:18
    #17
    Anonym (Enmortvå) skrev 2018-12-15 14:45:05 följande:
    Haha ...men va!!! Tvärtom dagens unga män måste lära sig att de har rätt till att få vara sig själva, att reflektera över känslor och kärlek är någon som gynnar båda könen hela livet. Vi har världens finaste relation och han är mogen känslomässigt och fantastiskt medveten att möta alla de svårigheter som livet innebär.
    Hur gammal är din son? Har han flickvän, fru?
  • Anonym (Enmor­två)
    Äldre 15 Dec 21:24
    #18
    Anonym (Friskt?) skrev 2018-12-15 21:18:22 följande:

    Hur gammal är din son? Har han flickvän, fru?


    Ja han är gammal nog att ha flickvän.
  • Anonym (Frisk­t?)
    Äldre 15 Dec 21:31
    #19
    Anonym (Enmortvå) skrev 2018-12-15 21:24:38 följande:
    Ja han är gammal nog att ha flickvän.
    Men han "berättar allt för dig"? Det är inte normalt...det är väldigt kontrollerande av dig som mamma att du är ok med det.
  • Anonym (Enmor­två)
    Äldre 15 Dec 21:48
    #20
    +2
    Anonym (Friskt?) skrev 2018-12-15 21:31:09 följande:

    Men han "berättar allt för dig"? Det är inte normalt...det är väldigt kontrollerande av dig som mamma att du är ok med det.


    Nej inte allt, han delar inte sitt sexliv, men han pratar skydd och preventivmedel, även könssjukdommar om han tex är rädd för något.

    Jag har varit väldigt öppen med att inget är för pinsamt att prata om, i yngre tonåren kunde jag få höra om oroande saker vänner gjort på fester och liknande. Tycker det är bra att han alltid vågat prata, hur ska en förälder annars kunna hjälpa sina barn att reflektera rätt och fel.

    En kille som i tonåren bara sitter och kollar porr och snackar med polare kan bli rent av farlig om han inte får vägledning.

    Gäller förövrigt både killar och tjejer, gör aldrig något mot din vilja och ett nej är ett nej. Finns inga oklarheter där.
Svar på tråden Behöver man prata sex med söner?