• Anonym (Hetty)

Varför lånar alla till allt numera?

Ja, det är klart att alla inte lånar till allt, men det verkar ganska vanligt att folk tar krediter för konsumtion numera. Man lånar till resan, köper telefonen på avbetalning mm. Förr var låna något man aktade sig för och ockrare var inte väl sedda i samhället.

Varför måste man köpa nu för att betala mer sen istället för att spara först?

Jag såg "Låna för livet" på UR Play. Där finns en familj som i början på allvar tänkte låna 100 000:- för en resa till Afrika för hela familjen (50-årsresa). Kvinnan i familjen ville inte spara till resan. Hon ville inte snåla och ha tråkigt ett år för att ha kul i två veckor. Nähä, men att strunta i att spara, leva loppan i två veckor och sedan få leva snålt och "tråkigt" i mer än ett år efteråt (räntan gör ju att det blir dyrare) är OK då eller? Som tur är tog de sitt förnuft till fånga efter den ekonomiska guidning de fick och de bestämde sig för att spara till resan.

Jag har alltid köpt TV, mobiltelefon osv kontant. Jag tycker att det känns skönt att jag faktiskt äger de sakerna till 100%.

Skuldsatta kostar samhället 200 miljarder kan man läsa i DN. Överskuldsättningen utgör ett gigantiskt svart hål i rikets finanser: www.dn.se/ekonomi/skuldsatta-kostar-samhallet-over-200-miljarder/

• Svar på tråden Varför lånar alla till allt numera?
  • Inte jag

Jag har bara ett volvokort och csn-lån och tänker bara skaffa bostadslån i framtiden. Lyxfällan har gjort så att jag aldrig ska bli så hårt skuldsatt pågrund av krediter. Och jag sparar alltid till det jag vill ha. Så jag fattar inte varför man lånar till lyxkonsumtion

• Anonym (hm..)

Jag skulle inte heller ta ett lån för att köpa en ny tv eller mobil telefon. Vet folk som köper kläder på typ h&m på avbetalning. Dom betalar och betalar och det blir aldrig klart. Sen när dom väl betalat av det köper dom en ny omgång kläder på avbetalning. Idioti enligt mig! Har dock csn lån men det är tack vare det jag har fast jobb idag.

• Aniiee

Tippar på att en handfull av dessa lånare lider av instant gratification disorder.

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Anonym (Seg_deg)

Man lånade väl rätt friskt redan på 80-talet. Gissar att folk vill hålla kronofogden sysselsatt.

• Anonym (anonym)

Det lånades friskt förr också Tv köptes på hyrköp från Thorn, resor köptes med hjälp av resekonto.....
    Lågavlönade som vill göra en resa med sina barn kan behöva spara i 10 år för att få ihop till resan inte speciellt aktuellt så att åka på semester med Bamseklubb osv. när barnen går på gymnasiet...

Hur många kan spara ihop 100 000 kr per år med en normal inkomst?

• Anonym (U)

Känner någon som har krediter på ca 80 000 kr, köpte en bil för 120 000, den bilen var väl tråkig så han och nya tjejen köpte en sprillans ny bil för 400 000 kr. :-O Och så gnäller han på att det kommer räkningar jämt. ???
    Han går plus minus noll varje månad. Ingen buffert!! Idiot.

Jag har inga lån förutom CSN. Fattar inte heller varför man ska ha en massa prylar som man inte äger.

• Anonym (Socbidragstagare)

Jag har ett kreditkort på endast 5000:-, som jag skaffade när jag hade arbete. Har köpt både tv & dator på det. Det är skönt att kunna dela upp betalningen på t ex 6 månader istället för att betala allt på en gång, då oftast räntefritt.

• Anonym (Nej)
    Anonym (anonym) skrev 2015-06-24 14:43:54 följande:

Det lånades friskt förr också Tv köptes på hyrköp från Thorn, resor köptes med hjälp av resekonto.....

Lågavlönade som vill göra en resa med sina barn kan behöva spara i 10 år för att få ihop till resan inte speciellt aktuellt så att åka på semester med Bamseklubb osv. när barnen går på gymnasiet...

Nej, nu överdriver du. Plus att resan ju kostar MER om man ska betala av den i efterhand, pga räntan. Så om man inte kan spara till den i förväg så kan man väl inre betala av den efteråt heller.
  • Butterscotch
    Anonym (anonym) skrev 2015-06-24 14:43:54 följande:

De som inte kan spara till sin resa borde förmodligen välja en billigare resa, eller att inte resa alls. Det är liksom ingen mänsklig rättighet att få åka på lyxiga utlandssemestrar.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Nej) skrev 2015-06-24 14:56:53 följande:
    Nej, nu överdriver du. Plus att resan ju kostar MER om man ska betala av den i efterhand, pga räntan. Så om man inte kan spara till den i förväg så kan man väl inre betala av den efteråt heller.
    Det är inget fel att köpa på avbetalning för att göra en resa med sina barn om man kan betala av detta i rimlig tid räntan blir inte så stor dessutom blir skatten reducerad genom ränteavdragen.
Svar på tråden Varför lånar alla till allt numera?