Varför lånar alla till allt numera?
Ja, det är klart att alla inte lånar till allt, men det verkar ganska vanligt att folk tar krediter för konsumtion numera. Man lånar till resan, köper telefonen på avbetalning mm. Förr var låna något man aktade sig för och ockrare var inte väl sedda i samhället.
Varför måste man köpa nu för att betala mer sen istället för att spara först?
Jag såg "Låna för livet" på UR Play. Där finns en familj som i början på allvar tänkte låna 100 000:- för en resa till Afrika för hela familjen (50-årsresa). Kvinnan i familjen ville inte spara till resan. Hon ville inte snåla och ha tråkigt ett år för att ha kul i två veckor. Nähä, men att strunta i att spara, leva loppan i två veckor och sedan få leva snålt och "tråkigt" i mer än ett år efteråt (räntan gör ju att det blir dyrare) är OK då eller? Som tur är tog de sitt förnuft till fånga efter den ekonomiska guidning de fick och de bestämde sig för att spara till resan.
Jag har alltid köpt TV, mobiltelefon osv kontant. Jag tycker att det känns skönt att jag faktiskt äger de sakerna till 100%.
Skuldsatta kostar samhället 200 miljarder kan man läsa i DN. Överskuldsättningen utgör ett gigantiskt svart hål i rikets finanser: www.dn.se/ekonomi/skuldsatta-kostar-samhallet-over-200-miljarder/