5-åring kan inte säga förlåt
Lever med en man som har två barn, 5 och 7 år. Vi kommer hur bra överens som helst och finns inga problem mellan mig och barnen. Däremot antar jag att man som "utomstående" reflekterar mera över hur barnen reagerar i olika situationer.
5-åringen (killar båda två) kan inte säga förlåt och har på två år inte hört honom säga det. Undrar om det är vanligt? Har inte egna barn och är väldigt ung så jag har inte umgåtts vidare mycket med barn. Om barnen bråkar och 5 åringen gjort fel och ska säga förlåt, blir det världens grej. Han sitter och surar och vägrar säga förlåt. Han tittar bara ner i golvet och det är uppenbart att han skäms och han vet vad som gäller. Men det är som orden fastnar och det går inte för honom. Blir väldigt obekvämt i en sådan situation. Brukar sluta med att han tjurar i ca 20 min tills sambon går och pratar lugnare och förklarar hur viktigt det är att säga förlåt när man slagits/retats. Då slutar det alltid med att han börjar storgråta. I början var det att han inte ville till mamma (trots att det var flera dagar till bytesdag), andra gånger att hans leksak gått sönder dagen före och ett par andra gånger att han förlorade i något spel 4 timmar tidigare osv..
Barn är ju som alla vet väldigt smarta. Jag upplever att han märker att om han istället blir ledsen över något så får han tröst och sedan blir "ursäkten" bortglömd. Tror det är en strategi från hans sida, för direkt efter han fått tröst är han precis som vanligt och då är ju inte heller brorsan ledsen och allt har passerat.
Hur är det med barn och ursäkter? Eller kritik över huvud taget? Är det vanligt att det upplevs som jobbigt att erkänna fel? Vad gör man för att jobba på detta?