• Bellsen

FK hann inte godkänna min ansökan för juni :(

Hej! För att fatta mig kort: jag sjukanmälde mig härom veckan och mannen vabbade då jag är mammaledig. Därmed försvann alla dagar jag ansökt om och jag var tvungen att göra om det. Dock gjorde jag tydligen det för tidigt (första gången jag sjukanmälde mig) och det upptäckte jag nu i slutet av juni. Har alltså ansökt om mina vanliga 4 dagar/v i juni men de har inte hunnit godkänna detta. Alltså får jag inga pengar nu den 27:e!

Är det nån som vet om detta kommer betalas senare eller retroaktivt när de hunnit godkänna? Jag fick nämligen plats nr 315 i kön och bebis går inte med på att vänta så länge... :( jag ska ringa imorgon bitti men tänkte att nån här kanske har svar så länge?

• Svar på tråden FK hann inte godkänna min ansökan för juni :(
  • Ina81

När dom fattat beslutet så betalas det ut fram till det datumet när beslutet fattades. Tar dock 3 bank dagar innan du har pengarna på kontot!

• nozpa

Har du ett pågående ärende, som man ofta har under föräldraledigheten brukar det bara ta några dagar tills pengarna är på kontot. Även om det är bakåt. Deras perioder är 20-20:e. Söker man för datum innan så får man fylla i anledning till varför man söker för det, men det tar inte längre tid att få pengarna. Det är min upplevelse av det hela iaf. Så du har dom förmodligen på måndag eller senast tisdag ist.

• Alexi

De betalar ut allt som gäller för perioden för det utbetalningsdatum som passerat. Dvs belopp som skulle betalats ut 27 juni är ersättning tom 20 juni

• MoLsMamma

Det tar 2 bankdagar att få pengarna och allt du sökt fram till 20 juni kommer utbetalas så fort ärendet är handlagt

• jennyz

Mannen vabbade eftersom du är föräldraledig? Det får man väl inte, om man är föräldraledig så missar man inget jobb om ett annat barn är sjukt?

• MajaVira
    jennyz skrev 2015-06-25 19:56:40 följande:
    Mannen vabbade eftersom du är föräldraledig? Det får man väl inte, om man är föräldraledig så missar man inget jobb om ett annat barn är sjukt?
    Om den förälder som är föräldraledig blir sjuk kan den andre föräldern vabba. I detta fall är TS man hemma och tar hand om barnet pga att TS är sjuk. TS får då sjukpenning och mannen TFP.
  • aeips

Jag tabbade mig med föräldraledigheten när barn nr 2 kom in i bilden. Jag var fortfarande hemma med nr 1 när 2an kom 2 veckor för tidigt. Hade missat att jag redan lagt dagar på 1an och anmälde dagar på 2an med. Detta resulterade i att jag inte fick någon utbetalning i tid eftersom ärendet skulle utredas. Ringde FK (plats 400+, tog dock bara 10 min) berättade att jag tabbat mig, de korrigerade direkt och jag fick pengar utbetalat efter några dagar...

Allmänt tips bara, sätt på högtalaren i telefonen, då har du händerna fria under tiden du väntar. FK brukar ha många samtal före, men det brukar gå rätt fort ändå.

• linnéa001
    MajaVira skrev 2015-06-25 20:04:10 följande:

Om den förälder som är föräldraledig blir sjuk kan den andre föräldern vabba. I detta fall är TS man hemma och tar hand om barnet pga att TS är sjuk. TS får då sjukpenning och mannen TFP.

Det beror på hur gammalt barnet är. Tror gränsen går vid 180 dagar. Man kan alltså inte vaba om barnet är yngre än 180 dagar (eller var gränsen går).
  • telly
    linnéa001 skrev 2015-06-25 23:00:07 följande:

Det beror på hur gammalt barnet är. Tror gränsen går vid 180 dagar. Man kan alltså inte vaba om barnet är yngre än 180 dagar (eller var gränsen går).

Inte vabba - men ta fp!
Svar på tråden FK hann inte godkänna min ansökan för juni :(