• Lavelii

SF mått, stor mage... Ledsen.

Hej!

Ska försöka hålla mig kort. Hoppas på att få lite peppning här. Efter en ofostrig graviditet i oktober förra året är vi gravida igen och har bf i oktober. Jag är i v 25, snart 26.

Igår var jag hos BM (min ordinarie var sjuk så fick träffa en annan) och tog SF mått för första gången. Var redan beredd på att magen nog skulle vara lite stor för sin vecka. Har fått höra från flera kollegor "åh vad din mage växt till sig! Ska du verkligen ha i oktober! Nu kan man inte missa att du är gravid! Säker på att det inte är två?!"

Jag har inte brytt mig så mkt om det. SF måttet låg på ca 26-27. Och BM gjorde ingen grej av det. Bara konstaterade att den låg lite över det normala för veckan men inget som oroade henne då hon sa att det kan bero på så många saker: hur han ligger, mängden fostervatten, och att den kan ha haft en växtspurt nu och att den sen planar ut lite. Hursomhelst såg hon ingen oro.

Men nu idag (hormonerna kanske?) så har jag bara känt mig ledsen. Fick frågan idag om jag var höggravid eller så... Och jag svarade "om man räknas som höggravid i snart v 26 så ja..." Gjorde mig ledsen. Nu känner jag mig bara STOR varje gång jag ser mig i spegeln. Och jag brukar verkligen inte vara så här! Känns som folk tror att man svullat i sig mängde med mat och därför är magen så stor! Och jag äter väldigt balanserat, inte överdrivet intag av kolhydrater. Men mer nu än innan då jag inte vill exkludera det helt under grav. Knappt godis/sött. Popcorn/chips max 1 gång i veckan. Fredagsmys. Dricker aldrig läsk osv. Har inte gjort det innan heller.

Varför växer magen så fort??

Är verkligen 27 i SF mått så JÄTTE mkt?!

Usch! Känner mig bara deppig idag!

• Svar på tråden SF mått, stor mage... Ledsen.
  • solskenskaka

Så där var det för mig också och på besöket en månad senare hade jag landat på kurvan igen. Vet att det är trist med kommentarer om att man är stor osv men försök att inte lyssna är mitt enda råd. Lycka till med resten av graviditeten :)

• Mollan79

Jag låg över kurvan när jag väntade sonen, stor pojke och mkt vatten..
    Det är svårt men försök att inte lyssna på andra. Var glad åt erat kommande mirakel och kom ihåg att alla är vi olika, lycka till :)

• Annelie 76

Måttet ska vara ungefär antalet veckor dvs i vecka 26 ska det vara ungefär 26cm. Du är alltså helt normal. Diff på nån cm är inget att oroa sig för vilket din bm inte heller gjorde.
    Däremot verkar du ha extremt otrevliga människor i din närhet. Nästa gång så antingen ignorerar du deras dumma kommentarer eller så biter du tillbaka med tex "MIN mage kommer iaf försvinna om några veckor" eller "Oj, är det dax för (nya) glasögon med tanke på ditt synfel som verkar göra normala saker för stora" eller nåt liknande.

• Jw83

Mitt mått var 30 i vecka 25 ;) Ungen var stor och jag hade mycket vatten. Idag sitter jag här med världens finaste pojk.

• Tow2Mater
    Lavelii skrev 2015-06-25 17:52:42 följande:

Känns som folk tror att man svullat i sig mängde med mat och därför är magen så stor!

Och varfor känns det som ett problem?
  • Sserena86
    Lavelii skrev 2015-06-25 17:52:42 följande:

Hej!

Ska försöka hålla mig kort. Hoppas på att få lite peppning här. Efter en ofostrig graviditet i oktober förra året är vi gravida igen och har bf i oktober. Jag är i v 25, snart 26.

Igår var jag hos BM (min ordinarie var sjuk så fick träffa en annan) och tog SF mått för första gången. Var redan beredd på att magen nog skulle vara lite stor för sin vecka. Har fått höra från flera kollegor "åh vad din mage växt till sig! Ska du verkligen ha i oktober! Nu kan man inte missa att du är gravid! Säker på att det inte är två?!"

Jag har inte brytt mig så mkt om det. SF måttet låg på ca 26-27. Och BM gjorde ingen grej av det. Bara konstaterade att den låg lite över det normala för veckan men inget som oroade henne då hon sa att det kan bero på så många saker: hur han ligger, mängden fostervatten, och att den kan ha haft en växtspurt nu och att den sen planar ut lite. Hursomhelst såg hon ingen oro.

Men nu idag (hormonerna kanske?) så har jag bara känt mig ledsen. Fick frågan idag om jag var höggravid eller så... Och jag svarade "om man räknas som höggravid i snart v 26 så ja..." Gjorde mig ledsen. Nu känner jag mig bara STOR varje gång jag ser mig i spegeln. Och jag brukar verkligen inte vara så här! Känns som folk tror att man svullat i sig mängde med mat och därför är magen så stor! Och jag äter väldigt balanserat, inte överdrivet intag av kolhydrater. Men mer nu än innan då jag inte vill exkludera det helt under grav. Knappt godis/sött. Popcorn/chips max 1 gång i veckan. Fredagsmys. Dricker aldrig läsk osv. Har inte gjort det innan heller.

Varför växer magen så fort??

Är verkligen 27 i SF mått så JÄTTE mkt?!

Usch! Känner mig bara deppig idag!

Hej lavelii, vet inte om du kommer ihåg mig men vi hängde ihop i gruppen "vi runt 30 som vill plussa". Känner igen mig i det du skriver, fast tvärtom.. Jag får hela tiden och konstant höra att min mage är så himla liten! Och folk som undrar om bebisen verkligen är frisk i min lilla mage. Förstår inte varför andra tycker att det är okej o kommentera gravidas utseende! Oavsett om man har en stor, liten eller alldeles normal preggomage så är det ingen som har rätt o kommentera hur man ser ut! Försök att tänka att det enda som är viktigt är vad din barnmorska säger! Om hon tycker att du är för stor så kommer hon att säga det och då kan du börja fundera på vad du äter o så, fram tills dess tycker jag att du ska leva som vanligt o försöka strunta i alla kommentarer. Se det som att bebis har gott om plats för att växa o bli stark så att hen klarar förlossningen utan problem :D
  • Mecros

Jag hade samma SF mått som dig i samma vecka. Fick också höra hur otroligt stor mage jag hade! "Att du måste ju ha två där inne, att hur stor kommer du att bli? Du har ju halva tiden kvar typ"

Kändes även som om folk trodde att jag frossa i godsaker och pizza, dålig mat just för dem tyckte den va stor. I själva verket har jag bara ätit hemlagad mat från grunden och endast godis på helger och då inte så mycket då jag mådde illa till v15.

Blev sjukt ledsen och trodde verkligen att min mage va stor. Men bm sa att det va helt normalt, låg på övre kurvan.

Nu i vecka 37 har jag SF mått 35 och nu säger alla: men guuuud vilken liten mage du har!!
    Alltså, jag har lovat mig själv att aldrig säga något om någons mage i framtiden, förutom: Gud vilken fin mage du har :)

• Mooomin

Bry dig inte om sånt där. Alla gravida verkar få höra "nämen oj, vilken stor mage du har", oavsett.. Jag är i v 30 med måttet 29,5 och får oxå höra "är du säker på att det bara är en" eller "oj, är det 10v kvar, ser ut som det är dags när som helst".. Fast jag ligger på kurvan! Folk jämför säkert med hur man såg ut innan..

• mliinn

Jag känner igen mig i det du skriver. Var och mätte magen igår, har sf mått 29,5 och går in i vecka 29 på lördag. Barnmorskan fick tom mäta mig två gånger då jag för ca 3 veckor sedan hade ett mått på 26 och hon blev förvånad över hur mycket det har växt. Jag har under hela min graviditet fått höra saker som vilken stor mage du har, är det bara en där inne, är man så stor när man har över 3 månader kvar, hur ska du se ut när du är fullgången m.m. Jag ska aldrig någonsin mer kommentera en gravid kvinnas kropp mer än att berätta hur vackert det är för jag vet hur irriterande det är.

Svar på tråden SF mått, stor mage... Ledsen.