SF mått, stor mage... Ledsen.
Hej!
Ska försöka hålla mig kort. Hoppas på att få lite peppning här. Efter en ofostrig graviditet i oktober förra året är vi gravida igen och har bf i oktober. Jag är i v 25, snart 26.
Igår var jag hos BM (min ordinarie var sjuk så fick träffa en annan) och tog SF mått för första gången. Var redan beredd på att magen nog skulle vara lite stor för sin vecka. Har fått höra från flera kollegor "åh vad din mage växt till sig! Ska du verkligen ha i oktober! Nu kan man inte missa att du är gravid! Säker på att det inte är två?!"
Jag har inte brytt mig så mkt om det. SF måttet låg på ca 26-27. Och BM gjorde ingen grej av det. Bara konstaterade att den låg lite över det normala för veckan men inget som oroade henne då hon sa att det kan bero på så många saker: hur han ligger, mängden fostervatten, och att den kan ha haft en växtspurt nu och att den sen planar ut lite. Hursomhelst såg hon ingen oro.
Men nu idag (hormonerna kanske?) så har jag bara känt mig ledsen. Fick frågan idag om jag var höggravid eller så... Och jag svarade "om man räknas som höggravid i snart v 26 så ja..." Gjorde mig ledsen. Nu känner jag mig bara STOR varje gång jag ser mig i spegeln. Och jag brukar verkligen inte vara så här! Känns som folk tror att man svullat i sig mängde med mat och därför är magen så stor! Och jag äter väldigt balanserat, inte överdrivet intag av kolhydrater. Men mer nu än innan då jag inte vill exkludera det helt under grav. Knappt godis/sött. Popcorn/chips max 1 gång i veckan. Fredagsmys. Dricker aldrig läsk osv. Har inte gjort det innan heller.
Varför växer magen så fort??
Är verkligen 27 i SF mått så JÄTTE mkt?!
Usch! Känner mig bara deppig idag!