• grönalisa

Romerna behandlas som judarna

Blir så arg när jag hör hat mot romerna.

Varför????

Varför blir man arg på någon som tigger? Som inte har så många val.
    Hatet säger mer om den som hatar än den som blir hatad!!

Vi tänker på hur det var på Hitlers tid, stackars judarna som blev behandlades på det viset. Men det finns likheter med romerna i denna tid.

Är det inte bättre att försöka bidra i samhället för en förändring-som är bättre för alla?

Om man skulle sätta sig in i deras situation istället för att trakassera de?

Vi är svenskar och är bortskämda.
    Du själv kunde ha blivit född i ett land med lite resurser, eller inget alls.
    Nä, behandla dessa människor som du själv skulle vilja bli behandlad. 

• Svar på tråden Romerna behandlas som judarna
  • Anonym (Hej)

Håller med dig!
    Romerna som är kristna, precis som Sverige, ska vi jaga med blåslampa och racka ner på.
    Däremot muslimer tar vi emot med öppna armar och ger hur mycket bidrag som helst. Med tanke på hur sjuk den religionen är så är det skrämmande att det är så.

• Anonym (bidra)

Vilken typ av förändring tänker du på då? Har du några egna förslag för att göra situationen bättre i samhället för tiggarna?

• seriösanvändare

En del tiggare är påträngande eller påstridiga och då är det inte så konstigt att omgivningen blir irriterad. Men när det gäller passiva tiggare är det nog fler som är upprörda över själva situationen, än arga på tiggarna. Arga över att hemländerna inte tar bättre hand om sina medborgare. Samt den svenska regeringens flathet gällande olagliga bosättningar, nedskräpning mm.

Och TS, jag tror att de flesta hade blivit lika irriterade om Sveriges gator fylldes med tiggande danskar eller tyskar. Så jag tror knappast "hatet" handlar om att det är romer som tigger. Hos en del kanske, men inte hos de flesta.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • seriösanvändare

Bara den som hatar även icke-tiggande och laglydiga romer, kan ju jämföras med nazister och nazismens hat mot judar.

• Anonym (håller med)

Håller med ovanstående. Det kan tyckas otrevligt att hata eller tycka illa om någon som tigger, men det behöver inte vara kopplat till etnicitet. Hat mot romer generellt är det ja, men inte nödvändigtvis hat mot tiggare eller kritik mor tiggeri. Alla hitresta tiggare är inte ens romer, även om de flesta är det.

Sen är det ju så att när ett samhälle plötsligt svämmar över av tiggare från andra länder, som bygger kåkstäder, skräpar ner och ibland tigger påstridigt, är det inte så konstigt att det uppstår en växande irritation. Man hörde sällan talas om attacker eller kritik för några år sen, när tiggarna var betydligt färre. Trots att många var romer då också.

• Vanja

Kan bara hålla med... Man skäms alltför ofta för hur vissa människor beter sig och uttalar sig om dessa stackars människor.. Vad hände med medmänskligheten??

• Drottningen70

Nja.. Romer behandlas som romer alltid har behandlats sorgligt nog.

• Kyrkby

Jag har tagit tiggarna i försvar under lång tid.
    Nu är jag tröt på dessa personer. Tiggarna bryter mot flera lagar, framförallt ang boende på förbjuden plats, skiter i park o natur samt hugger ner träd för att elda.

Tiggarna kostar oss pengar ! Ni som vill ha tiggare, ta då solidariskt kostnaden.
    men jag vill inte ha dessa i Sverige, anser att dessa förstör vårt land.

Se hur illa deras barn far som får bo i bilar och gamla trasiga husvagnar. Ibland aldrig gå ut under dagen när familjen är och tigger.

Gör som i England, där är det förbjudet att tigga OM du inte innehar pass från Storbritannien . Har du svenskt pass OK att tigga.

Tycker att Sverige skall införa visum för alla personer från Rumänien, Bulgarien och andra länder där vi VET att tiggarna säger att dom kommer ifrån.

Det är ofrånkomligt att tiggarna tar pengar från andra aktiviteter i Sverige.
    Vi får avstå saker för att tiggarna skall få hjälp.

Vill inte säga att det är orsaken, men se hur illa det blir med ambulansen under sommaren i sydöstra Sverige ! Ambulanser stängs av pga personalbrist, vi kan alltså inte betala en marknadsmässig lön till personalen. Gamla och handikappade får det sämre.

Om vi lägger ihop alla pengar som flyktingar och tiggare kostar oss i Sverige, så tror jag inte många vill ha detta problem.

Säg inte att vi är ett rikt och välmående land, vi HAR VARIT detta men idag är vi långt ifrån ett rikt land Sverige spelar i den nedre divisionen, vi är ett fattigt land.

Sätt stopp för tiggare och invandrare !!!!

• seriösanvändare

Alltså, handlar diskussionen om romska tiggare, eller hur romer generellt behandlas?

Vill TS prata antiziganism i största allmänhet, eller hatet mot just tiggare (eller kritik mot tiggeri?)

Jag vet att vissa anser att det hänger ihop, men jag håller inte med.

• Anonym (Förbjud tiggeri)

Jag polisanmälde deras avställda bilar de kör med, har sett att två av dessa bilar inte längre står på parkeringen på Tiggarstreet.

Svar på tråden Romerna behandlas som judarna