• grönalisa

Romerna behandlas som judarna

Blir så arg när jag hör hat mot romerna.

Varför????

Varför blir man arg på någon som tigger? Som inte har så många val.
    Hatet säger mer om den som hatar än den som blir hatad!!

Vi tänker på hur det var på Hitlers tid, stackars judarna som blev behandlades på det viset. Men det finns likheter med romerna i denna tid.

Är det inte bättre att försöka bidra i samhället för en förändring-som är bättre för alla?

Om man skulle sätta sig in i deras situation istället för att trakassera de?

Vi är svenskar och är bortskämda.
    Du själv kunde ha blivit född i ett land med lite resurser, eller inget alls.
    Nä, behandla dessa människor som du själv skulle vilja bli behandlad. 

• Svar på tråden Romerna behandlas som judarna
  • KillBill
    Anonym (ingen hat, fakta) skrev 2015-06-28 11:29:44 följande:

Hört talas om undantaget som bekräftar regeln?

Klart det finns några få som bryter sig loss men det förändrar inte klanmentalitetet som genomsyrar hela den gruperingen

Vad menar du med hela "den grupperingen"? Ditt inlägg har en underton av rasism.
    - Fyra hundra tusen euro motsvarar ungefär i svenska kronor fyrtio tusen miljarder kronor. Hävdade SD i Sveriges riksdag.
  • Anonym (Pucko)

Judarna blev satta i koncetrantionsläger och ihjälgasade.. Det är lite skillnad. 

Ingen tvingar romerna att tigga. Många av dem vägrar arbeta av eget val. Dessutom stjäl de. Vi har egna, svenska, hemlösa som behöver hjälp. Romerna kan flytta tillbaka till Rumänien tycker jag. 
    Jag kanske är rasist men det är så jag tycker. Jag har inte behandlat dem illa på något sätt eller trakasserat dem, jag bara struntar i dem (när de tränger sig på en på t-banan och dylikt). 

• KillBill
    Anonym (Pucko) skrev 2015-06-28 12:04:55 följande:

Judarna blev satta i koncetrantionsläger och ihjälgasade.. Det är lite skillnad. 

Ingen tvingar romerna att tigga. Många av dem vägrar arbeta av eget val. Dessutom stjäl de. Vi har egna, svenska, hemlösa som behöver hjälp. Romerna kan flytta tillbaka till Rumänien tycker jag. 
    Jag kanske är rasist men det är så jag tycker. Jag har inte behandlat dem illa på något sätt eller trakasserat dem, jag bara struntar i dem (när de tränger sig på en på t-banan och dylikt). 

Jisses, en stor del av Europas romer blev också ihjälgasade av nazityskland. Har du inte läst historia i skolan?
  • greesggds

Hur är det möjligt att det blivit så in i H känsligt att tala om andra folk som grupp???
    Ordet grupperingar får någon att börja yla om rasism. Pinsamt.

Om man inte kan tala om folk ( alla) och om deras kulturer, värderingar, hur de lever osv...så kan väl bannlysa alla skolböcker i ämnet också när vi ändå är i gång.

• greesggds
    Anonym (ingen hat, fakta) skrev 2015-06-28 11:39:58 följande:

Och ditt har förnekelse i eftersmak, förändrar ingenting, dom lever efter en viss mentalitet även om det finns fall där folk bryter sig loss.

Exkat, som så många andra och även vi.

Det är lite väl hysteriskt i gupperingen- vi -som- leeetar- rasism- som- galningar- och banne -mig -hittar -det- ööööverallt.

• Kriya
    KillBill skrev 2015-06-28 11:25:09 följande:
    Då håller du med mig om att det är rasistiskt att i generella termer uttala sig negativt om romer.
    Att uttala sig negativt i generella termer behöver inte alltid vara rasistiskt. Om det är rasistiskt eller inte beror på hur det sägs och i vilket syfte. För egen del uttalar jag mig inte för att jag 'tycker illa om' romer, utan för att jag är väldigt orolig över den massutvandring som sker från Rumänien och undrar hur Sverige ska kunna ta hand om folkinvasionen, som inte liknar tidigare invandring i Sverige. Än så länge har vi bara sett början av denna rumänska utvandring.
  • Anonym (Pucko)
    KillBill skrev 2015-06-28 12:12:57 följande:
    Jisses, en stor del av Europas romer blev också ihjälgasade av nazityskland. Har du inte läst historia i skolan?
    Så det ska vi ha dåligt samvete för nu? 
    Eller? 
  • greesggds
    Kriya skrev 2015-06-28 12:49:29 följande:
    Att uttala sig negativt i generella termer behöver inte alltid vara rasistiskt. Om det är rasistiskt eller inte beror på hur det sägs och i vilket syfte. För egen del uttalar jag mig inte för att jag 'tycker illa om' romer, utan för att jag är väldigt orolig över den massutvandring som sker från Rumänien och undrar hur Sverige ska kunna ta hand om folkinvasionen, som inte liknar tidigare invandring i Sverige. Än så länge har vi bara sett början av denna rumänska utvandring.
    Du det finns inga gränser när de gäller de som är extremt pk. Såg nyligen en som fräste till om rasism när någon skrev  lite uppgivet - hur får man bort IS?

Ibland blir det så överdrivet att det känns som att folk är maniska och har slutat tänka klart.,

• KillBill
    Kyrkby skrev 2015-06-26 18:23:17 följande:

Jag har tagit tiggarna i försvar under lång tid.
    Nu är jag tröt på dessa personer. Tiggarna bryter mot flera lagar, framförallt ang boende på förbjuden plats, skiter i park o natur samt hugger ner träd för att elda.

Tiggarna kostar oss pengar ! Ni som vill ha tiggare, ta då solidariskt kostnaden.
    men jag vill inte ha dessa i Sverige, anser att dessa förstör vårt land.

Se hur illa deras barn far som får bo i bilar och gamla trasiga husvagnar. Ibland aldrig gå ut under dagen när familjen är och tigger.

Gör som i England, där är det förbjudet att tigga OM du inte innehar pass från Storbritannien . Har du svenskt pass OK att tigga.

Tycker att Sverige skall införa visum för alla personer från Rumänien, Bulgarien och andra länder där vi VET att tiggarna säger att dom kommer ifrån.

Det är ofrånkomligt att tiggarna tar pengar från andra aktiviteter i Sverige.
    Vi får avstå saker för att tiggarna skall få hjälp.

Vill inte säga att det är orsaken, men se hur illa det blir med ambulansen under sommaren i sydöstra Sverige ! Ambulanser stängs av pga personalbrist, vi kan alltså inte betala en marknadsmässig lön till personalen. Gamla och handikappade får det sämre.

Om vi lägger ihop alla pengar som flyktingar och tiggare kostar oss i Sverige, så tror jag inte många vill ha detta problem.

Säg inte att vi är ett rikt och välmående land, vi HAR VARIT detta men idag är vi långt ifrån ett rikt land Sverige spelar i den nedre divisionen, vi är ett fattigt land.

Sätt stopp för tiggare och invandrare !!!!

Ja du har säkert tagit tiggarna i försvar under lång tid. Btw snygg avslutning på inlägget.
  • KillBill
    Anonym (Pucko) skrev 2015-06-28 12:52:10 följande:
    Så det ska vi ha dåligt samvete för nu? 
    Eller? 
    Ja du ska ha dåligt samvete om du inte kände till att hundratusentals romer gasades ihjäl i Hitlers gaskammare. Det hör till allmänbildningen att känna till det.
Svar på tråden Romerna behandlas som judarna