• Anonym

Vågar knappt äta längre...

Jag är gravid i v 10 & får aldrig riktigt göra nr 2.
    Känns inte som om jag är förstoppad heller. Det finns liksom inget där som vill ut.
    Jag fattar inte var det tagit vägen, jag som äter så mkt. Vanligen gör jag nr 2 varje dag men nu kommer det en liten liten harlort om jag sitter och trycker riktigt länge.

• Svar på tråden Vågar knappt äta längre...
  • gbg77

Ät lite päron, mörkt bröd o annat som får magen att jobba, det kanske hjälper. Eller drick kaffe så kanske den kommer igång.

• Emmelhie

ett tips:

tryck INTE när du ska göra nummer två.
    slappna bara av och kommer det så kommer det..
    Man får bara hemorojder av att trycka..

Jag hade samma problem i början av graviditeten, men det går över.

Ta 2.5 dl vatten i en kastrull å släng i en halv GRÖNSAKSbuljong-tärning, och koka upp.. (inte köttbuljong..bläää)

häll i lite salt å drick..
    Det är lite flötigt men det hjälper kan jag säga =)

Ät å njut.
    man får skylla på att man äter så mycket när man är gravid.

• silhuett

Man kan lätt bli lite hårdare och trögare i magen när man är gravid. Se till att dricka mycket vatten, och äta fiberrikt.
    Och sitt inte och kläm förrän du verkligen har nått att klämma ut
    Själv brukar jag vänta med att bajsa tills jag känner att det trycker på rejält
    Brukar bli varannan/var tredje dag ungefär.

• Anonym

Ibland känns det som det trycker på men då är det bara gaser som vill ut.

jag blir så orolig, kommer ju att sprängas till slut om det inte kommer nåt bajs!

• silhuett

Men det är inte farligt att inte bajsa varje dag. Att bajsa 2-3 gånger i veckan har räckt för mig, så har min kropp fungerat hela livet
    Det är när det går länge emellan (nån vecka) som det kan bli obehagligt, man kan få riktigt ont i magen osv.

• Pineapple

Jag är gravid också, men i v21 och är också lite hård i magen (eller rättare sagt, väldigt hård). Igår fick jag ett tips och det funkade verkligen.

Vindruvor!!! Dessutom är det väldigt gott! Jag åt massor med vindruvor igår. Det slank nog ner en hel sån där plastbytta, och nog gjorde det verkan alltid...

Kiwi är också en bra frukt att äta när man är hård i magen.
    Sen kan man lägga till grovt bröd, linfrön och sånt för att hålla det hela igång. Vatten är också viktigt när man äter mycket fibrer.

• Anonym

Nu har jag druckit en halv liter katrinplommonjuice. När kommer effekten?

• Jorryn

Ts...gå till en Hälsokostaffär och köp något som heter "Frukt och fibrer"
    Ät en bit innan du går och lägger dig så kommer effekten lagom till när du vaknar!

• Anonym

Vaddå? Funkar inte katrinplommonjuicen?

• Lukka

Hade samma problem och proppade i mig en hel del torkade plommon minns jag.. Vet inte hur det är med katrinplommonjuice men för mig hade plommonen effekt redan efter samma dag.

• Anonym

Katrinplommonjuice hade ingen effekt iaf.
    katrinplommon är ju så äckliga. Får försöka med det ändå kanske

• hallonbåt

Päron har också en lösande effekt och mycket vätska. Blir det inte bättre kan du ta upp det med din bm så kanske hon vet råd.

• Pineapple

Vindruvorna då? Har du testat? För mig funkade det kalas och det är betydligt godare än äckliga katrinplommon.

• Cindra

Att läsa eller lösa korsord när man sitter på toa är effektivt! Man slappnar av - utan att man tänker på det!!

• Freaky Starsprinkle

käka allt med fibrer i..
    Och glöm inte att dricka vatten till det..mycket viktigt..
    Fibrer-grovt bröd...russin...torkad frukt...grovt bröd...knäckebröd...päron...osv osv
    Kika på nätet oxå efter mat med fibrer i..
    Det där ska nog lösa sig ska du se..

• Anonym (Också trög)

Se till att fylla magen med fibrer, byt ut allt vitt mjöl och ät frukt och grönsaker så du storknar. Sen: torkade aprikoser. Godare än sunkiga katrinplommon och lika effektivt.

• Angelica80

En sak som GARANTERAT funkar är att du köper krossade linfrön i affären. Se till att de är KROSSADE INTE HELA =) Sen tar du o äter 2 msk krossat linfrön i lite fil tex 3 ggr/dag i ett par veckor . sen 2 ggr /dag i fortsättningen. Men sköt de så det är 3 ggr/dag i början. Magen kommer igång på nån dag o blir bara bättre o bättre. Hade JÄTTEPROBLEM med min mage innan jag började med detta. o har testat massa anat innan det. Lycka till.

• Anonym

katrinplommon hjälper nog. Eller gå till apoteket och köp laxoberaldroppar alternativt importal. Men bara om du är förstoppad. Själv bajsar jag 1-2 gågner i veckan. Å det funkar det med..

Svar på tråden Vågar knappt äta längre...