• Anonym (Blåsippan i backen)

Putin?

Jag känner dum, korkad och illa påläst så ingen behöver peka finger åt mig. Det gör jag så bra själv men grejen är den att jag inte har fattat detta med rädslan för Ryssland och Putin som alla verkar prata om nu. I alla tidningar och på tv pratas det om att Putin vill ta Gotland och massa experter på krig uttalar sig. Jag har varit dålig på att följa det och undrar om det finns någon som kan förklara på ett sätt så att till och med en knölskalle som jag begriper. Finns det anledning att vara rädd? Kommer Putin verkligen, verkligen att anfalla Sverige? Varför är han intresserad av Gotland av alla platser? Och igen: Jag vet att jag är korkad som inte tar reda på det själv så den diskussionen kan få vara, va?

• Svar på tråden Putin?
  • Anonym (nn)

Han vill ha sommarstuga där.

• Anonym (Heja Putin)

Om du frågar mig så är Putin en av de vettigaste makthavarna i världen, av flera anledningar... Men USA och deras följetong ser han som ett hot för att han inte underkastar sig för dem, vilket i sin tur gör att media smutskastar honom och sprider skräck. Om det finns något annat land än Sverige som jag skulle kunna bo i så är det just Ryssland, tack vare Putin. Jag hoppas att han tar över Gotland, då flyttar jag dit. Vårt land (dess ledning) är rygglöst och fegt, USA's och andra stormakters toffla. Heja Putin!

Anonym (Heja Putin) skrev 2015-06-27 09:34:54 följande:

Om du frågar mig så är Putin en av de vettigaste makthavarna i världen, av flera anledningar... Men USA och deras följetong ser han som ett hot för att han inte underkastar sig för dem, vilket i sin tur gör att media smutskastar honom och sprider skräck. Om det finns något annat land än Sverige som jag skulle kunna bo i så är det just Ryssland, tack vare Putin. Jag hoppas att han tar över Gotland, då flyttar jag dit. Vårt land (dess ledning) är rygglöst och fegt, USA's och andra stormakters toffla. Heja Putin!

Okej.
    Anonym (nn) skrev 2015-06-27 09:28:32 följande:

Han vill ha sommarstuga där.

Med andra ord: du vet inte du heller.
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (Blåsippan i backen) skrev 2015-06-26 22:35:24 följande:

Jag känner dum, korkad och illa påläst så ingen behöver peka finger åt mig. Det gör jag så bra själv men grejen är den att jag inte har fattat detta med rädslan för Ryssland och Putin som alla verkar prata om nu. I alla tidningar och på tv pratas det om att Putin vill ta Gotland och massa experter på krig uttalar sig. Jag har varit dålig på att följa det och undrar om det finns någon som kan förklara på ett sätt så att till och med en knölskalle som jag begriper. Finns det anledning att vara rädd? Kommer Putin verkligen, verkligen att anfalla Sverige? Varför är han intresserad av Gotland av alla platser? Och igen: Jag vet att jag är korkad som inte tar reda på det själv så den diskussionen kan få vara, va?

Konstiga svar du får,TS.

Det är en intressant fråga du tar upp. Jag är också orolig över detta,men vågar inte ta upp det och prata om det Är rädd att bli utskrattad för att jag är orolig.

Jag undrar oroligt vart världen är på väg idag. Det är ju inte enbart Ryssland som utgör ett hot. Dessa terrorattacker blir ju bara fler och fler världen över.
    Anonym (Jag med) skrev 2015-06-27 11:09:22 följande:
    Konstiga svar du får,TS.

Det är en intressant fråga du tar upp. Jag är också orolig över detta,men vågar inte ta upp det och prata om det Är rädd att bli utskrattad för att jag är orolig.

Jag undrar oroligt vart världen är på väg idag. Det är ju inte enbart Ryssland som utgör ett hot. Dessa terrorattacker blir ju bara fler och fler världen över.
  • Anonym (Jag med)

Dessutom,glömde jag skriva,så förr i tiden fanns det telefonkataloger man kunde läsa i vart man vänder sig och vad man ska göra OM kriget kommer. Nu är telefonkatalogerna borta sedan länge. 

Hur får vi nu reda på vart vi vänder oss OM ryssen tex,kommer??

Och säg inte "vi tar det när den dagen kommer" Jag vill veta NU så jag kan förbereda mig.

Sedan har jag också undrat vart vi som bor på landet vänder oss i en sådan situation?. I stan finns det skyddsrum,det finns inte ute på landet.

• Anonym (nn)
    Anonym (Jag med) skrev 2015-06-27 14:52:48 följande:

Dessutom,glömde jag skriva,så förr i tiden fanns det telefonkataloger man kunde läsa i vart man vänder sig och vad man ska göra OM kriget kommer. Nu är telefonkatalogerna borta sedan länge. 

Och säg inte "vi tar det när den dagen kommer" Jag vill veta NU så jag kan förbereda mig.

Sedan har jag också undrat vart vi som bor på landet vänder oss i en sådan situation?. I stan finns det skyddsrum,det finns inte ute på landet.

Du lär höra när dom är i härheten, då tjuter det hos hesa fredrik. Spring sedan till närmaste skyddsutrymme, källare eller bunker snabbare än blixten om du bor inne i stan och ut till obebott område i skogs om du råkar befinna dig närheten av någon militärbas.
  • Anonym (nn)

till skogs, i närheten*

• Anonym (Putin spelar hockey)
    Anonym (Jag med) skrev 2015-06-27 14:52:48 följande:

Det bör väl vara hit du ska vända dig. www.msb.se/

Om nu ryssen kommer (vilket han inte gör) så får du helt enkelt krypa under en sten i skogen och vara tacksam för att bo på landet. Du kommer att klara dig väldigt bra i jämförelse med de som bor i städer.

Kan säga så här. Om det skiter sig i vårt samhälle på riktigt. Exempelvis totalt strömavbrott så kommer myndigheterna inte fungera ett jäkla skit. Max 3 dagar sen är det fullständigt kört i trevliga Sverige. Max 48 timmar och sen är batterierna i mobilmasterna slut. 
    Du kommer inte ens att kunna betala kontant i en affär. Lagret i en affär är max 3 dagar ändå.

Det kommer bli fullständigt panik.. 

När det gäller beredskap så är det bara en stor lekstuga. En massa myndigheter som tramsar. Vi skulle troligtvis hantera tsunami i thailand sämre idag. En Estonia katastrof skulle innebära att vi inte ens kunde flyga ut idag. För vi har sålt alla helikoptrar och inte fått de nya ens levererade. Sen ska det utbildas först.

90% av våra stridsvagnar är placerade på Gotland och är på slutförvaring där av kostnadsskäl. Så först ska de skeppas tillbaka med färja. Men det förutsätter att Putin skickar brev i god tid att han vill nåt. Sen får vi se om Putins vilja får gehör i någon statlig utredning först. Innan den statliga utredningen är klar så lär Putin vara mellan 90 och döden.

Nä Putin maktdemonstrerar bara över Östersjön och markerar. För mycket NATO. Samt ge fanken i gasledningen som går igenom Östersjön. Samt de så kallade forskningsfartygen från Finland och Sverige som har en förmåga att dyka upp vid alla Ryska övningar. Vad tror du det är. Forskning på torskbeståndet eller?

Det skulle man kunna säga, om det vore så väl. Då vore det gott!! Då vore det faktiskt riktigt bra!!
    Faktum är att vi inte ens kommer att kunna ta det, den dagen det kommer. Det blir bara Svenskt fiasko av vanlig visa... Öhhh vad gör vi nu!!??
Svar på tråden Putin?