• Anonym (Blåsippan i backen)

Putin?

Jag känner dum, korkad och illa påläst så ingen behöver peka finger åt mig. Det gör jag så bra själv men grejen är den att jag inte har fattat detta med rädslan för Ryssland och Putin som alla verkar prata om nu. I alla tidningar och på tv pratas det om att Putin vill ta Gotland och massa experter på krig uttalar sig. Jag har varit dålig på att följa det och undrar om det finns någon som kan förklara på ett sätt så att till och med en knölskalle som jag begriper. Finns det anledning att vara rädd? Kommer Putin verkligen, verkligen att anfalla Sverige? Varför är han intresserad av Gotland av alla platser? Och igen: Jag vet att jag är korkad som inte tar reda på det själv så den diskussionen kan få vara, va?

• Svar på tråden Putin?
  • Anonym (nn)
    Anonym (Putin spelar hockey) skrev 2015-06-27 16:13:55 följande:
    Det bör väl vara hit du ska vända dig. www.msb.se/

Om nu ryssen kommer (vilket han inte gör) så får du helt enkelt krypa under en sten i skogen och vara tacksam för att bo på landet. Du kommer att klara dig väldigt bra i jämförelse med de som bor i städer.

Kan säga så här. Om det skiter sig i vårt samhälle på riktigt. Exempelvis totalt strömavbrott så kommer myndigheterna inte fungera ett jäkla skit. Max 3 dagar sen är det fullständigt kört i trevliga Sverige. Max 48 timmar och sen är batterierna i mobilmasterna slut. 
    Du kommer inte ens att kunna betala kontant i en affär. Lagret i en affär är max 3 dagar ändå.

Det kommer bli fullständigt panik.. 

När det gäller beredskap så är det bara en stor lekstuga. En massa myndigheter som tramsar. Vi skulle troligtvis hantera tsunami i thailand sämre idag. En Estonia katastrof skulle innebära att vi inte ens kunde flyga ut idag. För vi har sålt alla helikoptrar och inte fått de nya ens levererade. Sen ska det utbildas först.

90% av våra stridsvagnar är placerade på Gotland och är på slutförvaring där av kostnadsskäl. Så först ska de skeppas tillbaka med färja. Men det förutsätter att Putin skickar brev i god tid att han vill nåt. Sen får vi se om Putins vilja får gehör i någon statlig utredning först. Innan den statliga utredningen är klar så lär Putin vara mellan 90 och döden.

Nä Putin maktdemonstrerar bara över Östersjön och markerar. För mycket NATO. Samt ge fanken i gasledningen som går igenom Östersjön. Samt de så kallade forskningsfartygen från Finland och Sverige som har en förmåga att dyka upp vid alla Ryska övningar. Vad tror du det är. Forskning på torskbeståndet eller?

Och säg inte "vi tar det när den dagen kommer" Jag vill veta NU så jag kan förbereda mig.

Det skulle man kunna säga, om det vore så väl. Då vore det gott!! Då vore det faktiskt riktigt bra!!
    Faktum är att vi inte ens kommer att kunna ta det, den dagen det kommer. Det blir bara Svenskt fiasko av vanlig visa... Öhhh vad gör vi nu!!??
    Jaha då är det väl bara att sära på benen för en ryss för att få lite mat och vatten typ. *suck*
  • Anonym (Putin spelar hockey)
    Anonym (nn) skrev 2015-06-27 16:17:34 följande:
    Jaha då är det väl bara att sära på benen för en ryss för att få lite mat och vatten typ. *suck*
    Om vi föreställer oss en fullständig samhällskatastrof och det måste inte vara krig.
    Så ja de som kommer att drabbas värst är kvinnor och barn.

Har du tur så får du vatten och bröd.. Såvida du inte blir tvingad till att sära på benen av en grupp som sen efterlämnar ett knallskott i öppningen på dig som orsakar stora skador i underlivet. 

Är du dock kille så kommer du inte långt med rumpan hos en ryss. De är inte direkt kända för att vara på det humöret och har väl aldrig varigt historiskt.

Efter tre dagar kommer detta samhälle att virra runt som yra höns.
  • Anonym (nn)
    Anonym (Putin spelar hockey) skrev 2015-06-27 16:41:49 följande:
    Om vi föreställer oss en fullständig samhällskatastrof och det måste inte vara krig.
    Så ja de som kommer att drabbas värst är kvinnor och barn.

Har du tur så får du vatten och bröd.. Såvida du inte blir tvingad till att sära på benen av en grupp som sen efterlämnar ett knallskott i öppningen på dig som orsakar stora skador i underlivet. 

Är du dock kille så kommer du inte långt med rumpan hos en ryss. De är inte direkt kända för att vara på det humöret och har väl aldrig varigt historiskt.

Efter tre dagar kommer detta samhälle att virra runt som yra höns.
    Jag vet, vad som helst kan inträffa och jag är mentalt förberedd men så länge dom inte bombar sönder just mitt hus är allting ganska lugnt fört min del.
  • Anonym (Blåsippan i backen)
    Anonym (Putin spelar hockey) skrev 2015-06-27 16:13:55 följande:
    Det bör väl vara hit du ska vända dig. www.msb.se/

Om nu ryssen kommer (vilket han inte gör) så får du helt enkelt krypa under en sten i skogen och vara tacksam för att bo på landet. Du kommer att klara dig väldigt bra i jämförelse med de som bor i städer.

Kan säga så här. Om det skiter sig i vårt samhälle på riktigt. Exempelvis totalt strömavbrott så kommer myndigheterna inte fungera ett jäkla skit. Max 3 dagar sen är det fullständigt kört i trevliga Sverige. Max 48 timmar och sen är batterierna i mobilmasterna slut. 
    Du kommer inte ens att kunna betala kontant i en affär. Lagret i en affär är max 3 dagar ändå.

Det kommer bli fullständigt panik.. 

När det gäller beredskap så är det bara en stor lekstuga. En massa myndigheter som tramsar. Vi skulle troligtvis hantera tsunami i thailand sämre idag. En Estonia katastrof skulle innebära att vi inte ens kunde flyga ut idag. För vi har sålt alla helikoptrar och inte fått de nya ens levererade. Sen ska det utbildas först.

90% av våra stridsvagnar är placerade på Gotland och är på slutförvaring där av kostnadsskäl. Så först ska de skeppas tillbaka med färja. Men det förutsätter att Putin skickar brev i god tid att han vill nåt. Sen får vi se om Putins vilja får gehör i någon statlig utredning först. Innan den statliga utredningen är klar så lär Putin vara mellan 90 och döden.

Nä Putin maktdemonstrerar bara över Östersjön och markerar. För mycket NATO. Samt ge fanken i gasledningen som går igenom Östersjön. Samt de så kallade forskningsfartygen från Finland och Sverige som har en förmåga att dyka upp vid alla Ryska övningar. Vad tror du det är. Forskning på torskbeståndet eller?

Och säg inte "vi tar det när den dagen kommer" Jag vill veta NU så jag kan förbereda mig.

Det skulle man kunna säga, om det vore så väl. Då vore det gott!! Då vore det faktiskt riktigt bra!!
    Faktum är att vi inte ens kommer att kunna ta det, den dagen det kommer. Det blir bara Svenskt fiasko av vanlig visa... Öhhh vad gör vi nu!!??
    NATO, ja. Tror du att det skulle dra ihop sig om Sverige anslöt sig till NATO? Kan det finnas en risk att Sverige panikansluter sig bara för att Putin skramlar tror du?
  • Anonym (nn)
    Anonym (Blåsippan i backen) skrev 2015-06-27 22:10:03 följande:
    NATO, ja. Tror du att det skulle dra ihop sig om Sverige anslöt sig till NATO? Kan det finnas en risk att Sverige panikansluter sig bara för att Putin skramlar tror du?
    Nja, det är inte som att registrera sig på FL liksom.
  • radwanska
    Anonym (Heja Putin) skrev 2015-06-27 09:34:54 följande:

Om du frågar mig så är Putin en av de vettigaste makthavarna i världen, av flera anledningar... Men USA och deras följetong ser han som ett hot för att han inte underkastar sig för dem, vilket i sin tur gör att media smutskastar honom och sprider skräck. Om det finns något annat land än Sverige som jag skulle kunna bo i så är det just Ryssland, tack vare Putin. Jag hoppas att han tar över Gotland, då flyttar jag dit. Vårt land (dess ledning) är rygglöst och fegt, USA's och andra stormakters toffla. Heja Putin!

• radwanska

Nu gjorde jag tummen upp åt det där inlägget men jag håller ju inte med om allt, t ex hoppas att Putin tar över gotland...?

Men det är och har varit mycket skrämsel och propaganda.

"Ryssen" kommer inte komma...

Det är mycket terrorattacker i världen men att vara rädd för dom hjälper inte och det är lite det som är meningen med dom också, att vi ska vara rädda...

• Anonym (Putin spelar hockey)
    Anonym (Blåsippan i backen) skrev 2015-06-27 22:10:03 följande:
    Kan väl säga så här. Vi har väpnade styrkor i Afghanistan som fungerar som ockupations makt. Utrustningen är bättre än den styrka vi har hemma och det skiljer sig väldigt mycket.
    De väpnade styrkorna bär ingen blå hjälm och leker fredsbevarande styrka.

Det räcker med ett misstag och det räcker med ödet att vi ska få påhälsning från hämnd eller terror i vårt oskyddade samhälle.

I princip har vi väl två huvudkritiska lägen om vi går med i Nato. Själva medlemskapet kommer så klart öka spänningarna i Östersjön och Gotland är ett strategiskt läge som är viktigt att stänga in Ryssen med vapenmakt. Men Ryssen är knappast intresserad av att inta Gotland. Snarare veta hur man slår ut eventuella militära mål som skulle kunna hindra Ryssland i Östersjön.

Det andra läget är en ganska stor flygbas uppe i norra Lappland som Natoplan landar och startar öppet på i samarbetsövningar. Ett stenkast från en flottbas vid namn Murmansk.  Där i princip hela den Ryska Atlantflottan har sin hemvist.

Nu har mäktiga Nato personer också uttalat sig i att Sverige är välkommen. Men efter som Sverige inte har något försvar och legat och tjänat pengar på att rusta ner. Så kan Sverige glömma hjälp från Nato om det smäller. Så ett medlemskap i Nato innebär bara en massa förpliktelser och väldigt ynka att få tillbaka.

Men det är inte första gången Sverige gör en krombukt med medlemskap och Sverige betalar. Det ligger i den Svenska politiska traditionen att vara rent ut sagt dumma i huvudet och springa lakej åt någon annan.

Ett medlemskap i Nato blir också en ytterligare fråga. Vi har utropat oss som ett territorium utan kärnvapen. Något som då inte är mer självklart än att frågan måste behandlas en gång till. Ska Sverige vara en kärnvapenfri Nation eller ej?
    Svaret på den frågeställningen är inte helt hundra självklar. 

Att det skulle dra åt pipsvängen med ett medlemskap på kort sikt är knappast troligt. Det är vad vi gör sen.
    Det viktigaste nu är att vinna folkligt stöd för ett medlemskap och då behövs ju någon att skrämmas med. 
    Analysen som friskt rapporterades från public service (Svensk statlig TV/Radio) om att Ryssland skulle öva anfall mot Sverige är beställd och utförd av USA.

Den absolut största faran mot Sverige är vi själva.. Vi går ju runt och tror att kejsaren har kläder på sig, när i själva verket kejsaren är spritt språngande naken. 

Tre dagar utan El i Sverige är intressant. Än intressantare om det sker när det är kallt ute. När vattnet i kranen slutat funka. När du inte kan koka ditt vatten eller ens laga mat och frysarna brakat samman. När hus brinner för att alla börjar använda levande ljus eller folk som tänder en brasa inomhus för att hålla värmen. Bara se hur det går när man tvingas säga. Vattnet går inte att dricka. Det tar en dag och allt bordsvatten är borta från affären. 

Finns väl bara två kategorier som klarar detta bra. De som bor på landet och våra invandrare. För de vet hur man klarar sig utan lyx. Men Svenskar som är vana vid storstaden där allt funkar. Ja där blir det panik i kubik. Två ynka smällar på vårt kraftledningsnät och det reduranta är utslaget. Vårt nät går ner direkt i en överbelastning. 

Men så länge vi är lyckligt ovetande och kan facebooka inlägg som hur fina köttbullarna blev eller twittra om allt möjligt och ta selfie för instagram. Så lär vi gå en dag närmare något och vara helt oförberedda...

Så Ryssen är vårt minsta problem... Förutom att Ryssen driver sig glada över Sverige och gör parodi på parodi över Sverige.
  • Anonym (Heja Putin)
    radwanska skrev 2015-06-27 22:32:22 följande:

Nu gjorde jag tummen upp åt det där inlägget men jag håller ju inte med om allt, t ex hoppas att Putin tar över gotland...?

Jag var lite ironisk om just det, men bara lite
  • Tom Araya

Jag återanvänder tråden för den nuvarande konflikten (där Ryssland har invaderat Ukraina), ämnet fortsätter dock att vara vad rubriken säger.

Spionen Vladimir Putin

Dokumentärserie

Oförutsägbar och slipad, och sedan 20 år tillbaka den som styrt Ryssland med järnhand. Men hur har hans bakgrund som spion format hans ledarskap? Hör hans innersta krets, offer och motståndare berätta om mannen vars privatliv fortfarande är väldigt höljt i dunkel.

SPIONEN VLADIMIR PUTIN1. PUTINS VÄG TILL MAKTEN

SVT Play
  • klyban
    Anonym (Blåsippan i backen) skrev 2015-06-26 22:35:24 följande:
    Jag känner dum, korkad och illa påläst så ingen behöver peka finger åt mig. Det gör jag så bra själv men grejen är den att jag inte har fattat detta med rädslan för Ryssland och Putin som alla verkar prata om nu. I alla tidningar och på tv pratas det om att Putin vill ta Gotland och massa experter på krig uttalar sig. Jag har varit dålig på att följa det och undrar om det finns någon som kan förklara på ett sätt så att till och med en knölskalle som jag begriper. Finns det anledning att vara rädd? Kommer Putin verkligen, verkligen att anfalla Sverige? Varför är han intresserad av Gotland av alla platser? Och igen: Jag vet att jag är korkad som inte tar reda på det själv så den diskussionen kan få vara, va?

Och nu har du fått svar på den frågan vem putin är  Solig

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • AndreaBD

Efter ganska många konstig inlägg provar jag med en enkel sammanfattning:

Putin är rädd för att Nato skulle utvidgas österut. Förut fanns det två läger: USA och Nato-länder (främst väst-Europa) och Sovjetunionen med Warsawa-pakt-länderna (öst-Europa). Nu är det bara USA och Nato och inget riktigt motvikt, och det stör Putin. Han började därför invadera Ukraine. Innan dess hade han redan tagit kontroll över Georgien, Moldavien. Vitryssland är helt på hans sida ändå. Och några andra kan tänkas vara med på en ny Sovjetunion också.

Men nu ville Ukraina bli en demokrati, så som Nato-länderna och kanske gå med i Nato, och/eller i EU. Och så kom han på att Sverige och Finland inte heller är med i Nato och han hotade att de inte ska gå med heller.  Man kan nog säga att han har ett extra öga på oss då. Gotland ligger väldigt bra till för att t.ex. ha en flottbas där eller att flyga därifrån om det skulle vara någon slags väpnad konflikt. Ryssarna har flugit runt där för några dagar sedan, vilket de inte får göra, och Sverige har extra mycket militär där, för säkerhets skull

• Anonym (Jo)
    AndreaBD skrev 2022-03-07 11:19:09 följande:
    Efter ganska många konstig inlägg provar jag med en enkel sammanfattning:

Putin är rädd för att Nato skulle utvidgas österut. Förut fanns det två läger: USA och Nato-länder (främst väst-Europa) och Sovjetunionen med Warsawa-pakt-länderna (öst-Europa). Nu är det bara USA och Nato och inget riktigt motvikt, och det stör Putin. Han började därför invadera Ukraine. Innan dess hade han redan tagit kontroll över Georgien, Moldavien. Vitryssland är helt på hans sida ändå. Och några andra kan tänkas vara med på en ny Sovjetunion också.

Men nu ville Ukraina bli en demokrati, så som Nato-länderna och kanske gå med i Nato, och/eller i EU. Och så kom han på att Sverige och Finland inte heller är med i Nato och han hotade att de inte ska gå med heller.  Man kan nog säga att han har ett extra öga på oss då. Gotland ligger väldigt bra till för att t.ex. ha en flottbas där eller att flyga därifrån om det skulle vara någon slags väpnad konflikt. Ryssarna har flugit runt där för några dagar sedan, vilket de inte får göra, och Sverige har extra mycket militär där, för säkerhets skull
    Intressant
Svar på tråden Putin?