• delilah

Klarar innekatter av att bli utekatter?

Hej! 

Vi har en hankatt som blev 3 år i mars och en honkatt som blev 2 år i maj. De fungerar bra ihop men bråkar lite ibland, men inget konstigt. De är båda kastrerade och vaccineras årligen. Båda är vanliga bondkatter och innekatter.

Då vi bodde i lägenhet i centrum när vi köpte de har de alltid varit inomhus. De kom ut en del i vår sista lägenhet då vi hade en balkong, vilket de uppskattade väldigt mycket. Men nu har vi flyttat till hus, i ett bostadsområde.. Det strövar omkring en del katter här som verkar njuta av utelivet.. 

Vi har dessutom nyss fått en liten son och mycket tid går åt honom nu i början (han är 4 månader). Såklart myses det med kisarna fortfarande men de verkar ändå vara lite understimulerade.

De har alltid klöst och rivit på saker, men vi har alltid haft klösbräder/ställningar. Dock klöser de på våra väggar och även på soffan ibland, vilket är mindre roligt. Härom dagen såg vi dessutom att de försökte klösa på träet på våra fönster som har kostat oss 60 000kr. Mycket förstörs alltså för att de gillar att klösa på det mesta.. Vilket är tråkigt och kostsamt för oss..

Vi har haft de ute i trädgården i koppel några gånger. Vår honkatt uppskattar det väldigt mycket, verkar det som. Hon vill gå omkring och undersöka, in i rabatterna och ligger nästan aldrig stilla.. Hankatten som är lite mer reserverad ligger mest stilla på gräsmattan eller drar in i en buske..

Min sambo har börjat tröttna på att så mycket förstörs och kom med förslaget om vi kanske skulle försöka släppa ut de en gång och se hur de reagera. Kanske tycker de om det, kanske inte.

Men jag är så rädd att de inte skulle hitta hem igen? Vi har nu bott här i huset ett halvår, men de har ju bara varit ute lite i trädgården - aldrig runtomkring.. Är rädd för att de ska skadas av någon annan katt eller skadas på något annat sätt.. Vad är era tankar kring detta eller era erfarenheter? Vill att de ska må så bra som möjligt och vet inte om klösandet är ett tecken på understimulering? 

• Svar på tråden Klarar innekatter av att bli utekatter?
  • lintu

Mina erfarenheter säger att innekatt mycket väl kan vänja sig vid att bli utekatt, men tvärtom blir problem.

• jenny99

Fortsätt gå ut med katterna i koppel ofta ett tag till.Våra katter är 1 år och de är ute i villa området.Många katter är det.Dom sover och äter alltid hemma,När vi började gå ut med dem var det utan koppel,de sprang mest på tomten.Vi var ute med dom i början och höll ett öga hela tiden.

• Granada

De brukar klara de galant, speciellt som ni bott i huset en tid, sâ att de ska gâ vilse kan jag inte tänka mig. Jag hade 4 innekatter när jag flyttade till hus. 2 (honorna) valde att bara gâ ut precis pâ tomten medans hanarna blev mer ute katter än inne katter. En hane försvann tyvärr, det är ju en risk med utekatter, men det var efter  ett âr och hade inget med byte frân innekatt till utekatt. Den som är kvar gâr knappt in alls nu efter 6 àr i huset. 

• Birgitta02

Du har haft dom inne nu i ett halvår så deras inre GPS borde vara inställd. Ofta är innekatter väldigt försiktiga när de inte är vana att vara ute. Dina katter är kastrerade dessutom, så jag tror inte deras revir blir så stort. Släpp du ut dom under övervakning en tid.

• lövet2

Två av mina döttrar har katter, som gått från att vara inne till att vara ute. Den ena katten var 1½ när han började vara ute, men den andra var 6 år. De började med att ha löplina i trädgården, och sedan släppte de lös katterna. Den yngre katten hade GPS-sändare i början, en sådan som jakthundar har. Mest för att min dotter inte skulle bli ett nervvrak för att han var borta länge i taget.

• Haskel

En katt hittar ALLTID hem. Även om den är precis nyinflyttad. Om en katt inte kommer hem beror det på andra saker.
    Okastrerade katter kan få för sig att dra till skogs. 
    Precis nyinflyttade katter, kan få för sig att gå "hem". Alltså dit den bodde förut. Katter hittar hem, även om det så är 100 mil hem.

Inga problem att lära innekatt att bli utekatt. Men gå runt i området med koppel några gånger för säkerhets skull. Ha ett fönster eller dörr på glänt i början så den själv kan gå in. Det kan dröja lite innan de fattar hur de ska göra er uppmärksamma på att den vill in.

• The Fugly

Gick jättebra för våra. Började med koppel och sen släppa mer och mer. När vi flyttade höll vi dem inne en vecka för att de skulle boa in sig i huset och gick sedan med dem när de började utforska området och guidade dem till skogsområdet i närheten vi vill att de ska hänga i när de inte vill vara på tomten. Vi har nu kattlucka och det verkar som att valfriheten faktiskt gör att de är hemma oftare än innan kattluckan. De är ute mycket men oftast i närheten och kommer snabbt när vi ropar. Vi har även en radiosändare, loc8tor, så vi kan leta efter dem om vi undrar vart de är.

• Pentra

Vi och vår familj bor på landet har under de senaste 12 åren tagit emot 5 st vuxna innekatter, i varierande åldrar, som alla gått alldeles utmärkt att anpassa till ett liv där de även kan vistas ute. Självklart innebär det att de först tillbringar flera veckor helt inne i sitt nya hem så att de blir bundna till platsen, dess dofter och de som bor där. Med tiden så har katterna här sedan automatiskt också blivit nyfikna på vad som finns utanför ytterdörren. De första stunderna ute brukar bli ganska kortvariga. Men, inte så lång tid efter de påbörjat sitt uteliv så brukar katterna gå en längre utforskarrunda i sin nya omgivning, vilket kan innebära att de faktiskt är borta i flera dagar innan de återvänder. Under denna bortavaro är det naturligtvis normalt att känna sig orolig, men det brukar gå bra. Alla våra hitflyttade vuxna katter har vidtagit denna utforskarrunda och har sedan återvänt för att fortsätta att bo hos oss. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• delilah

Oj, vad många bra svar! Vi har bestämt oss för att försöka släppa ut de i trädgården nästa helg när det förväntas vara fint väder så vi själva kan vara ute i trädgården med dem under dagen (om de stannar på tomten vill säga..).

Men vi bör alltså bara öppna dörren och låta de gå ut själva? 

Kommer att kännas så tomt att stänga dörrarna efter sig senare om de inte kommit tillbaka... Någon annan som upplevt detta så jobbigt som jag gör - eller är det jag som är lite bölig? :D

Läste något om dessa GPS brickor som man kan sätta på kisarnas halsband, någon som har erfarenhet utav dessa?

• The Fugly
    delilah skrev 2015-06-28 19:43:42 följande:

Oj, vad många bra svar! Vi har bestämt oss för att försöka släppa ut de i trädgården nästa helg när det förväntas vara fint väder så vi själva kan vara ute i trädgården med dem under dagen (om de stannar på tomten vill säga..).

Kommer att kännas så tomt att stänga dörrarna efter sig senare om de inte kommit tillbaka... Någon annan som upplevt detta så jobbigt som jag gör - eller är det jag som är lite bölig? :D

Läste något om dessa GPS brickor som man kan sätta på kisarnas halsband, någon som har erfarenhet utav dessa?

Vi tyckte de verkade vara för stora för våra katter men använder loc8tor istället. Vi kan inte se vart de är som en gps men letar vi tar vi en sväng i omgivningen och när vi kommer tillräckligt nära (upp till 180 meter beroende på terräng så börjat den ge signal och blir sen starkare ju närmare vi kommer. Katternas halsband börjat också pipa och fe har lärt sig att det betyder att vi vill att de ska komma hem. Har varit till stor användning för oss och vi har hittat en av katterna i vår krypgrund en gång.
  • The Fugly
    delilah skrev 2015-06-28 19:43:42 följande:

animail.se/loc8tor-plus.html

Denna har vi och har använt sedan våren 2009. Väldigt nöjda!
  • delilah

Vi släppte ut våra katter för första gången idag.. Gud så nervös jag var! Haha, men jag och sonen har varit ute i trädgården större delen av dagen och kisarna har kommit och gått i trädgården. Verkar som om de håller sig här i närheten. Prasslade lite med deras godispåse och då kom båda springandes för att äta lite. De har kommit fram och lagt sig i skuggan vid oss och velat bli lite klappade. Går ut och in ur huset - gud vilken lättnad! 

Tack för all hjälp och för att ni har delat med er utav era erfarenheter! Nu hoppas vi bara att det fortsätter såhär bra :) Men än så länge har det gått över förväntan! 

• Cowgirl

Katter hittar INTE alltid hem... Se till att de är id-märkta så att de kan komma tillbaka till er om någon hittar dem!

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Så gör något!
  • delilah

Båda kisarna är id-märkta i öronen och bär ett halsband med mitt mobilnummer :) 

Svar på tråden Klarar innekatter av att bli utekatter?