liten2014 skrev 2015-06-28 10:53:25 följande:
Men det fattar jag med! Det du skrev vet jag redan. Men jag ska förhoppningsvis till läkaren imorgon och få ett intyg. Då ska jag lämna det till min arbetsplats och får då sjuklön från dom fram till den 14e dagen? Jag jobbar däremot inte alla dagar fram till den 14e dagen. Måste jag ta föräldrapenning de dagar jag inte jobbar fast jag är sjuk? Om det går igenom hos försäkringskassan, att jag ska få sjukpenning från de 15e dagen, har jag den sgi då som jag haft innan eller får jag lägsta?
SGI är den som motsvarar din förväntade inkomst. Det finns inget som heter lägsta utan antingen har du en SGI eller så har du noll.
Samma sak med sjukpenning, det finns inget lägsta utan antingen har du en SGI och då får du sjp som motsvarar din SGI eller så får du ingen sjp alls om din SGI är noll.
Ja, om din arbetsgivare betalar sjuklön gör de det dag 2-14 och sen betalar FK sjukpenning från dag 15.
Hur menar du med att du ska ta fp de dagar du inte jobbar? Ska du söka sjukpenning på heltid eller har du tänkt jobba vissa dagar? Annars om du söker hel sjukpenning får du ju sjukpenning på heltid och kan inte blanda in föräldrapenningen.