• liten2014

Skydda sgi - sjukskriven! Hjälp

Min dotter fyller 1 år på tisdag.

I torsdags började jag jobba på ett företag men allt brast. Har en tid mått dåligt och just denna dagen brast precis allt. Imorgon ska jag ringa vårdcentralen för att boka tid till läkare. Behöver ett intyg.

Hur gör jag nu när dottern fyller 1 år? Jag vill gärna skydda min sgi. Därför behöver jag bli sjukskriven från den 1 juli. Kan inte ta några föräldradagar då barnets pappa tar ut föräldrapenning just nu.

Hur ska jag göra för att skydda min sgi?

• Svar på tråden Skydda sgi - sjukskriven! Hjälp
  • Alexi

Du måste ha full sysselsättning varje vecka. Antingen 5 fp-dagar, eller sjukskriven och uppbär sjukpenning, eller arbetar heltid. Det är enda möjligheterna.

• liten2014

Men det fattar jag med! Det du skrev vet jag redan. Men jag ska förhoppningsvis till läkaren imorgon och få ett intyg. Då ska jag lämna det till min arbetsplats och får då sjuklön från dom fram till den 14e dagen? Jag jobbar däremot inte alla dagar fram till den 14e dagen. Måste jag ta föräldrapenning de dagar jag inte jobbar fast jag är sjuk? Om det går igenom hos försäkringskassan, att jag ska få sjukpenning från de 15e dagen, har jag den sgi då som jag haft innan eller får jag lägsta?

• Alexi
    liten2014 skrev 2015-06-28 10:53:25 följande:

Men det fattar jag med! Det du skrev vet jag redan. Men jag ska förhoppningsvis till läkaren imorgon och få ett intyg. Då ska jag lämna det till min arbetsplats och får då sjuklön från dom fram till den 14e dagen? Jag jobbar däremot inte alla dagar fram till den 14e dagen. Måste jag ta föräldrapenning de dagar jag inte jobbar fast jag är sjuk? Om det går igenom hos försäkringskassan, att jag ska få sjukpenning från de 15e dagen, har jag den sgi då som jag haft innan eller får jag lägsta?

SGI är den som motsvarar din förväntade inkomst. Det finns inget som heter lägsta utan antingen har du en SGI eller så har du noll.

Samma sak med sjukpenning, det finns inget lägsta utan antingen har du en SGI och då får du sjp som motsvarar din SGI eller så får du ingen sjp alls om din SGI är noll.

Ja, om din arbetsgivare betalar sjuklön gör de det dag 2-14 och sen betalar FK sjukpenning från dag 15.

Hur menar du med att du ska ta fp de dagar du inte jobbar? Ska du söka sjukpenning på heltid eller har du tänkt jobba vissa dagar? Annars om du söker hel sjukpenning får du ju sjukpenning på heltid och kan inte blanda in föräldrapenningen.
  • liten2014
    Alexi skrev 2015-06-28 11:49:24 följande:

SGI är den som motsvarar din förväntade inkomst. Det finns inget som heter lägsta utan antingen har du en SGI eller så har du noll.

Samma sak med sjukpenning, det finns inget lägsta utan antingen har du en SGI och då får du sjp som motsvarar din SGI eller så får du ingen sjp alls om din SGI är noll.

Ja, om din arbetsgivare betalar sjuklön gör de det dag 2-14 och sen betalar FK sjukpenning från dag 15.

Hur menar du med att du ska ta fp de dagar du inte jobbar? Ska du söka sjukpenning på heltid eller har du tänkt jobba vissa dagar? Annars om du söker hel sjukpenning får du ju sjukpenning på heltid och kan inte blanda in föräldrapenningen.

Förhoppningsvis sjukskriven på heltid. Min dotter blir 1 på tisdag. Förlorar jag min sgi då? Eftersom jag måste få sjuklön från arbetsgivaren i 14 dagar först? Eller från vilken dag räknas det ifrån som jag blev sjukskriven?
  • liten2014
    Alexi skrev 2015-06-28 11:49:24 följande:

Förhoppningsvis sjukskriven på heltid. Min dotter blir 1 på tisdag. Förlorar jag min sgi då? Eftersom jag måste få sjuklön från arbetsgivaren i 14 dagar först? Eller från vilken dag räknas det ifrån som jag blev sjukskriven?
  • Alexi

Det räknas från första dagen som du har godkänd sjukskrivning.

• liten2014
    Alexi skrev 2015-06-28 12:00:54 följande:

Det räknas från första dagen som du har godkänd sjukskrivning.

Och vad innebär godkänd sjukskrivning?

Från att man ringer arbetsgivaren? När man fått ett intyg? När försäkringskassan fått intyget?
  • Alexi

Att arbetsgivaren och sen fk godkänner att du är sjuk. Men sgi ska vara skyddad under utredningstid så även om de nekar dig ersättning så ska det inte sabba din sgi retroaktivt.

• liten2014
    Alexi skrev 2015-06-28 13:08:46 följande:

Att arbetsgivaren och sen fk godkänner att du är sjuk. Men sgi ska vara skyddad under utredningstid så även om de nekar dig ersättning så ska det inte sabba din sgi retroaktivt.

Så det räknas ifrån i lördags när jag anmälde mig sjuk till arbetsgivare?
  • Alexi

Ja men till din dotters ettårsdag är ju din sgi skyddad oavsett

Svar på tråden Skydda sgi - sjukskriven! Hjälp