• liten2014

Skydda sgi - sjukskriven! Hjälp

Min dotter fyller 1 år på tisdag.

I torsdags började jag jobba på ett företag men allt brast. Har en tid mått dåligt och just denna dagen brast precis allt. Imorgon ska jag ringa vårdcentralen för att boka tid till läkare. Behöver ett intyg.

Hur gör jag nu när dottern fyller 1 år? Jag vill gärna skydda min sgi. Därför behöver jag bli sjukskriven från den 1 juli. Kan inte ta några föräldradagar då barnets pappa tar ut föräldrapenning just nu.

Hur ska jag göra för att skydda min sgi?

• Svar på tråden Skydda sgi - sjukskriven! Hjälp
  • liten2014
    Alexi skrev 2015-06-28 13:23:31 följande:

Ja men till din dotters ettårsdag är ju din sgi skyddad oavsett

Efter hennes 1 års dag då? Är den skyddad då med eftersom jag blev sjuk i lördags? Får intyg imon
  • Alexi

Alltså den blir ju inte skyddad av att du eller läkaren tycker att du är sjuk utan att du är sjuk OCH berättigad till sjukpenning.

• liten2014
    Alexi skrev 2015-06-28 13:53:43 följande:

Alltså den blir ju inte skyddad av att du eller läkaren tycker att du är sjuk utan att du är sjuk OCH berättigad till sjukpenning.

Då räknas det fån att försäkringskassan godkänt?
  • Alexi

Nej du blir ju berättigad till sjukskrivning för hela perioden, dvs dag ett. Men om du nekas sjp brukar sgin vara skyddad under utredningstiden, dvs fram till ett ev negativt beslut från fk.

• annasv1980

Och det är jätteviktigt att du återgår i arbete direkt dagen efter att du mottagit beslutet från FK om det är negativt. Men hur vet du redan nu att du kommer vara borta så länge undrar jag? Har du ett helt nytt jobb efter föräldraledigheten? Vad brast? Det låter inte som att det är arbetet som gör dig sjuk utan något annat. Tror du gör fel om du inte fortsätter jobba och kommer in i det igen. Vad blir bättre av att gå hemma? Inget om det är psykiskt. Då behöver du ordentliga vardagsrutiner, komma hemifrån, träffa kollegor. Vara hemma är kontraproduktivt såvida man inte måste vara sängliggande.

• liten2014
    annasv1980 skrev 2015-06-28 21:18:04 följande:

Och det är jätteviktigt att du återgår i arbete direkt dagen efter att du mottagit beslutet från FK om det är negativt. Men hur vet du redan nu att du kommer vara borta så länge undrar jag? Har du ett helt nytt jobb efter föräldraledigheten? Vad brast? Det låter inte som att det är arbetet som gör dig sjuk utan något annat. Tror du gör fel om du inte fortsätter jobba och kommer in i det igen. Vad blir bättre av att gå hemma? Inget om det är psykiskt. Då behöver du ordentliga vardagsrutiner, komma hemifrån, träffa kollegor. Vara hemma är kontraproduktivt såvida man inte måste vara sängliggande.

Jag tycker inte du ska säga så mkt om vad jag borde göra eller inte.
  • Topcom

Eh har du jobbat i två dagar? Ge det lite tid, klart som sjutton att det e jobbigt i början men det löser sig när du vant dig.

• liten2014
    Topcom skrev 2015-06-29 07:25:49 följande:

Eh har du jobbat i två dagar? Ge det lite tid, klart som sjutton att det e jobbigt i början men det löser sig när du vant dig.

På den arbetsplatsen ja, och nej det löser sig inte.
  • annasv1980

Men att inte trivas på arbetsplatsen utgör inte grund för sjukpenning. Arbetsförmågan måste vara nedsatt och har man inget fast jobb prövas den mot normalt förekommande arbeten. Skriv in dig på AF istället och sök ett nytt jobb. Jag uttalar mig för att jag arbetar med de här frågorna.

• liten2014
    annasv1980 skrev 2015-06-29 13:21:19 följande:

Men att inte trivas på arbetsplatsen utgör inte grund för sjukpenning. Arbetsförmågan måste vara nedsatt och har man inget fast jobb prövas den mot normalt förekommande arbeten. Skriv in dig på AF istället och sök ett nytt jobb. Jag uttalar mig för att jag arbetar med de här frågorna.

Nej jag trivs inte på arbetsplatsen. Men jag harbinger skrivit ner allt utan endast det jag undrar. Min arbetsförmåga är nedsatt. Träffat läkare idag är är sjukskriven från arbetet!
Svar på tråden Skydda sgi - sjukskriven! Hjälp