• LH8989

    Hjälp vad är detta för växt?

    Okej nu känner jag mig nästan lite dum men jag har verkligen ingen expert på växter. Dottern kom hem med en växt som dom planterat på förskolan men glömt vad det var för något så tänkte ta hjälp av er här på fl.

    Så vad är detta för växt? :D

  • Svar på tråden Hjälp vad är detta för växt?
  • Giovanna

    Basilika skulle jag säga. Lukta och smaka på den :)

  • LH8989
    Giovanna skrev 2015-06-28 20:43:06 följande:

    Basilika skulle jag säga. Lukta och smaka på den :)


    Tyvärr så lider jag just nu av hösnuva så känner inte mycket doft alls haha.
  • AnnaZL

    Paprika!

    Mycket sol och vatten så kanske ni får frukter, men det verkar som om de planterade lite för sent för att det ska fungera. Jag satte mina i november och mars och har stora och rätt små frukter.

  • Giovanna

    Svårt att säga bestämt så här men jag tycker fortfarande att det ser ut som någon typ av basilika (vilket inte utesluter att det är något helt annat...). Den ser i och för sig lite matt ut för att vara vanlig basilika.

    Basilika ha en tydlig doft, hur är makens luktsinne? ;)

    Basilika ligger nära till hands också då de odlat den på förskolan (vanlig växt, lättodlad, ogiftig/ätbar).

    Fråga dottern om dom sagt på förskolan om en kan äta den eller inte och kanske om hon känner igen "basilika".

  • Giovanna
    AnnaZL skrev 2015-06-28 21:06:10 följande:

    Paprika!

    Mycket sol och vatten så kanske ni får frukter, men det verkar som om de planterade lite för sent för att det ska fungera. Jag satte mina i november och mars och har stora och rätt små frukter.


    Paprika kan det absolut vara!
  • LH8989

    Det är solros Hahah, frågade dotterns kompis mamma :) tack för hjälpen allihopa :D

  • LH8989
    Giovanna skrev 2015-06-28 21:10:40 följande:

    Svårt att säga bestämt så här men jag tycker fortfarande att det ser ut som någon typ av basilika (vilket inte utesluter att det är något helt annat...). Den ser i och för sig lite matt ut för att vara vanlig basilika.

    Basilika ha en tydlig doft, hur är makens luktsinne? ;)

    Basilika ligger nära till hands också då de odlat den på förskolan (vanlig växt, lättodlad, ogiftig/ätbar).

    Fråga dottern om dom sagt på förskolan om en kan äta den eller inte och kanske om hon känner igen "basilika".


    Hahah han luktsinne är det inte fel på. Men det var en solros... Jag googlade solros men tyckte de såg lite annorlunda ut. Dom planterade den i en mjölkkartong så jag fick plantera om den stackaren nu så får vi hoppas den blommar :)
  • Giovanna
    LH8989 skrev 2015-06-28 21:32:22 följande:
    Hahah han luktsinne är det inte fel på. Men det var en solros... Jag googlade solros men tyckte de såg lite annorlunda ut. Dom planterade den i en mjölkkartong så jag fick plantera om den stackaren nu så får vi hoppas den blommar :)
    Grattis till solrosen :)
  • Vestra

    Såg att du fått svar. Men ja absolut en solros, nästan varje förskola planterar just solroser.


    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
Svar på tråden Hjälp vad är detta för växt?