Inlägg från: sportpappa |Visa alla inlägg
  • sportpappa

Avsluta enskild firma

dweia skrev 2015-06-29 22:20:20 följande:

Är det så enkelt? Skatteverket kommer inte vilja att jag gör någon typ av slutdeklaration då?

Du måste lämna in en deklaration för sista året.

Här står det mesta du behöver veta:
    www.skatteverket.se/foretagorganisationer/foretagare/avslutaforetag/avslutaenskildnaringsverksamhet.4.233f91f71260075abe8800023713.html

"Den sista affärshändelsen för bokföringen är att tillgångar och skulder förs över till den privata sfären. Detta är ett uttag som ska bokföras mot eget kapital. Uttag av inventarier och varulagertillgångar bokförs på samma sätt (försäljning) och till samma belopp (marknadsvärdet) som till utomstående. Observera att beskattningsunderlaget för moms beräknas på särskilt sätt."
  • sportpappa
    dweia skrev 2015-06-29 23:36:57 följande:

Jo, jag har läst det där ...

Jag har deklarerat för den verksamhet jag har haft men de senaste tre åren (eller nåt) har jag inte haft någon verksamhet och därmed inget att deklarera för. Så om jag nu flyttar över de pengarna som finns på företagets konto (bara ett par tusen) så är det de jag måste deklarera för ... ?

Att bara flytta pengar behöver inte påverka något som behöver deklareras. Det är din bokföring som är avgörande. Pengarna är ju redan skattade och klara så de är dina som du bara kan ta ut från kontot hur som helst.

Även om jag inte hade haft någon verksamhet sista året så hade jag testat att göra en deklaration och sett vad deklarationstjänsten sagt. Om de accepterar massor av nollor så hade jag tryckt in det.
Svar på tråden Avsluta enskild firma