• dweia

Avsluta enskild firma

Har suttit och läst fram och tillbaka nu på diverse sidor men vet ändå inte riktigt hur jag ska göra och undrar om det är någon som vet.

Jag har en enskild firma som frilansare men har inte har bedrivit någon verksamhet på ett par år nu och känner att det är läge att avsluta. Jag har redan deklarerat för det sista året då jag bedrev verksamhet och eftersom det bara var en frilansverksamhet så har jag inga inventarier eller liknande. Det enda som finns är ett par tusenlappar på företagets konto.

Det borde inte vara så krångligt att avsluta firman men just nu går det bara runt i huvudet. Tips på hur jag enklast gör?

• Svar på tråden Avsluta enskild firma
  • hittpånåt

Gå in på skatteverkets sida, där kan du avsluta om du har bankid eller så skriver du ut en blankett och skickar in. Sök på avsluta enskild firma

• MajaVira

Om du deklarerat alla inkomster är pengarna på företagskontot skattade och klara. Det är bara att föra över dem till ditt vanliga konto.

Det enda att tänka på är om du gjort avsättning till periodiserings- eller expansionsfonder, då måste de återföras och beskattas i nästa deklaration.

• dweia

Är det så enkelt? Skatteverket kommer inte vilja att jag gör någon typ av slutdeklaration då?

• sportpappa
    dweia skrev 2015-06-29 22:20:20 följande:

Är det så enkelt? Skatteverket kommer inte vilja att jag gör någon typ av slutdeklaration då?

Du måste lämna in en deklaration för sista året.

Här står det mesta du behöver veta:
    www.skatteverket.se/foretagorganisationer/foretagare/avslutaforetag/avslutaenskildnaringsverksamhet.4.233f91f71260075abe8800023713.html

"Den sista affärshändelsen för bokföringen är att tillgångar och skulder förs över till den privata sfären. Detta är ett uttag som ska bokföras mot eget kapital. Uttag av inventarier och varulagertillgångar bokförs på samma sätt (försäljning) och till samma belopp (marknadsvärdet) som till utomstående. Observera att beskattningsunderlaget för moms beräknas på särskilt sätt."
  • dweia

Jo, jag har läst det där ...

Jag har deklarerat för den verksamhet jag har haft men de senaste tre åren (eller nåt) har jag inte haft någon verksamhet och därmed inget att deklarera för. Så om jag nu flyttar över de pengarna som finns på företagets konto (bara ett par tusen) så är det de jag måste deklarera för ... ?

• sportpappa
    dweia skrev 2015-06-29 23:36:57 följande:

Jo, jag har läst det där ...

Jag har deklarerat för den verksamhet jag har haft men de senaste tre åren (eller nåt) har jag inte haft någon verksamhet och därmed inget att deklarera för. Så om jag nu flyttar över de pengarna som finns på företagets konto (bara ett par tusen) så är det de jag måste deklarera för ... ?

Att bara flytta pengar behöver inte påverka något som behöver deklareras. Det är din bokföring som är avgörande. Pengarna är ju redan skattade och klara så de är dina som du bara kan ta ut från kontot hur som helst.

Även om jag inte hade haft någon verksamhet sista året så hade jag testat att göra en deklaration och sett vad deklarationstjänsten sagt. Om de accepterar massor av nollor så hade jag tryckt in det.
  • dweia

Det gör den inte. Jag har de senaste åren fått deklarera med pappersvarianten så att jag kan skriva ett meddelande till dem i rutan. Flört

• Nyfikna72

Det låter som att du inte ens bokfört något alls de senaste åren? Även om man inte gör nåt är man skyldig att hålla bokföringen igång ifall det blir revision. Man kan inte skylla på att man inte gjort nåt för det säger ju snarare att du gjort saker men inte tagit upp det . Har du inte varit aktiv på flera år skulle du ha avregistrerat redan då.

• MajaVira
    Nyfikna72 skrev 2015-07-01 17:20:02 följande:
    Det låter som att du inte ens bokfört något alls de senaste åren? Även om man inte gör nåt är man skyldig att hålla bokföringen igång ifall det blir revision. Man kan inte skylla på att man inte gjort nåt för det säger ju snarare att du gjort saker men inte tagit upp det . Har du inte varit aktiv på flera år skulle du ha avregistrerat redan då.
    Och vad tycker du att man ska bokföra om det inte finns några transaktioner under året?
  • Nyfikna72

Spelar ingen roll att man inte haft nåt att bokföra, är firman aktiv så ska det finnas bokföring att visa. Det ska finnas ett nytt räkenskapsår öppnat iallafall. När detbgäller skatteverket så är det omvänd bevisföring som gäller. Har inte du papperen i ordning så är det du som ska bevisa att du inte haft nå inkomster och finns det inte ens papper på nånting över flera år blir det nog knivigt att hävda att man inte gjort nåt för de kan faktiskt skönstaxera efter förväntade inkomster

Svar på tråden Avsluta enskild firma