Inlägg från: Mymlan L |Visa alla inlägg
  • Mymlan L

Kuvertarvgift??

Precis som TS skriver finns det olika åsikter om kuvertavgifter.

Själv skulle jag direkt tacka nej till en fest eller tillställning med kuvertavgift. I synnerhet om det gällde bröllop, födelsedag, dop eller begravning.

Gäller det en firmafest eller annan liknande tillställning som egentligen är helt oviktig, kan ofoget kuvertavgift bedömas utifrån lust att delta.
    När det gäller släkten har man liksom inget val. Det blir då en form av utpressning.

Hade mina barn, som nu är studenter, begärt avgift av deltagarna för att kunna ordna en fest för mig, hade jag skämts ögonen ur mig. Jag hade bett dem ställa in det hela och själv hyrt både lokal och betalat för all service. Nu är jag en mycket ekonomiskt trängd mamma, men jag hade tagit det på mitt kreditkort.
    Dock hade jag helst velat ha ett knytkalas, ute, i partytält och med värmekällor ifall vädret blev kallt och regnigt.
    Och inga presenter! När man är så gammal som 60, har man nog hunnit skaffa allt man vill ha och behöver plus en massa till!
    Jag är inte så gammal än, men till och med jag har mer än jag behöver.
    Så skippa presenterna och låt gästerna ta med sig det de kan. Kanske någon kan bidra med tält, värmare, stolar, bord, bestick eller tallrikar?

Vill man absolut vara inne, kanske det finns en lada att hyra av en bonde i närheten?

Det är bra mycket roligare när man tvingas jobba lite själv för att få till en fest. Och jag lovar att varje gäst har en paradrätt de gärna tar med sig!

Man ska inte behöva betala för att kunna gå på fest och fira en person eller en speciell händelse.

Sedan finns ju varianten med öppet hus där gästerna kommer till födelsedagsbarnet/-barnen och grattar under dagen och då man bjuder på kaffe eller smörgåstårta tex. 
    Också en bra billig lösning.

Svar på tråden Kuvertarvgift??