Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Mellanmjölkens land

Tujor

Grannen vill ha till insynsskydd mellan våra tomter vilket är rätt ok för oss. Vårt förslag var ett plank på ca 2m som täcker ca halva tomtgränsen men tydligen vill de ha tujor istället eftersom det enligt dem kräver mindre jobb.

Jag har inte hört övermycket positivt om tujor utan mer att de är jobbiga att ha att göra med. Ni som har erfarenhet, är tujor ett bra alternativ om man vill ha en lättskött och hög häck?

• Svar på tråden Tujor
  • Ensam hemma

Tujor är inget problem tycker jag och jag uppskattar att de är gröna även på vintern. Det är viktigt att ni kommer överens om vem som ska sköta klippningen, eller om ni tar den sidan som är åt ert håll. Grannen och jag har kommit överens om att grannen håller den på 2 m höjd och jag klipper min sida. Vi håller den ganska smal medan en annan granne har en bred och tät, ca 1,40 hög.

• Trippelmamma76

Tujor känns ju lite70-tal eller något sådant men kan väl vara ok som insynsskydd. Se till att de inte sitter över tex avloppsledningar bara för rötterna kan gräva sönder dessa. (Har hänt mig, otrevlig historia)

• Mellanmjölkens land

Det är tydligen diamanttuja som det gäller.

Vad jag hört är att de är svåra att klippa, skator gillar dem att bygga bo i och kommer det mycket snö en vinter blir de lätt förstörda.

• LittleSunshine84

Det är lättskötta, lättklippta, blir täta och är gröna även på vintern. Vi har massor med tujor, smaragd och vanliga och smaragden är mkt vackrare. Har en rejäl häck och inga fåglar trivs i den.

• Mellanmjölkens land
    LittleSunshine84 skrev 2015-07-03 20:30:33 följande:

Det är lättskötta, lättklippta, blir täta och är gröna även på vintern. Vi har massor med tujor, smaragd och vanliga och smaragden är mkt vackrare. Har en rejäl häck och inga fåglar trivs i den.

Det låter ju iofs positivt men är de verkligen mindre jobb än ett plank?

Grannen vill dessutom att vi delar på kostnaden (de vill ha insynsskydd, nuvarande staket behöver bytas och vår ekonomi är betydligt bättre än deras då de precis fått barn) men att lägga pengar på nått som vi inte vill ha och som gör att vi får mindre sol i vår trädgård känns inte så lockande
  • LittleSunshine84

Vi har inget plank så jag vet inte. Problemet som kan uppstå är om de säljer ngn gång och de nya tycker att häcken är deras. Fördel med plank är väl att det inte behöver klippas, rensas mm :)

Mellanmjölkens land skrev 2015-07-04 11:54:05 följande:

Det låter ju iofs positivt men är de verkligen mindre jobb än ett plank?

Grannen vill dessutom att vi delar på kostnaden (de vill ha insynsskydd, nuvarande staket behöver bytas och vår ekonomi är betydligt bättre än deras då de precis fått barn) men att lägga pengar på nått som vi inte vill ha och som gör att vi får mindre sol i vår trädgård känns inte så lockande

• Mellanmjölkens land

Vi har pratat om saken och kommit fram till att vi inte är intresserade av att dela på kostnaden för några tujor. Vill de ha dem får de plantera på sin sida tomtgränsen. Envisas de får vi väl skaffa en rejäl häcksax och se till att den håller sig på deras sida (tveksamt om de har råd om vi inte är med och betalar eftersom de tänkt sig att ta in ett företag som planterar tujorna).

Ett bra staket av impregnerade brädor kräver inte överdrivet mycket underhåll vilket var anledningen till varför vi var sugna på ett sånt. Man behöver åtminstone inte klippa det (hur ofta behöver man klippa en tuja om man vill att den ska hålla sig på plats?)

• LittleSunshine84

Det låter som att plank är det bästa för er. Ett staket hjälpermot insyn redan första dagen medans tujor tar tid på sig. Vi har klippt våra vart tredje år typ?

Mellanmjölkens land skrev 2015-07-04 21:54:38 följande:

Vi har pratat om saken och kommit fram till att vi inte är intresserade av att dela på kostnaden för några tujor. Vill de ha dem får de plantera på sin sida tomtgränsen. Envisas de får vi väl skaffa en rejäl häcksax och se till att den håller sig på deras sida (tveksamt om de har råd om vi inte är med och betalar eftersom de tänkt sig att ta in ett företag som planterar tujorna).

Ett bra staket av impregnerade brädor kräver inte överdrivet mycket underhåll vilket var anledningen till varför vi var sugna på ett sånt. Man behöver åtminstone inte klippa det (hur ofta behöver man klippa en tuja om man vill att den ska hålla sig på plats?)

• Ensam hemma

Man klipper den 1 gång om året och det är inget stort jobb. Om ni hellre vill ha plank så avstår ni från att vara med och betala. Tänk på att ett plank, om det är tätt, kan bli ett vindfång, men det har ni säkert redan tänkt på.
Svar på tråden Tujor