Inlägg från: Ensam hemma |Visa alla inlägg
  • Ensam hemma

Tujor

Tujor är inget problem tycker jag och jag uppskattar att de är gröna även på vintern. Det är viktigt att ni kommer överens om vem som ska sköta klippningen, eller om ni tar den sidan som är åt ert håll. Grannen och jag har kommit överens om att grannen håller den på 2 m höjd och jag klipper min sida. Vi håller den ganska smal medan en annan granne har en bred och tät, ca 1,40 hög.

• Ensam hemma
    Mellanmjölkens land skrev 2015-07-04 21:54:38 följande:
    Vi har pratat om saken och kommit fram till att vi inte är intresserade av att dela på kostnaden för några tujor. Vill de ha dem får de plantera på sin sida tomtgränsen. Envisas de får vi väl skaffa en rejäl häcksax och se till att den håller sig på deras sida (tveksamt om de har råd om vi inte är med och betalar eftersom de tänkt sig att ta in ett företag som planterar tujorna).

Ett bra staket av impregnerade brädor kräver inte överdrivet mycket underhåll vilket var anledningen till varför vi var sugna på ett sånt. Man behöver åtminstone inte klippa det (hur ofta behöver man klippa en tuja om man vill att den ska hålla sig på plats?)
    Man klipper den 1 gång om året och det är inget stort jobb. Om ni hellre vill ha plank så avstår ni från att vara med och betala. Tänk på att ett plank, om det är tätt, kan bli ett vindfång, men det har ni säkert redan tänkt på.
Svar på tråden Tujor