• Pontus_alex

Jag hatar vita normen

Hej!

Nu har jag kommit fram till att jag hatar vita normen som styr hela samhället och alla vita som följer de normerna och struntar i andra människor omkring sig som inte är vita.

Hur upplever ni de normerna? Påverkar de era liv på något sätt? Har ni någonsin lagt märke till att ni lever normativt och det påverkar andra som inte passar in de normerna? eller kanske ni har inte passat in de och blivit påverkat på det sätet?
  • Svar på tråden Jag hatar vita normen
  • lövet2

Jag rycker på axlarna. Normer är just normer, och de utgår från majoriteten för det mesta. När de inte utgår från majoriteten, så utgår de från den starkaste gruppen. Så ja, normen utgår från att man är vit i Sverige. Den utgår också från att man är högerhänt, uppväxt i en kristen tradition och att man är av manligt kön. Jag har inget emot att gå emot normen när den inte passar mig.

• Beowulf
    Pontus_alex skrev 2015-07-02 22:35:13 följande:
    Hej!

Nu har jag kommit fram till att jag hatar vita normen som styr hela samhället och alla vita som följer de normerna och struntar i andra människor omkring sig som inte är vita.

Hur upplever ni de normerna? Påverkar de era liv på något sätt? Har ni någonsin lagt märke till att ni lever normativt och det påverkar andra som inte passar in de normerna? eller kanske ni har inte passat in de och blivit påverkat på det sätet?
    Vita normen? Pratar du om hudfärg? Får man det i Sverige?
    Svarar du med sarkasm? För att du inte vet bättre.
  • Ego Lovers

Vit och vit, åk till Kina så kan du diskutera deras normer eller Japan. I Japan är det tabu med blandäktenskap. Det anses fult och deras sätt att tänka är att hålla rasen ren. Så varför anser du att den vita rasen ful och har normer man inte bör följa? Och vilka normer bör vi följa? Saudiarabiens där kvinnor ska täckas och inte ens får köra bil, nån stam i Afrika där man går barbröstad och männen går utan byxor och kalsonger utan snoppen dinglar fritt. Vilken norm vill du ha?

• euro2

Jag personligen har större problem med den "röda" normen som tror att samhället drivs med manna som ramlar ned från himlen.

• Anonym (Magnet)

Hmm tråden har blivit en "nassemagnet". Lycka till TS!

• Anonym (?)

Ts jag vill också veta vilka "vita normer" du menar? Ge några exempel :)

• Dixie
    Pontus_alex skrev 2015-07-02 22:35:13 följande:
    Hur upplever ni de normerna? Påverkar de era liv på något sätt? 
    du får gärna utveckla vad du menar!? 
  • Anonym (undrar?)

Vilka vita normer är det du menar då?

• Beowulf
    Anonym (Magnet) skrev 2015-07-03 01:09:09 följande:

Hmm tråden har blivit en "nassemagnet". Lycka till TS!

Trådskaparen verkar ju vara uttalad rasist så ja, det var en "nassemagnet" redan från början.
    Svarar du med sarkasm? För att du inte vet bättre.
  • Anonym (Antirasist)

Vad spelar hudfärgen för roll?  

• Gert

White i beautiful. Jag har slutat sola. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
Svar på tråden Jag hatar vita normen