Inlägg från: Danbala |Visa alla inlägg
  • Danbala

Verbtyp?

Tjo!

Jag har nog vetat vad det här heter, men glömt... Det jag är ute efter är verb som kan gå åt båda hållen... Det slog mig medan jag lyssnade på hockeykommentatorerna igår, då en av dem sade något i stil med:

"Slovakien har besegrat Lettland, USA, Kazakstan och Sverige, och Ryssland besegrade Slovakien i första matchen."

Det sista kan ju lätt tolkas som att Ryssland vann, men i sammanhanget blev det relativt tydligt att det var Slovakien som vunnit.

Vad heter de verben?

(Och följdfråga som är lite off: Har engelskan några sådana? Jag försökte komma på ett sätt att uppnå samma dubbeltydighet i engelskan, men kom inte på något.)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-23 14:52:33:
    (Kom dessutom på att det ju bara gäller när subjektet och objektet står i former som inte avslöjar om det är subjekt/objekt. Byter man till ett pronomen på endera sidan blir det genast mer uppenbart. Men jag har fortfarande inte listat ut vad det kallas. )

• Svar på tråden Verbtyp?
  • Danbala

skriva, Alsephine, sweetpea:

Mjo, "Ryssland besegrade Slovakien" _kan_ ju betyda att Slovakien vann.

Betona (i tanken) ordet Ryssland i mitt exempel i trådstarten, kanske. Lägg till ett redan, eller något, så kanske det syns vad jag menar...

Typ:

"Slovakien besegrade de andra tre lagen, och just _Ryssland_ besegrade Slovakien redan i första matchen." Blev det tydligare vad jag fikar efter?

Eller, om man ser på älskar, Per och Lena. (Aaah, vilka klassiska exempelnamn jag kommer på. )

"Per älskar Lena." kan vara både: "Per älskar henne." och "Honom älskar Lena."

Jag medger glatt att den andra varianten är bökig och lätt ger upphov till missförstånd, men den _går_ ju att använda.

Det kanske inte är verben i sig som har en beteckning utan fenomenet som sådant...

• Danbala

(Så att nej, det har inte med har besegrat/besegrade-grejen att göra, det blev bara så jag formulerade mig i exemplet av en slump...)

• Danbala

sweetpea:

Ah, bra, bra. Det är nog det jag är ute efter! Jag hade en vag bild av något som började på "trans" i huvudet. Man glömmer mycket och snabbt, jo. Har inte läst så avancerad grammatik än, fick bara för mig att det borde heta något...

• Danbala

Hehe.

Jag följer er diskussion med spänning!

Svar på tråden Verbtyp?