Inlägg från: sweetpea |Visa alla inlägg
  • sweetpea

Verbtyp?

Hm. Jag tror inte att jag förstår. Ryssland vann ju över Slovakien i första matchen, och sedan vann Slovakien resten av sina matcher. Vad är dubbeltydigt? Jag tror jag vet vad du pratar om, men exemplet känns otydligt. Eller är det jag som är trögtänkt?

Reciproka verb är sådana som träffas, pussas, kramas - de kan bara ta subjekt, så det handlar inte om sådana.

• sweetpea

Jag tycker inte att tempusformerna bär samma betydelse i svenska som i engelska, faktiskt. Gränserna är mycket mera flytande.

• sweetpea

Alltså, vad TS verkar vara ute efter här är en transitiv verbtyp som har samma form i både aktiv och passiv diates, eller hur? Jag vet faktiskt inte om det finns några. Reciproka verb (eller deponens, som det ju heter) går bort, eftersom de är intransitiva.

• sweetpea

Men då handlar det ju bara om transitiva verb med en aktiv agent. Man kan väl göra så med alla verb som kan ta subjekt och objekt ? Katten ser råttan, Per hör Lena. Då handlar det väl mest om agentpositionering, eller vad man ska kalla det (läskigt, så snabbt man glömmer alla tjusiga termer).

• sweetpea

Eller, aktiv och aktiv - kan ju vara upplevare också, men ni fattar säkert vad jag menar.

• sweetpea

Homonymer stavas lika och uttalas lika men betyder olika saker. Heteronymer, däremot, stavas lika men uttalas på olika sätt och betyder såklart olika saker.

• sweetpea

Fast transitiva verb är alla verb som kan ha både ett subjekt och ett objekt. Ditransitiva verb kan ha subjekt och två objekt. De du pratar om bygger ju på att både subjektet och objektet är kapabla att utföra någon sorts handling eller uppleva någon sorts handling. "Hans tvättar bilen" fungerar ju t.ex. inte. Dock ligger nog inte distinktionen i verbet, här, utan i vilka subjektet och objektet är.

• sweetpea

Ja, och där Slovakien när de vinner är NP direkt under S, medan de när de förlorar är en NP som ingår i VP:n...Kanske?

• sweetpea

XP är ett fuskhuvud, tycker jag, där man liksom petar in saker som inte passar någon annanstans. Men tror du inte att det är såhär, då, som jag skrev ovan:

((Slovakien)(besegrade Ryssland)) och ((Slovakien besegrade)(Ryssland))

Måste det vara mer komplicerat? Jag menar - vad skulle stå i XP? Vi har ju inget "extra"? Vi måste ju fortfarande ha två NP, väl? Platzack med sin minimalistiska grammatik skulle säkert prata om polariseringar i my-huvuden och gud vet vad, men jag tror att det är att överdriva.

Svar på tråden Verbtyp?