Inlägg från: Alsephine |Visa alla inlägg
  • Alsephine

Verbtyp?

Är det så att du är ute efter skillnaden mellan de verbformer som i engelskan kallas the present perfect ("they have defeated...") respektive the past simple ("they defeated...")?

I engelskan är ovan nämnda verbformer synnerligen viktiga att hålla isär, och jag hoppar ofta till när jag ser vad jag betraktar som "verbformsinkonsekvens" i svensk skrift.
    Mig veterligen råder emellertid inte lika strikta regler mellan dessa former (enkelt preteritum kontra perfekt ) i svenskan, men säkert lurar rekommendationer i någon bok jag inte har tillgänglig just nu?

Vänligen, upplys mig!

/Alse, nyfiken.

• Alsephine

Äsch, nu kollade jag in frågan (eller frågorna) mer ingående och inser att jag nog missförstod TS.

Reciproka? I det sammanhanget? Kanske. Precis som Skriva skulle jag vilja se fler exempel. Tämligen spännande frågeställning.

• Alsephine

Hej igen.

Det är fullt möjligt att jag är ute och cyklar, men jag såg precis följande: exemplet visar språkföring på engelskt maner (och kanske råder liknande regler i vårt språk?).

1. "Slovakien har besegrat Lettland, USA, Kazakstan och Sverige..." - Slovakien har inte spelat färdigt (perfekt).

2. "...Ryssland besegrade Slovakien i första matchen." - Ryssland är ute ur leken (enkelt preteritum).

Men vari ligger dubbeltydigheten?

• Alsephine

sweetpea: Instämmer helt. Söker f n i minnet för att komma underfund med om det överhuvudtaget finns några svenska bestämmelser i frågan...

• Alsephine

Men hodiladihoo, då är det väl ändå frasstrukturgrammatik vi snackar, och kanske subjekt i s k extraposition?

• Alsephine

tillägg: formellt subjekt

Bonanza: Ang. banan-banan; stegen-stegen; tomten-tomten o s v är det grav accent kontra akut accent som gör att vi hör skillnaden.

• Alsephine

Well (sweetpea), jag sitter och grunnar på den saken, men visst funkar xp även på andra håll? Svårknäckt var den här nöten.

/Alse-Yoda.

• Alsephine

Jag avsåg TS:s betoning på Ryssland. Men visst Sweetpea, jag tycker att din teori låter fin. Sedan håller jag även med om att vi kan lämna polariseringarna därhän.

/Alse (fortfarande aningen förvirrad och tämligen nyfiken. )

• Alsephine

Det är precis det jag undrar? Jag har inte en enda bok på ämnet i de bokhyllor som nu finns i min närhet - och googlandet går... inte alls.

• Alsephine

64.233.179.104/search~svebl/Lyngfelt_PSG.pdf+XP+subjekt+betoning&hl=en&ct=clnk&cd=4

En hel del intressant, bl a kring "modern ordföljd" ("På torsdag ska jag på bio" o s v). Men svar på ursprungsfrågan? Nä.

• Alsephine

TS, jag väntar på smarta inlägg...

Svar på tråden Verbtyp?