grind skrev 2015-07-05 09:35:31 följande:
Människan har alltid följt massan. Det gäller dåtid, nutid och framtid.
Urhäftigt? Förnekelse när den är som bäst. All forskning visar tydligt att könsbrytande individer mår sämre såväl fysiskt som psykiskt.
Ja, för att vi är så förbaskat rädda för att inte vara som alla andra och att bli "utanför". Nu är det inte riktigt så enkelt heller att den som inte är som alla andra blir utanför. Miss i den mänskliga slutledningsförmågan där någonstans. De flesta som blir utanför är som alla andra. Människan är också mycket bekväm av naturen. Jobbigt att göra medvetna val, ta ställning och ifrågasätta.
Många gånger har vår tendens att följa massan fått rätt förödande konsekvenser. Det intressanta är ju också att vad som är norm är kulturellt betingat. Det är ingen naturlag.
Vad menar du med könsbrytande? Jag är så gammal att när jag var liten så spelade inte tjejer - av norm - fotboll. Tack vare en engagerad pappa så kunde jag göra det jag älskade ändå. Många av mina gamla vänner är f.d. landslagsspelare (jag tillhörde de mer medelmåttiga som stannade i ettan)....och idag spelar nästan alla tjejer fotboll. Ligger väl på andra eller är det tredje plats vad gäller flickors idrottsutövande. Det känns bra att ha bidragit till det. Och inte blev jag någon samhällets paria för den skull.
Det fanns könsbrytande kvinnor som var djärva nog att ta på sig byxor för inte så jättelänge sedan. Det fanns kvinnor som valde att inte följa massan och hävdade sin rätt att delta i det politiska rummet etc. Förfärligt att det finns människor som stå upp för sig själva och goda värderingar.