• Alexi

Vad är pojkfärger enligt dig?

Är med i flera köp- och säljgrupper på fb och ser då ibland folk som efterlyser kläder i en viss storlek och skriver att det ska vara "pojkfärger". Vilka färger syftar man på då?

Jag skulle nog gissa att personen inte vill ha rosa då, det klassar ju tyvärr ofta som en tjejfärg. Men finns det någon mer färg som folk tycker är en tjejfärg? Annars borde man ju kunna skriva alla färger utom rosa?

• Svar på tråden Vad är pojkfärger enligt dig?
  • Lena

Jag tycker färger är könslösa. Andra tycker rosa och lila är tjejfärger. Blå, grön och brun killfärger.

• Flickan och kråkan

Om man tänker på utbudet på de stora klädkedjorna.

Pojkar: Blå, grön, brun, svart, grå (gärna i mörka nyanser). Randigt, rutigt. Fordon, dinosaurier, sport, båt-tema.båt-tema, actionhjältar.

Flickor: Rosa, röd, lila, orange, gul (gärna ljusa nyanser). Blommigt, prickigt. Glitter, djur (gärna söta katter), blommor.

• apburen

Är helt övertygad om att du gissat rätt.
     Jag skulle aldrig klä mina söner i rosa eller andra tjejfärger.
    De som gör det gör så enbart för att protestera och revoltera.

Låt pojkar vara pojkar!
    (Och flickor vara flickor också så klart.)

Fast svaret hade du ju redan ts.

• Lena

Jag låter barn vara barn och individer. De får välja färger själva

• Minza83
    apburen skrev 2015-07-04 20:42:06 följande:

Är helt övertygad om att du gissat rätt.
     Jag skulle aldrig klä mina söner i rosa eller andra tjejfärger.
    De som gör det gör så enbart för att protestera och revoltera.

Låt pojkar vara pojkar!
    (Och flickor vara flickor också så klart.)

Fast svaret hade du ju redan ts.

Så min son som är 5år och älskar rosa då?! Jag köpte en tröja på Kappahl med små volanger på axlarna och en glittrig katt fram till, då gjorde jag det för ett statement och inte för att göra min son glad?!
    Dumheter!

Jag låter mina barn få vara just BARN! Det kommer tids nog att påverkas och formas av samhällets tråkiga stereotyper.. Men tills dess vill jag att de ska känna sig fria att välja allt vad de själva gillar och föredrar. Oavsett färg och form eller från vilken avd det kommer ifrån! :)
  • grind

Alla färger som inte är tjejfärger. Det är viktigt att man undviker rosa, lila och annat än detaljer i rött för pojkar.

• grind
    Minza83 skrev 2015-07-04 20:47:05 följande:

Så min son som är 5år och älskar rosa då?! Jag köpte en tröja på Kappahl med små volanger på axlarna och en glittrig katt fram till, då gjorde jag det för ett statement och inte för att göra min son glad?!

Dumheter!

Jag låter mina barn få vara just BARN! Det kommer tids nog att påverkas och formas av samhällets tråkiga stereotyper.. Men tills dess vill jag att de ska känna sig fria att välja allt vad de själva gillar och föredrar. Oavsett färg och form eller från vilken avd det kommer ifrån! :)

hahaha

Snacka om att vara ung och naiv.
  • apburen
    Minza83 skrev 2015-07-04 20:47:05 följande:
    Dumheter!

Du gör din son en otjänst  även om du inte förstår det.
    Men men, köp klänningar till honom också väl.
    Stackars pojke.

Saknar du en dotter?
  • grind
    apburen skrev 2015-07-04 20:50:23 följande:

Du gör din son en otjänst  även om du inte förstår det.

Ja, huvudet på spiken.
Svar på tråden Vad är pojkfärger enligt dig?