Vad är pojkfärger enligt dig?
Alla färger som inte är tjejfärger. Det är viktigt att man undviker rosa, lila och annat än detaljer i rött för pojkar.
Alla färger som inte är tjejfärger. Det är viktigt att man undviker rosa, lila och annat än detaljer i rött för pojkar.
Så min son som är 5år och älskar rosa då?! Jag köpte en tröja på Kappahl med små volanger på axlarna och en glittrig katt fram till, då gjorde jag det för ett statement och inte för att göra min son glad?!
Dumheter!
Jag låter mina barn få vara just BARN! Det kommer tids nog att påverkas och formas av samhällets tråkiga stereotyper.. Men tills dess vill jag att de ska känna sig fria att välja allt vad de själva gillar och föredrar. Oavsett färg och form eller från vilken avd det kommer ifrån! :)
Du gör din son en otjänst även om du inte förstår det.
Tycker inte om när jag möter på lite spydighet om min son har något för "tjejigt", allra helst av vuxna... så löjligt! Hoppas de slutar tills han blir större och begriper vad de menar. Vill inte att han ska begränsas!
...och om du nu tror att samhället blir snällare mot honom med åldern. Det kommer bli precis tvärt om då acceptansen för udda beteende bland ungdomar och vuxna är betydligt lägre än bland småbarn.
Ja, vilken ljus framtid och värld du målar upp där alla följer "massan". Jag delar för tillfället med mina barn och ett par andra ungdomar en könsnormsbrytande värld. Det är inget annat än urhäftigt. Och det är starka ungdomar som inte på något vis inte är sitt kön. Respekteras av jämnåriga. Det är EN bit av deras tillvaro. för övrigt lever de i könsnormen som de flesta andra...så som vår kulturella verklighet ser ut idag. Självklart vidgar det perspektiv och vyer....och de blir själva inte så fördömande och inte så rädda för att gå sin egen väg, stå för sina åsikter eller vara nyfikna på att testa nytt.
Jag tror att du kanske har erfarenhet från en mycket liten ort/by? I större städer är acceptansen för olikheter nämligen ganska stor, om än inte så stor som man skulle önska.
Du behöver inte sätta dig på så höga hästar. Självfallet förstår jag att kläder är en liten del i det stora sammanhanget vad gäller normer. Men tråden handlar om kläder. Du såg det, eller?
Att som kille sätta på sig en rosa tröja är inte att bryta mot några normer.
Sen kan det vara väldigt destruktivt att följa strömmen också. Är man det minsta lilla kunnig i historia så borde man inse det.
Att leva i ett samhälle där alla gjorde som alla andra skulle vara som att leva i en riktig mardröm. Där pratar vi destruktivt beteende om något.
Du behöver inte sätta dig på så höga hästar. Självfallet förstår jag att kläder är en liten del i det stora sammanhanget vad gäller normer. Men tråden handlar om kläder. Du såg det, eller?
Att som kille sätta på sig en rosa tröja är inte att bryta mot några normer.
Sen kan det vara väldigt destruktivt att följa strömmen också. Är man det minsta lilla kunnig i historia så borde man inse det.
Att leva i ett samhälle där alla gjorde som alla andra skulle vara som att leva i en riktig mardröm. Där pratar vi destruktivt beteende om något.
Nu är ju inte jag någon "ung kvinna", och min personlighet är ingenting du vet ett jota om?