Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Vad är pojkfärger enligt dig?

Om man tänker på utbudet på de stora klädkedjorna.

Pojkar: Blå, grön, brun, svart, grå (gärna i mörka nyanser). Randigt, rutigt. Fordon, dinosaurier, sport, båt-tema.båt-tema, actionhjältar.

Flickor: Rosa, röd, lila, orange, gul (gärna ljusa nyanser). Blommigt, prickigt. Glitter, djur (gärna söta katter), blommor.

• Flickan och kråkan
    apburen skrev 2015-07-04 23:30:03 följande:

En def?
    Vilka tider?

När hade killar rosa?

Ända, menar du enda?
    Det är fler skillnader och det vet du Arbetsmyran.

I juni 1918 gav den amerikanske handelstidningen Earnshaw´s Infant Department sina läsare med självklarhet följande råd: "Den allmänna regeln är rosa för pojkar och blått för flickor. Anledningen är att rosa är en tydligare och starkare färg, som lämpar sig bättre för pojkar, medan blått är mer känslig och prydlig, och är sötare på flickor."

Rosa var tidigare en färg för kungar och kejsare.

• Flickan och kråkan
    grind skrev 2015-07-05 07:52:21 följande:
    Han är och kommer att vara begränsad på alla möjliga sätt. En sak är dock säker. Han kommer att bli mindre begränsad om han väljer att följa samhällets grundläggande vett och etikettsregler. En regel är att pojkar och män klär sig just som pojkar respektive män. Därav är ditt synsätt mycket naivt och det kommer att försämrar din sons framtidsutsikter.
    grind skrev 2015-07-05 07:58:35 följande:

...och om du nu tror att samhället blir snällare mot honom med åldern. Det kommer bli precis tvärt om då acceptansen för udda beteende bland ungdomar och vuxna är betydligt lägre än bland småbarn.

Ja, vilken ljus framtid och värld du målar upp där alla följer "massan". Jag delar för tillfället med mina barn och ett par andra ungdomar en könsnormsbrytande värld. Det är inget annat än urhäftigt. Och det är starka ungdomar som inte på något vis inte är sitt kön. Respekteras av jämnåriga. Det är EN bit av deras tillvaro. för övrigt lever de i könsnormen som de flesta andra...så som vår kulturella verklighet ser ut idag. Självklart vidgar det perspektiv och vyer....och de blir själva inte så fördömande och inte så rädda för att gå sin egen väg, stå för sina åsikter eller vara nyfikna på att testa nytt. 
  • Flickan och kråkan
    grind skrev 2015-07-05 09:35:31 följande:
    Människan har alltid följt massan. Det gäller dåtid, nutid och framtid.

Urhäftigt? Förnekelse när den är som bäst. All forskning visar tydligt att könsbrytande individer mår sämre såväl fysiskt som psykiskt.
    Ja, för att vi är så förbaskat rädda för att inte vara som alla andra och att bli "utanför".  Nu är det inte riktigt så enkelt heller att den som inte är som alla andra blir utanför. Miss i den mänskliga slutledningsförmågan där någonstans. De flesta som blir utanför är som alla andra. Människan är också mycket bekväm av naturen. Jobbigt att göra medvetna val, ta ställning och ifrågasätta.

Många gånger har vår tendens att följa massan fått rätt förödande konsekvenser. Det intressanta är ju också att vad som är norm är kulturellt betingat. Det är ingen naturlag.

Vad menar du med könsbrytande? Jag är så gammal att när jag var liten så spelade inte tjejer - av norm - fotboll. Tack vare en engagerad pappa så kunde jag göra det jag älskade ändå. Många av mina gamla vänner är f.d. landslagsspelare (jag tillhörde de mer medelmåttiga som stannade i ettan)....och idag spelar nästan alla tjejer fotboll. Ligger väl på andra eller är det tredje plats vad gäller flickors idrottsutövande. Det känns bra att ha bidragit till det. Och inte blev jag någon samhällets paria för den skull.

Det fanns könsbrytande kvinnor som var djärva nog att ta på sig byxor för inte så jättelänge sedan. Det fanns kvinnor som valde att inte följa massan och hävdade sin rätt att delta i det politiska rummet etc. Förfärligt att det finns människor som stå upp för sig själva och goda värderingar.
Svar på tråden Vad är pojkfärger enligt dig?