Alexi skrev 2015-07-05 11:04:36 följande:
Vad mycket svar och diskussion, roligt! Jag köper nästan bara kläder med glada färger (rött, orange, gul, turkost förutom blått och grönt) till min fyraårige son men tyvärr börjar han redan ha krav på att kläderna ska vara "coola" vilket för honom ofta betyder spindelmannen, blixten osv på, eller även den älskade Barcelonatröjan. Det är också svårt att hitta killkläder med mycket färger.
Rosa har han haft lite grann men det är sällan det säljs rosa kläder som inte samtidigt är utpräglat tjejiga med rosetter och volanger men en helrosa skjorta hittade jag på kappahl förra året, den gjorde mig glad. jag är tyvärr inte normbrytande nog för att köpa volangerna och rosetterna.
Letade efter en glittrig tröja till honom i vintras, alla tjejkläder har ju glitter men det är hemskt svårt att hitta på killavdelningen.
Jag tror eller är rätt säker på att det där är vanligt, det handlar inte bara om hur barnets föräldrar ser på barnets stil utan hur kompisar och vuxenvärlden utanför bemöter barnet. Underlättar gör det alltid, tror jag, om barnet
vet att det är helt okej enligt mamma och pappa oavsett hur det önskar klä sig men ja, yttre påverkan gör jättemycket. Jag har själv tyckt att det har varit apjobbigt i perioder, jag gillar kläder och mode och ser absolut inga begränsningar och har alltid uppmuntrat mina barn att hitta sin egen stil men mina barn har varit precis som dina och någon hycklare är jag inte så var plaggen praktiska och vi ändå var ute på shoppingtur fick de välja actionhjältar eller prinsessor såklart. Det var väl ett par år sedan, idag inget sånt på deras kläder.