Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Vad är pojkfärger enligt dig?

I de stora klädkedjornas värld har ju färger kön. I verkligheten har de såklart inte det.
    Klädkedjorna försvarar sig med att "det är ju det folk vill ha". Och "folk" har inget val eftersom det är det enda som finns. Svårlöst problem, tydligen...

Personligen köper jag de färger som sonen vill ha.

• Natulcien
    grind skrev 2015-07-05 07:58:35 följande:

...och om du nu tror att samhället blir snällare mot honom med åldern. Det kommer bli precis tvärt om då acceptansen för udda beteende bland ungdomar och vuxna är betydligt lägre än bland småbarn.

Jag tror att du kanske har erfarenhet från en mycket liten ort/by? I större städer är acceptansen för olikheter nämligen ganska stor, om än inte så stor som man skulle önska.
  • Natulcien
    grind skrev 2015-07-05 15:28:35 följande:
    Jag har bott i en storstad i hela mitt liv. Sedan förstår du inte att kläder är en obetydlig del av detta utan det handlar om att följa funktionella normer.

Varför inte röka? Coolt att vara Tjalle tvärvig.

Eller varför inte tatuera hela kroppen? Det vet jag ingen som har gjort men känner för det.

Låt oss leva på korv och cola. Det gillar jag.

Skaffa barn som tonåring? Varför inte testa?

Många lever destruktiva liv med patetiska ursäkter.
    Du behöver inte sätta dig på så höga hästar. Självfallet förstår jag att kläder är en liten del i det stora sammanhanget vad gäller normer. Men tråden handlar om kläder. Du såg det, eller?
    Att som kille sätta på sig en rosa tröja är inte att bryta mot några normer.

Sen kan det vara väldigt destruktivt att följa strömmen också. Är man det minsta lilla kunnig i historia så borde man inse det.
    Att leva i ett samhälle där alla gjorde som alla andra skulle vara som att leva i en riktig mardröm. Där pratar vi destruktivt beteende om något.
  • Natulcien
    grind skrev 2015-07-05 17:08:21 följande:
    Nu är det ju du som propagerar för den svenska regimens åsikter. Du tycks inte se det men det är jag som går mot strömmen här. Dina åsikter i denna fråga är en spegel av det som pläderas av svensk media och politiker.

Därav blir ditt uttalande om historien en smula fånigt. De med en personlighet likt dina gelikar, som gör medias åsikter till sina egna är ju de som stött regimer i vått och torrt genom historien. Hitlers starkaste väljargrupp var t.e.x. unga kvinnor.

Nu är ju inte jag någon "ung kvinna", och min personlighet är ingenting du vet ett jota om, så hela ditt inlägg blir väldigt fånigt. Har du kört copy-paste ur någon pamflett du just har läst?
  • Natulcien
    grind skrev 2015-07-05 19:01:21 följande:
    Nja, jag vet att du i denna fråga står för en åsikt som ur ett internationellt och historiskt perspektiv är extremt ovanligt samtidigt som den är norm i Sverige idag. Det är ett starkt indicium på att du följer strömmen åsiktsmäsdigt. Inget direkt fel med det då du i så fall utgör en majoritet av befolkningen.
    Jaså. Så du anser att Sverige är en extrem normbrytare gentemot resten av världen? Och dina "indicier" fungerar dåligt, tyvärr.
    Kom med lite fakta istället för eget tyckande.
  • Natulcien
    grind skrev 2015-07-05 19:14:57 följande:
    Du kan inte veta vad indicium betyder. Det vore dock intressant att höra vilka normbrytande åsikter du står för.
    Så bara för att du har dåliga indicier så vet inte jag vad ordet betyder!?
    Du är underhållande, i alla fall. Det kan man inte ta ifrån dig.

Och mina normbrytande åsikter verkar ju du ha bättre koll på än jag själv, så varför skulle jag rapa upp dem?

• Natulcien
    grind skrev 2015-07-05 19:34:52 följande:
    Med det uttalandet bekräftar du att du inte vet vad ett indicium är.
    Men lägg ner.
  • Natulcien
    grind skrev 2015-07-05 20:05:00 följande:
    Finns inget att lägga ner. Du får gärna redogöra för en åsikt som vittnar om dina normbrytande åsikter som du påstår dig stå för.
    Jo, det finns mycket att lägga ner.

Dessutom påstår jag inte att jag har normbrytande åsikter. Det är du som påstår motsatsen, helt utan belägg.
    Jag skrev bara att det inte är normbrytande att ha rosa om man är kille.

Det är ju du som påstår dig gå emot strömmen här...
  • Natulcien
    grind skrev 2015-07-05 21:33:48 följande:
    Du har normativa åsikter i den här tråden. Och nu erkänner du alltså att det även gäller generellt. Intressant.
    Nej, nu blir det så fånigt att jag nästan kissar ner mig. Varför har du sånt behov av att hitta på saker om andra människor? Och du påstår dig gå emot strömmen. Du är ju extremnoramtiv. Det bevisar och erkänner du gång på gång och starka indicium finns. Jojomen.

• Natulcien
    grind skrev 2015-07-05 23:38:23 följande:
    Du får gärna nämna detta indicium för det finns ingen logik i det du skriver. Att ha åsikten att alla färger är för alla är normativt i Sverige. Du tycks inte förstå detta.
    Nej, nu får du ha dina härskartekniker och höga hästar för dig själv. Lycka till.
  • Natulcien

Jag var inne i en second hand-butik idag. Där var det strikt uppdelat bland barnkläderna: Pojkar och Flickor. Jag undrade då, när jag gick där, hur de egentligen gör och hur de tänker när de får in ett par gröna byxor eller en röd t-shirt? Hur tänker de när de väljer var de ska hänga plagget? Mycket underligt. Varför inte bara ha 'Barnkläder' med en uppdelning i storlekar?

• Natulcien
    Mithi skrev 2015-07-06 23:39:01 följande:

Alla som påstår att man aldrig i livet får låta sina söner ha rosa kläder... Ni får inte glömma att rosa först var en färg för män eftersom färgen var stark och symboliserade det maskulina. Med andra ord kan väl färgen inte göra någon skada på pojkar idag?!

Exakt! Det är ju de som tror att rosa är skadligt som är de skadar i och med sina fördomar.
  • Natulcien
    Natulcien skrev 2015-07-07 12:45:13 följande:
    Exakt! Det är ju de som tror att rosa är skadligt som är de skadar i och med sina fördomar.
    "Det är ju de som tror att rosa är skadligt som är de som skadar i och med sina fördomar."

Så skulle det ju stå.
  • Natulcien
    FrauCasio skrev 2015-07-07 16:16:34 följande:
    Frågade du inte dem hur de gör med gröna, gula byxor och varför det är uppdelat??
    Nej, det vara bara en expedit i butiken, som var upptagen med en kund, så jag fick inte tillfälle. Men nästa gång jag har vägarna förbi så ska jag fråga. Glad
Svar på tråden Vad är pojkfärger enligt dig?