Vad är pojkfärger enligt dig?
Det här blir en lite lustig diskussion eftersom det egentligen kanske inte handlar om folks egna uppfattning om "pojk-" och "flick-" färger, utan om det faktum att kläder till barn (ju större desto värre) på ett väldigt tydligt sätt könas av tillverkare och handel.
En ljuslila tröja med puffärm och fjärilar är ett flickplagg, och en mörkgrön tröja med texten "Cool dude" eller ngt dylikt är ett pojkplagg, det är vad de är tillverkade som. Barn av motsatt kön kan absolut ha dem på sig, men det är inte tillverkarens tanke. Att hävda att distinktionen sitter i den enskilda personens huvud blir ju jättekonstigt. Det gör den inte.
Jag är väldigt genusmedveten, och försöker undvika könade kläder öht, men det är inte så att folk är könsrollsfixerade idioter bara för att de pratar om "pojk- och flickfärger" de menar helt enkelt de kläder som handel och tillverkare tydligt gör klart är för ena eller andra könet. Att kläder till barn *är* könade tycker jag är enormt problematiskt, men det hindrar ju inte att jag ser att de är det.