• Grus grus

LCHF-positiva resultat

Åt strikt lchf och mådde jättebra. Gick ner 20 kg på tre månader. Blev väldigt förvånad då jag aldrig var hungrig. Men så började jag må väldigt psykiskt dåligt och var nedstämd. Fick två missfall och trodde min nedstämdhet berodde på det. Men till slut visade det sig att min sköldkörtel var "utslagen", och alla mina värden var jättebra utom just de, samt mitt immunförsvar och vitamin b12 och b9. Allt har ett samband. De förklarade att risken finns vid kraftig viktnedgång, att sköldkörteln börjar krångla, och det leder till bland mycket mycket annat också nedstämdhet och risk för missfall. Så nu går jag på Levaxin och äter tillskott, då tidigare tillskott inte kunnat tillgodoses av kroppen då sköldkörteln har en viktig roll i att ta upp b9 och b12.

Så jag blev smal, men sen har resten förstört mitt liv. Nu har jag tröstätit när jag mått så dåligt och har anklagat mig själv för missfallen. Så nu har jag gått upp allt igen. Men bryr mig inte ett dugg. Kommer aldrig mer utesluta något i kosten. Kolhydrater är viktigt för sköldkörtelns funktion, och när jag en dag mår bättre igen ska jag äta vanlig kost. Aldrig mer lchf.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Grus grus
    Lurvenpajsaren skrev 2015-07-05 16:04:13 följande:

Hej Tranan!

Det var tråkigt att höra. Är det så att de konstaterat att det berodde på viktnedgången eller fanns problemen redan i bakgrunden? Beklagar dina missfall. Har själv haft svårt att bli gravid pga endometrios och haft ett missfall så jag förstår din sorg.

Vågar man fråga vad du vägde innan du gick ner tjugo kilo? All respekt om du inte vill berätta det!

Jag vägde 82 kg och har aldrig haft detta problemet innan. Har ett barn sedan tidigare (flera år tillbaka) och jag har aldrig haft svårigheter att bli gravid. Men nu kan inte min kropp ge den näringen som behövs, vilket gör att graviditeten stannar av. Jobbigt att se ett hjärta slå och en kropp som rör sig, för att sedan komma tillbaka nån vecka senare och det då dött. 
    Så nu ska jag försöka få mina värden på rätt sida innan vi försöker en sista gång. Jag har insett att det inte är bra för kroppen att utesluta livsmedel, ex kolhydrater. Däremot ska det inte ta över, precis som med allt annat är lagom bäst. Till och med kostdoktorn själv, som förespråkar lchf, säger att folk med redan konstaterad hypotyreos, vanligtvis får öka dosen medicin när man äter lchf. Så nej, aldrig mer lchf för mig. 
    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
Svar på tråden LCHF-positiva resultat