LCHF-positiva resultat
Första veckan var tuff, men sen dess har det funkat bra.
Jag var också väldigt strikt i början, inga sötsaker what so ever.
För mig var det bäst, att bryta helt.
Inte baka LCHF-kakor eller LCHF-bröd eftersom bröd alltid varit en sån trigger för mig. Så jag var livrädd för att "halka dit" igen.
Jag gjorde istället till mitt "mission" att lära om och lära mig massa nytt. Så det blev mycket blomkålsmos, zucchini-tagliatelle och sånt i början
Så småningom vänjer man också av sig med tanken om att alltid behöva ha någonting till varenda maträtt. Det behöver inte vara köttfärsbiffar, sallad OCH potatis eller kycklinggryta, sallad OCH ris. Utan det går hur bra som helst att plocka bort kolhydraterna helt.
Man får absolut i sig kolhydrater via bär. Många livsmedel innehåller ju kolhydrater även om det är i små mängder så det är helt och håller mängden man får utgå ifrån. Frukt ska du helst inte äta alls om du ska vara strikt och hamna i ketos. Och när det gäller bär är det vissa som är bättre än andra.
Jag gjorde så att jag gick in på livsmedelsverket och sökte upp allt jag var intresserad av och noterade kolhydratsmängden i de grejerna. Det gör man en gång, sen vet man.
En annan modell är att hålla sig strikt till livsmedel som ligger under 5g kolhydrat per 100g. Men även där beror det ju på mängden hur många kolhydrater det blir i slutändan.
Jag tycker att Katrin Zytomierskas bok var bra när man skulle köra strikt. Men då krävs att man gillar hennes stil, hon är rätt vass