• Mija9988

Är min katt dräktig?

Hej

Har en ragdoll hona på 1 1/2 år som på senare tid betett sig lite annorlunda. Hon har blivit väldigt kelsjuk, har inte varit det annars och följer mig som en skugga. Äter ofta och pratar mer än vanligt. Hon hade en period för ca 1 månad sedan då hon sprang runt med leksak i munnen och skrek... Tänkte om hon kanske löpte då och är nu dräktig? Hon har lite mörkare tuttar, iallafall vissa av dem också.

Bilder:

www.bilddump.se/bilder/20150706155441-213.67.203.3.jpg

www.bilddump.se/bilder/20150706155627-213.67.203.3.jpg

www.bilddump.se/bilder/20150706155744-213.67.203.3.jpg

• Svar på tråden Är min katt dräktig?
  • Maria 434

1. Är hon utekatt?

2. Har du släpot ut henne när hon löpt?

3. Om svaret är ja på 1 och 2, varför har du inte steriliserat henne eller åtminstone satt henne på p-piller?

4. Ta katten till veterinären och få en proffessionell åsikt

• cutepoison
    Maria 434 skrev 2015-07-06 16:04:12 följande:

1. Är hon utekatt?

2. Har du släpot ut henne när hon löpt?

3. Om svaret är ja på 1 och 2, varför har du inte steriliserat henne eller åtminstone satt henne på p-piller?

4. Ta katten till veterinären och få en proffessionell åsikt

Håller med att du ska ta henne till veterinären för att få veta om hon är dräktig men måste bara svara Maria 434.... hur vet du att hon inte ville avla på denna katt? 
  • Maria 434
    cutepoison skrev 2015-07-06 16:11:37 följande:

Håller med att du ska ta henne till veterinären för att få veta om hon är dräktig men måste bara svara Maria 434.... hur vet du att hon inte ville avla på denna katt? 

Om ts ville avla så borde hon verkligen veta vad hon ska göra.
  • cutepoison
    Maria 434 skrev 2015-07-06 16:16:45 följande:
    Om ts ville avla så borde hon verkligen veta vad hon ska göra.
    Ja borde veta men långt ifrån alla vet vad de håller på med när deras katter blir dräktiga, eller? 
  • Mija9988

Tanken var att vi ska ha ungar på henne, jag vet allt vad det innebär med att ha kattungar och förlossning mm... Jag bara undrade om någon kan se på henne än? I så fall är hon i vecka 3-5 min gissning...

Vill inte bli påhoppad av någon!!! Jag vet vad jag gör och min katt och ev. Ungar får allt det behöver och får de hem de förtjänar eller stanna hemma hos oss! Det är väl inget fel med att avla på sin katt eller är det???

Tanken är att jag ska behålla en unge efter henne och har två bekanta som vill ha unge efter henne. Hon är världens goaste och snällaste kisse och alla fastnar för henne. Att jag inte skulle veta vad jag gör är ju bara löjligt, jag kan väl inte veta när hon har blivit dräktig om hon är det då hon inte visat tecken på löp förutom då när hon bar runt på leksaken... Oftast skriker ju honkatten en del och visar rumpan ;) vilket hon inte gjort..

• Mija9988

Även angående vet, jag kan väl inte springa där titt som tätt bara för att kolla om hon är dräktig? Jag ville bara ha någons åsikt om bilderna och visar det sig att det dyker upp tydligare tecken tar jag henne till vet, såklart.

• Ambulansliv
    Mija9988 skrev 2015-07-06 16:35:21 följande:

Tanken var att vi ska ha ungar på henne, jag vet allt vad det innebär med att ha kattungar och förlossning mm... Jag bara undrade om någon kan se på henne än? I så fall är hon i vecka 3-5 min gissning...

Vill inte bli påhoppad av någon!!! Jag vet vad jag gör och min katt och ev. Ungar får allt det behöver och får de hem de förtjänar eller stanna hemma hos oss! Det är väl inget fel med att avla på sin katt eller är det???

Tanken är att jag ska behålla en unge efter henne och har två bekanta som vill ha unge efter henne. Hon är världens goaste och snällaste kisse och alla fastnar för henne. Att jag inte skulle veta vad jag gör är ju bara löjligt, jag kan väl inte veta när hon har blivit dräktig om hon är det då hon inte visat tecken på löp förutom då när hon bar runt på leksaken... Oftast skriker ju honkatten en del och visar rumpan ;) vilket hon inte gjort..

Vet uppfödaren att du tar blandraskatter på din raskatt?
  • Mija9988

Ja, hon vet om det. Dock saknar hon stamtavla så hon räknas inte som raskatt ändå, tyvärr.

• Ambulansliv
    Mija9988 skrev 2015-07-06 16:58:32 följande:

Ja, hon vet om det. Dock saknar hon stamtavla så hon räknas inte som raskatt ändå, tyvärr.

Nä, det var ju tur det! Du har ingen ragdoll, du har en huskatt. Ska en nödvändigtvis avla på huskatter kan man väl ändå välja ut nån hane och göra det under kontrollerade former, och inte bara släppa ut sin hona så man har noll koll på vad resultatet blir. Dessutom har man betydligt större koll på när ungarna väntas komma så man kan förbereda sig på vad som komma skall och när. 
  • Birmafröken

Varför skriver du att du har en ragdoll när du har en huskatt som väntar en huskattkull?

Om hon är parad med random korthårig hankatt är det noll % chans att ungarna ärver hennes ögonfärg, pälslängd eller teckning... Både maskanlag och anlag för långhår måste komma från båda föräldrarna för att synas hos avkomman. 

Att bära omkring leksaker och ropa är inte ett tecken på löp, min kastrerade honkatt gör det varje kväll. Hankatter märker att löp är på gång innan vi människor gör det. De kan även para honor som inte löper ö.h.t. Det är själva parningen som sätter igång ägglossningen.

Svar på tråden Är min katt dräktig?