• Mija9988

Är min katt dräktig?

Hej

Har en ragdoll hona på 1 1/2 år som på senare tid betett sig lite annorlunda. Hon har blivit väldigt kelsjuk, har inte varit det annars och följer mig som en skugga. Äter ofta och pratar mer än vanligt. Hon hade en period för ca 1 månad sedan då hon sprang runt med leksak i munnen och skrek... Tänkte om hon kanske löpte då och är nu dräktig? Hon har lite mörkare tuttar, iallafall vissa av dem också.

Bilder:

www.bilddump.se/bilder/20150706155441-213.67.203.3.jpg

www.bilddump.se/bilder/20150706155627-213.67.203.3.jpg

www.bilddump.se/bilder/20150706155744-213.67.203.3.jpg

• Svar på tråden Är min katt dräktig?
  • Mija9988

Ja, och så petigt tycker inte jag att det är... Men alla får tycka vad de vill. Ja jag vet att jag har en huskatt, och om jag väljer att släppa ut min katt så är det väl ändå upp till mig? Folk ska alltid klanka ner på andra som inte tänker som dem. Jag kommer sterilisera henne efter en kull, så ni vet.

• Mija9988

Ok tack för svar. Birmafröken.

Jag skrev att det är en ragdoll eftersom hon såldes som en... Men ber om utsäkt, en huskatt är det!

• Ambulansliv
    Mija9988 skrev 2015-07-06 17:31:49 följande:

Ja, och så petigt tycker inte jag att det är... Men alla får tycka vad de vill. Ja jag vet att jag har en huskatt, och om jag väljer att släppa ut min katt så är det väl ändå upp till mig? Folk ska alltid klanka ner på andra som inte tänker som dem. Jag kommer sterilisera henne efter en kull, så ni vet.

Jo, för de som väljer att lägga ner många tusen kronor på att avla fram sunda raskatter så ÄR det riktigt skitpetigt när andra mindre noga gör som du! 
    Att släppa ut sin okastrerade honkatt är oansvarigt! Det är osunt och du är DUM mot din katt! Hon förtjänar väl bättre än så? Att åtminstonde ha en matte som bryr sig om HUR hon blir dräktigt och NÄR hennes ungar skall komma till världen och är rejält förberedd på detta!. 
  • Mija9988

Jaha nu är man dum också :) haha... Jag anser att min katt är mer sund än sönderavlade raser som perser tex... Bara för att min katt är en huskatt betyder det inte att hon mår sämre, tvärtom är de just huskatter som oftast mår bättre och lever längre. Sen är det ju en annan sak om man säljer kattungarna för en billig peng till random personer som man inte känner, vilket jag inte kommer göra! Min katt mår 1000 gånger bättre än många raskatter kan jag lugnt säga... Jag kan också lägga ut flera tiden på raskatt men jag vill inte ha en raskatt, för mig handlar det inte om pengarna vilket det verkar göra för er med raskatter. Att störa sig på någon som har en huskatt som parat sig när man bor ute på landet är väl helt normalt???

• Ambulansliv
    Mija9988 skrev 2015-07-06 17:57:21 följande:

Jaha nu är man dum också :) haha... Jag anser att min katt är mer sund än sönderavlade raser som perser tex... Bara för att min katt är en huskatt betyder det inte att hon mår sämre, tvärtom är de just huskatter som oftast mår bättre och lever längre. Sen är det ju en annan sak om man säljer kattungarna för en billig peng till random personer som man inte känner, vilket jag inte kommer göra! Min katt mår 1000 gånger bättre än många raskatter kan jag lugnt säga... Jag kan också lägga ut flera tiden på raskatt men jag vill inte ha en raskatt, för mig handlar det inte om pengarna vilket det verkar göra för er med raskatter. Att störa sig på någon som har en huskatt som parat sig när man bor ute på landet är väl helt normalt???

Hon kanske mår bra...men det finns otroligt många huskatter som INGEN vill ha...som överges...ska vi då inte ta hand om dom först innan vi tillför världen fler? 
    Ja, visst finns det sönderavlade raskatter, men det var inte dom jag syftade på. Utan dom som verkligen vill hålla sin ras sund och kunna sälja ungar som lever upp till det rasen har som kännetecken vad det gäller bla temprament. En huskatt som paras med random hane ute på landet, vet man aldrig vad det blir av. Men sen glömde du kommentera det här med kattens hälsa och vad hon riskerar att råka ut för när hon går ut och löper och att du har noll koll på vad det är för hane som parar, hur frisk är den? Du är DUM som låter henne para sig utan att veta när, så du har dålig koll på när ungarna förväntas komma till världen. 
    Personer med lite i huvudet stör sig på när huskatter på landet parar sig, det blir MYCKET kattungar tillslut!!!! 
  • Kya

Kan inte riktigt se bilderna, surfar via mobilen. Men är hennes spenar större? Rödare? Det är ett av de första tecknen på att katten är dräktig. Men det behöver inte betyda att hon är dräktig heller, hon kan även vara skendräktig. Så antingen har du is i magen, kollar om magen börjar växa eller så tar du henne till veterinären. Men det ger inget att ta henne dit innan du ser att ex. spenarna har förändrats.

• Mija9988

Och som sagt ska jag sterilisera henne efter kullen och skulle det visa sig att hon är dräktig SKA jag ta henne till vet och kolla upp beräknad datum! Ursäkta mig att jag är så dum i huvudet, som vill ha en unge efter min katt. Det är inte hennes färg eller teckning som jag vill åt utan hennes temperament och sätt, vilket ungarna kommer ärva till viss del. Jag ansvarar inte för andra som föder upp huskatter, jag kommer se till att de som jag föder upp kommer till bra hem och det är allt jag kan göra.

Svar på tråden Är min katt dräktig?